K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Jeg er målløs! Åbenbart også retsløs! Hjælp! (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16288)

Carmen 28-02-2011 21:32

MTVRV1 og PiaCP, dèr var I bare hurtige (længe før jeb fik mig snøvlet færdig med det lange indlæg) :-)

Jeg er helt enige med Jer! Tak for indlæg!

Mymlen, også tak til dig: Rigtig interessante links du har vedhæftet med de store geografiske forskelle i tilkendelse af førtidspension og yderst relevant tråddebat.

King1234 01-03-2011 03:07

Hmm det er en lang og hård vej du har været igennem.. Jeg havde en lignende sagsbehandler som intet forstod og ikke ku svare på mine spørgsmål. Jeg kom i arbejdsprøvning og knækkede så kom jeg ind på et værksted at gå hvor de sku se mine fordele og ulemper og evt sende mig i praktik. Men efter ca en måned der med dagbog, stoppede de samarbejdet pga min psykiske tilstand og via min psykiater og værkstedet som begge anbefalede pension måtte min sagsbehandler indstille mig. Jeg var til endnu en psykiater fra kommunen som bekræftede min diagnose og situation og i oktober sidste år fik jeg pension. Det har været en lang tur.. Men det har været det værd at sige ja til alt hvad kommunen bad mig om, på den måde ku de selv se hvordan jeg havde det. Og de kan jo ikke give pension før alle muligheder er udtømt så lige meget hvor lidt man har lyst skal man igennem jobprøvning, værksteder og utallige samtaler med læger psykiatere osv.

Carmen 01-03-2011 10:02

Tak for respons, King!

Glæder mig at din tur nu er slut, flot gået af dig :-)

Hvor lang tid tog det?

Andersine85 05-03-2011 00:01

Hmm jeg er muligvis så træt, at jeg misforstår noget, men jeg synes da faktisk at svarene giver god mening?!?

Med mindre altså, at det rent faktisk er ude på en reel virksomhed, at du skal arbejdsprøves? Hvis du ikke skal det, så er det rigtigt nok med et længere afprøvningsforløb (dog som regel 3 måneder, men kan om nødvendigt være både kortere og længere).

Og hvis du ikke kan holde til det fleksjob du er bevilliget, så er det jo kommunens ansvar at finde ud af, om du så er så dårlig at det er pension. Og hvis du så har sådan en møgattest, som ikke bakker dig op, så er der jo ikke andet valg end at afprøve dig?

Det er også rigtigt, at hvis man er på ledighedsydelse eller særlig ydelse, så er det ikke påkrævet, at der udarbejdes en jobplan. Man laver heller ikke en sygeopfølgningsplan, med mindre man tænker, at borgeren har brug for "motivation" til at forbedre sin helbredssituation, ved at true ens indkomst...

Men ret mig endelig, hvis jeg har misforstået noget!

Carmen 30-06-2011 23:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af Andersine85 (Send 153444)
Hmm jeg er muligvis så træt, at jeg misforstår noget, men jeg synes da faktisk at svarene giver god mening?!?

Med mindre altså, at det rent faktisk er ude på en reel virksomhed, at du skal arbejdsprøves? Hvis du ikke skal det, så er det rigtigt nok med et længere afprøvningsforløb (dog som regel 3 måneder, men kan om nødvendigt være både kortere og længere).

Og hvis du ikke kan holde til det fleksjob du er bevilliget, så er det jo kommunens ansvar at finde ud af, om du så er så dårlig at det er pension. Og hvis du så har sådan en møgattest, som ikke bakker dig op, så er der jo ikke andet valg end at afprøve dig?

Det er også rigtigt, at hvis man er på ledighedsydelse eller særlig ydelse, så er det ikke påkrævet, at der udarbejdes en jobplan. Man laver heller ikke en sygeopfølgningsplan, med mindre man tænker, at borgeren har brug for "motivation" til at forbedre sin helbredssituation, ved at true ens indkomst...

Men ret mig endelig, hvis jeg har misforstået noget!

...så lige, at du var logget på nu, Andersine!

Tak for svar for længe siden.

Hvordan definerer du en reel virksomhed?

Er et medborgerhus, seminarium og lignende en reel virksomhed?

popiae 30-06-2011 23:20

Sygeopfølgningsplan; HAR INTET AT GØRE med at true borgeren på nogen måde.

Citat;
Sygeopfølgning

§ 12 b. Kommunen har pligt til at vurdere, om der for en sygemeldt, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11, er behov for at udarbejde en plan for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger for at sikre, at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.Stk. 2. Vurderingen efter stk. 1 skal foretages umiddelbart efter, at kommunen er blevet bekendt med, at personen er syg. Herefter skal kommunen løbende under sygeforløbet, og mindst hver gang der gennemføres en samtale som led i det individuelle kontaktforløb, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, foretage en sådan vurdering.

Stk. 3. Vurderer kommunen, at der er behov for at udarbejde en plan efter stk. 1 og 2 for sygdomsafklaring, behandling, optræning og andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, skal den umiddelbart herefter udarbejde en sådan plan.

Stk. 4. Opfølgning på, om en person følger en plan efter stk. 3, sker som led i kontaktforløbet, jf. kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats." citat slut.

Denne skal laves, hver gang en borger er syg, med henblik på at alle tiltag bliver brugt, således at den syge kan vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Se også retsikkerhedsloven §6!

Vedr. Job-plan; Hvis man tilkendes fleks efter A-38, skal der vel laves en job-plan, også, eller man har brug for opkvalificering til fleksjobbet?

VH Popiae

Carmen 30-06-2011 23:47

Tak, Popiae, men sygeopfølgningsplanen blev varslet under udarbejdelse i forbindelse med revurdering af flexbevilling.

Samme plan har jeg så ikke set skyggen af, trods flere forespørgelser, siden da - som så meget andet lovet i Jobcenter København...

Se evt. brev fra afdelingsleder tidligere i tråden.

popiae 30-06-2011 23:54

Ja, der er travlt ved opvasken, måske du så har glemt hvad du spørger om!

Især hvis man svare på noget andet. Utroeligt!

VH Popiae

Andersine85 01-07-2011 11:40

Jamen en reel virksomhed er vel defineret ved at være et sted der har ansatte, og producerer noget, om som ikke er et sted lavet specielt for afprøvninger... altså virksomheder, ude i "virkeligheden". Det er dem der hører under § 42.

Afprøvningssteder, f.eks. revacentre, projektcentre, og private virksomheder der laver forskellige tilbud, det er § 32 tilbud.

Carmen 01-07-2011 14:23

Citat:

Oprindeligt indsendt af popiae (Send 169067)
Ja, der er travlt ved opvasken, måske du så har glemt hvad du spørger om!

Især hvis man svare på noget andet. Utroeligt!

VH Popiae

Kære Popia!

...forstår slet ikke, hvad du siger her...

Jeg efterlyste blot, hvordan en "reel virksomhed" defineres i Jobcenterregi, da jeg har erfaret, at der er en ret så speciel terminologi fx. "Jobsamtale", der sædvanligvis er noget man har søgt, glæder sig til og har forberedt sig på.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:22.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension