K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   59 år er i fleksjob, men er slidt op hvad gør jeg.. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36895)

picasso 27-06-2019 15:22

59 år er i fleksjob, men er slidt op hvad gør jeg..
 
Kære K10,

Denne gang spørge jeg på vejen af min veninde

Min veninde er 59 år, og er i fleksjob. Hun er slidt op, og hun magter ikke at slæbe sig afsted på job længere.
Idag arbejder hun 16 timer i ugen, fordelt over 4 dage. Mener hun har haft fleksjob i 5 år. Arbejdsgiveren kan sagtens se, at hun ikke magter mere.

Min veninde aner ikke hvordan hun kommer fra fleksjob og på pension. Hun har 4 år tilbage.

Min veninde er frygtelig bange for systemet, det var en lang og sej kamp at få tilkendt fleksjob.

Håber I har gode råd til min veninde, pt er hun ved at opgive livet. Hun er fysisk syg, men opslidningen påvirker hende psykisk.

På forhånd tak :kram:

Vovse 28-06-2019 13:39

Jeg ved ikke lige hvordan det fungerer m.h.t. ansøgning om fp, men din veninde skal ikke være bange for, at miste sin flex hvis hun får afslag på fp.

Den har været vendt herinde for meget længe siden.

Nørd 30-06-2019 20:58

Hun kan naturligvis søge pension på det foreliggende grundlag, problemet er at sagen næppe er opdateret meget siden hun for 5 år siden fik fleksjob.

Hvis hun "uden problemer" klarer 16 timer ugentligt er pension ikke noget der bare gives hende.
Hvis det ikke er dokumenteret på en eller anden måde at hun kæmper med at klare det og kun hænger på med neglene og ingen fritid har ud over arbejdet, så bliver det ekstremt meget op af bakke.

Så jeg øjner umiddelbart 2 muligheder:

1. Hun søger aktindsigt, ser hvad der ligger i sagen, kontakter sagsbehandleren og fortæller vedkommende at nu kan hun ikke mere.
Fortæller at hvis ikke der sker noget nu med kraftig nedsættelse af timer så bliver hun nødt til at opgive ævret og langtidssygemelde sig.
Hun må blive ved med at kræve nedsættelse af timer indtil hun kan klare det eller til at hun er nede i et niveau hvor pension kan komme på tale.

2. Hun hopper direkte ud på dybt vand, kontakter sin læge og taler med vedkommende om hendes problemer og at nu kan hun ikke mere og fortæller at hun er nødt til at melde sig syg, efter nogen tid er sagsbehandleren nødt til at gøre noget ved situationen og bliver nødt til at genoptage sagen.

Der kommer intet godt ud af at være bange for sin sagsbehandler men jeg forstår godt at så mange er det.
Problemet er at hun ikke kan gøre andet en at tage tyren ved hornet og sætte gang i sagen endnu en gang.

Men som jeg engang læste nogen der skrev her på siden, når man først har fået fleksjob, så er man halvvejs i mål, da de har annerkendt at man er så syg at man aldrig kommer tilbage på det ordinære arbejdsmarked.

Så tilbage er kun fleksjob, pension eller ressourceforløb.

jjsonn 04-07-2019 14:57

Hvis hendes arbejdes giver kan se problemet, kunne hun jo gå ned i tid, hvis hun har været der i 5 år må hun jo være i den nye ordning og kan jo gå meget ned i tid, selv gik jeg fra 18 timer til 5 , de skal bare kontakte hendes job konsulent
De vil heller sætte hende ned i tid end, at give pension


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:46.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension