K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Hjælpemidler til handicappede (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Invalidebil/trivselsbil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4678)

Bodil 16-04-2009 19:53

Hej Stoktoft !
Hvor er det dejligt at høre der sker gode afgørelser også.
Rigtig god til dig.
Tillykke og held med din nye dyt.
knuz fra Bodil
;) ;) ;)

lone t 16-04-2009 20:12

Kæmpe Tillykke Stoktoft :-)

beha 16-04-2009 21:02

Tillykke og held med din nye Bil jeg håber at i finder den rigtige som du kal går ind i og ikke falde ned i, håber at du forstår hvad jeg mener for jeg kan forstå fra flere at den bil du får er for lav til den pris.

Bent

Stoktoft 17-04-2009 09:02

Tusind tak for alle jeres lykønskninger.

Beha, du kan tro jeg nok skal kæmpe for en god bil, en af mine store problemer er nemlig det med ind/udstigning, jeg går da selvfølgelig efter en hvor jeg stiger lige ind i, og ikke falder ned i, så forstår godt hvad du mener;)

Det er det der også skal ses på på mandag + hvordan jeg kan få min rolator ind i bagagerummet, kan jo være jeg skal ha' kran monteret, og det vil jo også kræve en større bil.
Der kan jo være den mulighed, at de tildeler ekstralånet, det er vist nok yderligere 50.000, og med det andet så kommer man op på ca. 200.000, men nu må vi se, hun har linet 6 biler op til mig på mandag, og derimellem har jeg udelukket nogle.

De 6 biler er :

Opel Corsa (lille bil)
Zuzuki Splash
Ford Fusion (mener der er ok højde på denne model)
Mitshubitshi Colt (kender ikke, men har hørt det er en lille bil)
Huyndai Matrix (mener der er ok højde på denne model)
Fiat Cupu (kender ikke er vist kun 2 måneder gammel på markedet)

Men I hører nærmere, om hvordan det går.

vrummm vrummm vrummm dyt dyt her kommer jeg (snart)

Stoktoft

Hejdien 17-04-2009 14:02

Stoktoft tillykke med dytten hvor er du monster heldig .. jeg har altså lige et par spørgsmål til sådan en bil , hvordan med betaling af den .. jeg mener hvordan finansieres den man får den vel ikke bare kvit og frit men hvad så ... :confused:

er der nogen der kan forklare mig det jeg er lidt tabt ... ;):rolleyes:

Stoktoft 17-04-2009 14:54

finansering af dytten.
Kan ikke lige huske hvad beløbsgrænsen er i 2009. Men lad os sige den er 150.000 kr, deraf skal du betale halvdelen tilbage med et månedligt beløb over 6 år. For mig er det ca. 1000 kr om måneden. Den anden halvdel skal du ikke betale tilbage, den bliver nedskrevet over de 6 år.

Sådan kort og godt.

Hejdien 17-04-2009 15:17

Nåå sådan tusind tak for forklaringen så kan jeg bedre forstå at min sagsbehandler kiggede sådan på mig da jeg sagde at jeg i fleksjob sq ikke ville have sådan en for det havde jeg ikke råd til he he

(må altså lige sige at jeg i mit sidste job selv måtte købe en bil for at kunne komme af sted og da jeg blev arbejdsløs måtte jeg af med bilen og sidde tilbage med noget af gælden , det gør jeg ikke igen og pt er det taxa når jeg skal i arbejds prøvning men det vil de jo nok ikke til et job ) :D

beha 18-04-2009 09:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bodil (Send 57379)
Hej Stoktoft !
Hvor er det dejligt at høre der sker gode afgørelser også.
Rigtig god til dig.
Tillykke og held med din nye dyt.
knuz fra Bodil
;) ;) ;)

Et Kæmpe stort Tillykke Stoktoft , du har også fortjent at få den, og vi må også sige at du har kampe for den.

Bent

Birdie56 19-04-2009 09:21

Tillykke tillykke til dig Stoktoft
 
Jamen tillykke tillykke med at du nu er nået så langt i det kommunale system.
Godt gået.:p
Jeg kender kun den der hedder Hyundai Matrix. Dels fordi det var een af de biler som jeg så på for 2 år siden sammen med min visitator og hendes hjælper.
Jeg fik at vide at hun havde "bestilt" min bil - en Hyundai Getz 3 dørs.
Den havde jeg lidt problemer med dels at komme ind i pga. at den er meget lav og dels fordi jeg ikke ku få rollatoren ind i bagerummet - ikke uden at bilen blev meget skrammet og ridset- hvilket hun var helt ligeglad med:eek:
Jeg fik dog lov til at prøve en Hyundai Matrix, og den var for mig rigtig god. Især fordi den ikke er for lav at komme ind i og den var rimelig nem at få rollatoren ind i bagagerummet.
Min visitator blev lidt hidsig, for nu havde hun jo valgt Getzén til mig. Så hendes forslag var at pille bagsædet ud af bilen - for bilen skulle jo KUN være til mig og ingen andre osv.
Efter afprøvningen ville de gå hjem og vurdere og efter ca. 3 måneder fik jeg brev med afslag på bilen.
Jeg har nu allieret mig med en advokat og ifølge ham, var der sket så mange procedurefejl i sagen, så vi lavede en ny ansøgning den 12/12-2008.
Jeg fik et brev fra kommunen den 29/1-2009 med at de ville tage min ansøgning med på møde den 12/2-2009 og så ville jeg få nærmere besked.
Meen ak - jeg har stadig ikke hørt nogen som helst siden.
I næste uge vil min advokat prøve at rykke kommunen - så vi får se.
Men jeg vil jo meget gerne være selvhjulpen og klare mig selv, så vidt det nu er muligt. Det er møgirriterende altid, at skulle bede andre om at køre med mig eller tage taxa.

Så godt gået Stoktoft - jeg krydser alt for at du snart er helt igennem nåleøjet og kan komme videre.
:kram::kram::kram:
Birdie56

Birdie56 19-04-2009 09:34

Satser og regler mht. bil osv.
 
Jeg har her fundet de satser/regler, der er gældende for 2009 inde på ældresagens hjemmeside:

"Støtte til bil (i daglig tale „invalidebil“) indebærer ikke, at bilen bliver gratis. Der vil altid være en egenbetaling. Ved bevilling ydes støtten til den billigst egnede bil. Støtten ydes som et rentefrit lån på indtil 154.000 kr. inkl. leveringsomkostninger, dog højest til bilens købesum.

Bilen skal indregistreres i ansøgerens navn, uanset om det er en anden, som skal føre bilen.

Hvis ansøger har en indtægt under 184.000 kr., skal halvdelen af lånet tilbagebetales. Hvis indtægten er over 184.000 kr., forhøjes den del af lånet, som skal tilbagebetales, med 20% af den overskydende indkomst.

Lånet afdrages over seks år = 72 måneder. Den del af lånet, som ikke skal afdrages, nedskrives med 1/72 del pr. måned.
Der gives fritagelse for den grønne ejerafgift (tidligere vægtafgift) på biler med hvide nummerplader og vægtafgift på biler med gule nummerplader.

Der er ikke fritagelse for udligningsafgiften, som er pålagt dieselbiler. Hvis man køber en varevogn på gule plader, fritages man også for den særlige „misundelsesafgift“, der er pålagt disse biler.

Ved dødsfald eller frakendelse af bil skal både restgælden på den afdragspligtige del og den ikke nedskrevne del af lånet betales. Ved dødsfald afskrives den udækkede del af lånet, hvis bilens værdi efter salg ikke dækker hele gælden.

Ganske særlige forhold
Hvis der foreligger ganske særlige forhold i forbindelse med ens funktionsevnenedsættelse, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling af forskellen mellem den fastsatte låneramme på 154.000 kr. og bilens anskaffelsespris. Der kan f.eks. være behov for en kassevogn/minibus ved brug af el-kørestol.

Særlig indretning af bil
Der kan ydes tilskud til nødvendig indretning af en bil, også selvom ansøgeren ikke opfylder betingelserne for bilstøtte. Tilskud kan ydes, hvis:

politiet har stillet krav om særlig indretning


hvis ansøgerens helbredsmæssige forhold i øvrigt taler for det, f.eks. på grund af smertetilstande eller skånehensyn


hvis det letter ansøgerens placering i bilen.
Det kan f.eks. dreje sig om automatgear, hvortil der maksimalt kan ydes et tilskud på 21.510 kr. Det er dog en betingelse, at bilen er under et år og er forsynet med indretningen fra fabrikanten. Endvidere kan der være tale om bremseforstærkning, eller at driftsbremsen flyttes op til betjening med hånden. Men der kan være mange andre forhold, som skal ændres af hensyn til en betryggende kørsel.

Der kan ydes tilskud til nødvendige indretninger i en tidligere registreret bil, hvis det skønnes rimeligt under hensyn til bilens stand og alder, udgiften ved indretningen og ansøgerens forhold i øvrigt, dog normalt under forudsætning af, at den foreslåede løsning formodes at være brugbar i en seksårig periode.

Indretning eller ombygning skal foretages på et godkendt værksted.

Tilskud til kørekort
Hvis ansøgeren ikke har kørekort, men selv skal føre bilen, kan der ydes tilskud til erhvervelse af kørekort. Hvis ansøgeren ikke selv skal føre bilen, skal det ved ansøgningen oplyses, hvem der i så fald skal føre den.

Der kan ikke ydes tilskud til kørekort til en person, der skal være chauffør for en person over 18 år, der opfylder betingelserne for støtte til køb af bil. Bilen skal under alle omstændigheder benyttes til at afhjælpe ansøgerens sædvanlige daglige kørselsbehov."


Oftest vælger visitatoren en billigere bil, så man skal ikke forvente, at prisen er helt oppe i toppen ved de nu gældende 154.000 kr.

:kram:
Birdie56

Louise 19-04-2009 20:29

Har læst lidt tilbage i denne tråd og jeg synes at det er meget forskelligt hvordan de forskellige kommuner behandler ens sag på. Min vurdering af hjælpemidler blev beskrevet af min læge på hospitalet, derefter da jeg var ude os sahva, vurderede de så yderligere hvilken type bil og udstyr jeg skulle have, og min sagsbehandler var med og godkendte tingene. og så først nu skulle jeg op til min læge og få lavet en ny motorattest og derefter til borgerservice som skulle have mit kørekort, et par dage senere så fik jeg brev fra politiet at min sag lå hos embedslægen og nu sidder jeg bare og venter på at de (politiet) får færdigbehandlet min sag, og får vurderet om jeg skal op til en køretest.....hvad så det indebærer, er godt nok noget nervøs.
Men det er godt nok irriterende at gå og vente når man ligesom har fået godkendt invalidebil fra kommunen, og de skrev at der kunne være 2 mdr ventetid pga embedslægen:mad:
:kram:Louise

phhmw 19-04-2009 20:57

Dette fra Scleroseforeningen for at samle viden om emnet her på k10.

Handicapbil, uden arbejde
Spørgsmål:
Jeg er i den situation, at jeg er blevet fritstillet fra mit arbejde. Jeg har desuden søgt om udskiftning af min invalidebil, da den er 6 år gammel.

Jeg er nu blevet informeret om, at da jeg ikke har arbejde længere, skal der ansøges om trivselbil, med dertil skrappere krav.

Dette undrer mig dog lidt, idet jeg jo er aktiv jobsøgende og, også fremover, ønsker at arbejde. Har kommunen så ret til at hævde, at det er en trivselbil og ikke en bil relateret til arbejde jeg søger om?

Svar:
Rent faktisk kan kommunen have ret. Det fremgår af en afgørelse truffet af Ankestyrelsen, SM C-61-05, hvor en person, der modtog ledighedsydelse (visiteret til fleksjob) og ikke havde et nærmere konkret tilbud om fleksjob, skulle vurderes på trivselsmæssigt grundlag.

Jeg synes, at du skal indlede "en fornuftig dialog" med kommunen, med henblik på enten at stille sagen i bero eller forberedelse, med henblik på stillingtagen i forbindelse med tilbud om job.

phhmw 19-04-2009 21:05

Kære Louise.
Som du beskriver problematikken i din sag pt er det helt normalt. Slap af og en vejledende køreprøve, hvis du skal til sådan en, er ikke en køreprøve men blot en lille køretur med en motorsagkyndig fra politiet eller privat aktør.

Her foretages der en vurdering i samarbejde med dig om evt hjælpemidler, krav om eksempelvis spejle, automatgear etc.

Embedslægen vurderer dit medicinforbrug og om hvor tit du skal have dit kørekort fornyet.

Hilsen Peter

Louise 19-04-2009 21:14

Hej Peter
Ja det er nok rigtigt, jeg tror også bare at jeg efterhånden er vant til at alting skal være så besværlige,(har været i hænderne hos kommunen for længe)
Så derfor er jeg nok begyndt at tage sorgerne på forskud...he he
Tak det beroligede mig lidt.:D
:kram:Louise

phhmw 19-04-2009 22:41

INFORMATION om genbevilling.

Vejledning nr. 6 til serviceloven (vejledning af 5.12.2006) pkt. 223 fremgår "Kommunen skal i genbevillingssager, som fremstår uproblematiske, bruge færrest mulige ressourcer i sagsbehandlingen for at undgå dels klientgørelse, dels lang sagsbehandlingstid".

Hilsen Peter

Stoktoft 20-04-2009 08:08

Hej

Birdie56:
Først og fremmest tak for tillykke, og dernæst håber jeg altså snart din sag bliver færdig, træls du er nødt til, at have en advokat indover. Din sagsbehandler er da en mærkelig en, hun kan da ikke tillade sig, at blive sur over at du ikke kan bruge/vælge den bil hun har fundet.:mad:

Louise:
Om komunen kører den ene vej rundt i sagen, eller den anden vej er jo for så vidt underordnet;) bare din kører sagen korrekt og følger loven. Men jeg kan godt forstå din tanke, nu er den bevilget så vil du jo gerne ha' den og være færdig med komunen. Sådan som jeg har det nu, ville jeg da være træt af, at jeg først nu skulle igennem alt det med køretest og så videre.

Men tag det roligt, en køretest er IKKE en køreprøve, det er kun en test for at se om du har behov for automatgear, ekstra spejle, bremseforstærkere og så videre, og om politiet stiller krav i dit kørekort om disse ting.

Da jeg havde afleveret motorattesten til borgerservice, gik der ikke lang tid før politiet skrev, at den var hos embedslægen. Derefter gik der vel ca 14 dage, så havde jeg brev fra dem igen, at nu havde bilinspektøren den, han skulle så bestemme hvad testen skulle indeholde. Så igen ca. 14 dage, så fik jeg besked om hvilken motorsagkyndig jeg skulle kontakte for en tid til testen, det kan så tage tid, at få fat i sådan en herre, de er jo gerne ude at køre:D, + der er ventetid på køreprøvetider, i al fald her i landsdelen;), men jeg fik da en tid til ca en månedstid efter.

Men tænk på du ER bevilget bil, så det skal nok gå :kram:

Nu vil jeg gøre mig klar, skal jo køre her kl. 9 til Handimobil og afprøve dytterne, så vi snakkes.....

Stoktoft 21-04-2009 13:35

Hej igen :kram:

Ja så er dagen med bilafprøvning overstået, en rigtig god behandling, saglig lyttende og virkelig grundig, både af ergoterapeuten og manden fra Handimobil (rigtig sød og han var glad da han så min steppe udenfor til bette smøg, så kunne han nemlig også lige trække lidt "frisk" luft)

Nå men Handimanden udelukkede hurtigt de 3 mindste (og billigste) biler, så vi gik igang med Ford'en, egentlig ok, men lidt tricky med bagagerumshullet til min rolator, og jeg skulle bøje for meget i ryg og nakke for at komme ind/ud, så over i Fiat'en, wow en dejlig bil, firkantet hul i bagagerummet så rolatoren kunne gå ind i højden, uden jeg først skulle bukke mig for at få fat i den vandret så den kunne gå ind, det skulle jeg i Ford'en. Og ind/ud stigning, var bare lige ind, uden at skulle bøje mig, kunne gøre ryg og nakke helt stiv, dørhullet var så højt, at der ingen problemer var med at komme ind, var ikke i nærheden af at knalde hovedet i overkanten, SUPER dejlig bil.

Enden blev at jeg bliver indstilt til Fiat Qubo'en, som den bedst egnet.
Nu skal Ergoterapeuten skrive en evaluering, som jeg får at se, dernæst skal det op på møde, om jeg kan blive bevilget denne bil. Hun kunne ikke se hvorfor der skulle blive nogen diskussioner over dette, men kunne selvfølgelig ikke bare selv bestemme.

Når jeg så har den skriftlige bevilgning, kan jeg bestille bilen, og jeg har et ½ år til at gøre det, d.v.s at denne bevilgning gælder i et ½ år.

Jeg bliver bevilget et udvidet lån, hvis bilen bliver godkendt ;)

I bilen er der automatgear, og derudover bliver der monteret et armlæn til højre arm, da jeg hurtigt bliver udtrættet får smerter og vælter til højre, min ryg kan ikke holde mig, vi vælger armlæn, da et specialsæde kan gøre ind/udstigning mere besværligt.
Derudover forlænger de det håndtag man bruger når man kører sædet frem/tilbage, jeg kan simpelthen ikke nå det når jeg ikke kan bøje mig, så det bliver ført op til højre side/hånd.
Og så lige nogle stropper til at holde hjælpemidlerne på plads i bagagerummet.

Det er simpelthen en lækker bil, der er også skydedøre i begge sider i bag, det vil lette mig når bettemanden skal fastmonteres.

Hi Hi kan være jeg bliver den første i landet der får sådan en bil, den er nemlig helt ny på markedet, jeg mener ham ved Handimobil, sagde at det var den eneste i landet den der stod dernede. Så hvis ikke min veninde som også prøvede biler igår, og også bliver indstillet til Fiat, kommer først, så kan det være jeg for en gangs skyld kommer på førstepladsen ;):D:D:D

Hilsner fra Stoktoft

Morgause 21-04-2009 14:00

Nej, hvor lyder det dejligt! :)

Bodil 21-04-2009 15:48

Det er bare så godt for dig Stoktoft og forstår godt din sprudlende glæde.
Knuz fra Bodil

curls 21-04-2009 17:40

Hvor er det bare dejligt at høre...! ;):):kram:


Det har kanont spændende at følge med i denne tråd, som vi andre altid kan vende tilbage til... ;)

Garanteret en lækker bil du får... Håber du får 1. pladsen... :D

Sommer 21-04-2009 18:24

Hej

Tillykke med bilen. Jeg er Fiat fan og har i 25 år kun kørt Fiat. Vi har haft mange af modellerne og har altid været rigtig glade for dem. De starter bare hver gang og er også billig i reperationsomkostninger.
Jeg har lige hente vores bil på værksted og der stod den nye Fiat Qubo og så skulle jeg da lige hen og kikke ind i den. Den så bare dejlig ud og så er den høj. Den tror og håber jeg du bliver glad for.

Held og lykke.

Mvh. Sommer.

Randers_nø 21-04-2009 18:40

1 vedhæftning(er)
tillykke den ser lækker ud ligger et billed af den her;)


http://www.k10.dk/attachment.php?att...1&d=1240331965

Hejdien 21-04-2009 22:53

Den ser godt nok fed ud den bil (misundelsen vil ingen ende tage :D) men det er dig velundt ...

Og kan vi så også forvente at se dig som surfer :p

Der er også et link til den her hvor man kan se den fra siden af :)

http://www.nordbil.dk/Default.aspx?ID=1300

lone t 22-04-2009 00:27

for bare kr. 194.990 får man en Fiat QUBO Dynamic pakket med ekstraudstyr som f.eks. aircondition.

Det er dælme billigt, guf håber du får stor glæde af den :-)

beha 22-04-2009 11:16

Tillyke med din nye Fiat Qubo , det er en bil med charme, og stil som jeg tro du vil blive meget glad for den, for den køre også langt på literen, og ikke mindst er det meget spændenden sammenarbejde med microsoft omkring
Blue&Me™ - Den mest enkle og nemmeste vej til kommunikation.

Blue&Me™, er resultatet af et samarbejde mellem Fiat Auto og Microsoft™, som vil ændre på den måde du kommunikerer og lytter til musik, når du er på farten.

Bent

Stoktoft 22-04-2009 12:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af lone t (Send 58094)
for bare kr. 194.990 får man en Fiat QUBO Dynamic pakket med ekstraudstyr som f.eks. aircondition.

Det er dælme billigt, guf håber du får stor glæde af den :-)

Jeg bliver jo så selvfølgelig tilbudt den billige af dem, nemlig Fiat Qubo Active, den koster 169,990, det er så prisen for manuelgear, med automatgear koster Active'n 25.000 mere altså ca. 194.000 kr. Vi smider så lige lidt oveni og tager Dynamic'en.

Glæder mig vildt meget, det skal jo så lige godkendes, at det bliver denne bil, men det er den ergoterapeuten indstiller mig til, og hun kunne ikke se, hvad de andre skulle ha' at indvende imod den. Så er næsten sikker, men ikke helt, vil jo ikke sætte min snude op efter noget, og så blive skuffet, så jeg tror på denne bil, den dag jeg har den skriftlige bevilgning. Håber I forstår hvad jeg mener, vi har jo alle prøvet at blive skuffet ikke?????

Næ nej, I ser ikke mig som surfer, meeeeen gad vide om de lækre fyre følger med bilen, mmmhhh :-D mums, nå nej dur nok ikke jeg er jo gift, meen samle appetit ude, og spise hjemme ;-)

Tak for alle hilsnerne.

Stoktoft

lone t 22-04-2009 17:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stoktoft (Send 58122)
Jeg bliver jo så selvfølgelig tilbudt den billige af dem, nemlig Fiat Qubo Active, den koster 169,990, det er så prisen for manuelgear, med automatgear koster Active'n 25.000 mere altså ca. 194.000 kr. Vi smider så lige lidt oveni og tager Dynamic'en.

meeeeen gad vide om de lækre fyre følger med bilen, mmmhhh :-D mums, nå nej dur nok ikke jeg er jo gift, meen samle appetit ude, og spise hjemme ;-)

Tak for alle hilsnerne.

Stoktoft

Hehe ja jeg så det godt det var den billige model, men det var faktisk ret billigt med alt det ekstraudstyr oveni;)

Uha appetit ude og spise hjemme, det er må man gerne Mums :p

zuza 22-04-2009 22:10

he-he... ja, tænk, hvis man kunne nøjes med "ekstraudstyret" - UDEN bilen.

Kan du ikke bruge dem, så send dem til mig...:):)

:kram:

beha 23-04-2009 19:56

Med alt det nyeste Blue&Me-software har chaufføren i den nye hav af muligheder. Du har Bluetooth® håndfri mobiltelefoni til gavn for sikkerheden, og du kan lytte til al din yndlingsmusik, som du ved hjælp af din computer kan overføre til det specielle eco : Drive USB-stik, der følger med Blue&Me. Derudover kan systemet enkelt og gratis udstyres med Fiats eco : Drive-software,
der registrerer data om din kørsel, som efterfølgende kan overføres til din hjemmecomputer via et USB-stik. På din computer giver eco : Drive-programmet dig forslag til, hvordan du kan optimere din kørsel med henblik på at spare brændstof til gavn for både din pengepung og miljøet.

Sikkerhedsmæssigt står Fiats og Blue&Me stærkt ESP følger også med som standardudstyr – ligesom Hill-Holder, der bidrager til en lettere start op ad bakke. Det er med andre ord en bil med solide og gennemtestede køreegenskaber, et stilrent og sporty design samt en supermoderne teknologi.

Bent

Neurosmølf 23-04-2009 21:46

Hehe Beha
Hvis Du skal paste fra reklameteksterne for Fiat (der er ihvertfald nøje tekstsammenfald med artikler om Grande Punto på http://www.bilpriser.dk/news.do?news...ke=Fiat)fylder det mindre i forummets database med et link som dette : http://www.fiatpresse.dk/pdf/fiat/qu...re_02_2009.pdf
eller dette : http://www.fiatpresse.dk/press.asp?a=0&act=2&qid=1067
Jeg går ud fra det kun er fordi Stoktoft gerne vil fotælle os om den, at Du skriver disse indlæg i denne tråd ;)
Jeg linker også til brochurer fordi de viser mere tydeligt hvordan gearfunktionen er placeret, så sparer vi på teksten om den herinde :D

Bemærk venligst reklame ikke er tilladt iflg. forum reglerne, ligeledes ved længere uddrag skal der linkes til kilden af hensyn til ophavsret

Jeg foretræder på ingen måde nogle autoriteter med denne post, det er bare en høflig og humoristisk påmindelse af en medbruger

mvh Nøvsen

beha 04-05-2009 15:09

Min sag har været for Visitationsudvalget og det blev beslutte, på grund af følgen
at udsætte min sag, ind til der er blevet hente flere oplysninger omkring min funktionsevnen.

Jeg er bevilliget invalideskilt til bilen, ligesom jeg hver uge 2 gange modtager vederlagsfri fysioterapi.

Kriterierne for vederlagsfri fysioterapi er blandt andet;
* personen skal have et svært fysisk handikap
* fysioterapien skal have til formål at forbedre den fysiske funktionsevne, vedligeholde funktionsevnen eller forhale en forringelse af funktionsevnen
* tilstanden skal være varig

Hvad bliver det næste, hvor er det svært at man hele tiden skal kampe med smerter og systemet, og man føler at man ikke kommer nogle vejne.

Torben H 15-05-2009 08:45

Hejsa alle lige fundet siden her rart at læse at man ikke er alene i verden.

Er der nogen der ved om hvis det bliver påført kørekort at man skal have hjælpemidler, krav om eksempelvis flytning af kontakt til blink til højre side og automatgear etc.

Får man så lov til at beholde alle stempler i kortet eller tager de dem og efterlader kun B

Med venlig hilsen

Torben

zuza 15-05-2009 12:19

Hejsa og velkommen til.:kram:

Hvis ikke nogen kan svare dig her, så kan du måske tjekke på www.ryk.dk

De ved en masse... måske også om dit spørgsmål.

:kram:

beha 15-05-2009 14:44

Har nu været til funktionsvurdering
Gangdistance blev til 45 meter max uden pause
Gangtempo var arytmisk. med halten
Det var rart at få ord på hvad man kan, og ikke kan
nu må tiden vise hvad der sker, og om de nu vil hjælpe med en
handikapbil.

beha

Louise 15-05-2009 16:28

Hej Torben
Jeg har lige modtaget papirer fra politiet, og har fået stillet krav i kørerkortet, bla. elektrisk håndbremse, bremseforstærker og eksta servostyrning, og som jeg kan læse det, beholder jeg alle mine stempler, skal bare sørge for at disse ting er tilstede i de biler, jeg skal køre i. Så det tror jeg at du gør.
:kram:Louise

Torben H 19-05-2009 11:48

Takker for svaret.

Med venlig hilsen

Torben

Birdie56 21-05-2009 06:56

Svar til Torben H
 
Citat:

Oprindeligt indsendt af Torben H (Send 60512)
Hejsa alle lige fundet siden her rart at læse at man ikke er alene i verden.

Er der nogen der ved om hvis det bliver påført kørekort at man skal have hjælpemidler, krav om eksempelvis flytning af kontakt til blink til højre side og automatgear etc.

Får man så lov til at beholde alle stempler i kortet eller tager de dem og efterlader kun B

Med venlig hilsen

Torben

Hej Torben.
Jeg kan fortælle dig, hvad jeg selv kort har været igennem.
Jeg havde før min ulykke: kørekort til det hele, dog ikke motorcykel, men også erhvervsdelen i mit kørekort.
Da jeg efter skulle søge om at få lov at beholde mit kørekort, fik jeg at vide at jeg KUN kunne få lov at beholde B + BE og resten ville blive slettet.
Dette skete fordi jeg får depotmorfin daglig og embedslægen vurderede, hvad der ville være OK for mig af hensyn til trafiksikkerheden.

Dog skal jeg stadig have mit kørekort fornyet hvert år, indtil videre da - og det har ikke været noget problem.

Men der er for ca et år siden kommet nyt lovkrav om, at hvis man får depotmorfin daglig, så må man max. få 34 mg daglig.

Sidste gang måtte jeg tage kontakt til min læge og vi fik sat min daglige dosis ned, idet jeg fik 2 mg. for meget i døgnet.
Det har da også været næsten uden omkostninger (smerter).:cool::eek:

Jeg har flere krav noteret i mit kørekort.
Disse krav blev aftalt, da jeg var til prøve hos den motorsagkyndige. Så nu står det altid i mit kørekort.

Der er bl.a de kontakter i venstre side flyttes til rattet og der skal være automatgear og ratknop osv. (Min venstre side fungerer ikke optimalt).

Jeg er godt tilfreds med myndighedernes beslutninger. Det værste var dog allerførste gang, da jeg fik at vide at mit kørekort kun gjalt et år - jeg blev meget forskrækket, især da jeg nok misforstod teksten i brevet.:(

Men det har jeg heldigvis lært og jeg ved jo, at det skyldes trafiksikkerheden, at restriktionerne skal være hårde.

Det kommunale system er imod mig, så nu kører min bilansøgning snart på 5. år (tålmodigheden længe leve). :eek:

Jeg håber dog stadig at der er lys forude.
Problemet er jo, at jeg ikke har nogen bil at køre i med de krav, der nu engang er stillet på mig og noteret i mit kørekort.

Jeg håber at du kan bruge mit svar, og bare spørg løs!!

Birdie56

Stoktoft 22-05-2009 12:02

Birdie :kram:

Har tænkt meget på dig i den seneste tid :kram: Er der slet ingen lys forude for dig i forbindelse med din bilsag ?
Er der slet ingen fremskridt? kan huske du skulle til møde, er der ingenting sket siden da?

Sender dig en masse støtte:kram: og ønsker om at du snart får din ret og får den bil, intet andet er retfærdigt.

Stoktoft 04-06-2009 15:35

Halløjsa :kram:

Dags dato har jeg modtaget den endelige bevilling :D

Jeg blev godkendt til den bil, som ergoterapeuten indstillede mig til, nemlig Fiat Qubo'en, og er bevilget automatgear og de særlige indretninger. Samtidig er jeg fritaget for miljøafgift efter bilbekendtgørelsens § 7.
Alt er bevilget efter TRIVSLESMÆSSIG GRUNDLAG.

Så nu skal der handles.

Der er en masse ting man lige skal være obs på, med henblik på køb og alt proceduren, hvordan man skal gøre/forholde sig. Men jeg kan gå til enhver bilforhandler, medbringende bevilingen og et medfølgende brev omhandlende retningslinier ved køb af bil.

Jeg forklarer nærmere en anden dag, om de nærmere detaljer.

:kram: til alle jer der stadig kæmper for at blive selvhjulpne og uafhængige.

Stoktoft

phhmw 04-06-2009 16:01

Kære Stoktoft.
Tillykke.

ATT Birdie56. Du nævner noget med nye regler om depotmedicin! MAX 34mg daglig.
Har du noget brugbart på skrift om dette?


Hilsen Peter


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:05.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension