K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Ressourceforløb (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93)
-   -   Ressourceforløb betale banklån ud (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36116)

3050 08-02-2018 07:46

Ressourceforløb betale banklån ud
 
Min kone er i ressourceforløb og jeg er fleksjobber i arbejde.
Vi har et banklån som min mor vil låne os penge til at betale ud og så begynde at afbetale på når min kone er blevet udret og der er god økonomi igen.
Det siger min kones SB at vi ikke kan gøre uden det får konsekvenser for hendes ydelse.
vi får intet ud over min lønnen og hendes ydelse .kan det passe?

KageØre 08-02-2018 08:01

Citat:

Oprindeligt indsendt af 3050 (Send 361234)
Vi har et banklån som min mor vil låne os penge til at betale ud og så begynde at afbetale på når min kone er blevet udret og der er god økonomi igen.

Det svarer såmænd kun til at flytte lånet over i en anden bank. Og det er da altid muligt uden nogen skal blande sig.

gisne 08-02-2018 08:03

det kommer an på om kommunen ser lånet som en indtægt der skal modregnes i ressourceforløbsydelsen, men det forstår jeg ikke hvis de gør.

Har du på skrift at de vil modregne i hendes ydelse for så kan I klage over det?

Klukdad 08-02-2018 08:11

Som gisne siger ....

MEN recurseydelsen er ikke afhængig af ægtefælles formue/indkomst.
Så hvis DU får penge af din mor ! , så skal de bare holde snitterne væk :)

gisne 08-02-2018 08:19

Medmindre lånet står i din hustrus navn, så ved jeg ikke om det bliver lidt sværer at undgå det ses som en indtægt?

3050 08-02-2018 08:19

Det er et fælles lån,men syntes det lyder mærkligt man ikke må betale sit lån ud og have et større rådighedsbeløb.
Min kone får ca 11.000 før skat og Intet andet og vi vil få ca 2200 ekstra om måneden ved at betale lånet ud.

gisne 08-02-2018 08:22

Jeg ville maile, lave brev og spørge om hvilke konsekvenser det evt måtte have at I/du låner penge af et familiemedlem for at betale et fælles banklån ud.

Skriv at I ønsker skriftlig svar på dette.
Nogle gange er svaret anderledes når der skal svares skriftligt og I har evt. Bevis på at I godt må eller noget som I kan klage over

3050 08-02-2018 08:24

Takker,vi prøver med en mail til SB så vi har noget konkret at gå efter

Mvh.

KageØre 08-02-2018 08:29

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 361241)
Jeg ville maile, lave brev og spørge om hvilke konsekvenser det evt måtte have at I/du låner penge af et familiemedlem for at betale et fælles banklån ud.

Lån hos familie mm er fuldstændig ligestillet med banklån... Men man skal selvfølgelig ligesom i banken oprette et dokument på gælden.
Renter opgives til skat på lige fod med renter ved banklån.

gisne 08-02-2018 08:48

Hvis svaret er at det vil blive modregnet så bed om nyt svar på efter hvilke paragraffer det vil ske hvis du låner penge og betaler et fælles lån ud

Pip 08-02-2018 09:00

Alternativt kan I tale med banken om at få sat afdraget ned, eller stillet i bero en periode. Tag et budget med.

Det kan godt tage lang tid med sådan et ressourceforløb og i kender ikke resultatet eller den ydelse hun vil havne på, så din mor kan komme til at vente rigtigt lang tid på de penge - kan hun det ?

I kan også vælge at afdrage løbende til din mor med et mindre beløb, hvis I får godkendt det fra kommunen.

Når man betaler et lån ud, kan der komme et beløb på, så banken kompenseres for manglende indtjening, så læs den kontrakt der er lavet grundigt.

Hvis I låner af din mor, så sørg for en kontrakt med hende, hvor alle aftaler står klart.

KageØre 08-02-2018 09:11

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 361244)
Hvis svaret er at det vil blive modregnet så bed om nyt svar på efter hvilke paragraffer det vil ske hvis du låner penge og betaler et fælles lån ud

Teknisk set er der ikke tale om at betale et lån ud, men om at overføre det til anden kreditor.

MistyMiss 08-02-2018 09:12

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=186971
"Omstændighederne kan dog føre til, at lån eller tilbagebetaling af lån skal anses som indtægter, f.eks. hvis lån eller tilbagebetaling af lån overføres helt regelmæssigt til borger til brug for forsørgelse og borger har baseret sin økonomi herpå.

Gentagen, systematisk, regelmæssig låneoptagelse eller modtagelse af gaver med beløb, der svarer til ydelsesniveauet og hvor borger har baseret sin økonomi herpå, kan også føre til, at borger ikke har ret til hjælpen, da borger i det tilfælde har en anden forsørgelsesmulighed."

Indtægter har betydelse for hendes ydelse.
Formue har ikke betydning for hendes ydelse.
Så hvis din mor betaler hende et beløb hver måned kan det ses som indtægt = no go.
Hvis din mor derimod betaler hende hele beløbet på en gang er det formue = irrelevant for hendes ydelse.

Jeg ved ikke om det på samme måde kan ses som indtægt for dit vedkommende, så det kan jeg ikke lige udtale mig om.


Jeg tænker lige: hvis din mor kan betale pengene direkte til banken, så får i jo ikke adgang til pengene. Så kan pengene vel ikke blive set som jeres.

KageØre 08-02-2018 09:23

"Jeg tænker lige: hvis din mor kan betale pengene direkte til banken, så får i jo ikke adgang til pengene. Så kan pengene vel ikke blive set som jeres"

Netop på den måde kan der argumenteres for at der blot er tale om at et eksisterende lån overføres til en anden kreditor.
Det skal selvfølgelig stå i det Lån dokument i opretter, at det er det som sker.

3050 08-02-2018 09:34

Altså min mor mangler ikke pengene og kan sagtens vente flere år på dem.
Min mor vil bare betale lånet ud direkte ved penge overførelse til lånet og de vil derfor ikke stå til rådighed på en lønkonto eller noget.

MichaelG 08-02-2018 10:02

Opret et dokument på lånet fra din mor, det er så et rente- og afdragsfrit familie lån. Jeg kan ikke forestille mig de vil regne det som en indtægt, der modregnes heller ikke hvis du betaler lånet ud ved at låne pengene i en anden bank.
Men som tidligere skrevet, få det på skrift at de vil regne det som en indtægt og hvilke regler de i så fald mener der er i brug.

MistyMiss 08-02-2018 10:03

Selvom hun betaler pengene direkte til banken, så skriv lige til kommunen først, få deres svar på om det ses som indtægt (og i så fald hvorfor).
De vil nok henvise til den principafgørelse jeg linkede

KageØre 08-02-2018 10:39

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361252)
Selvom hun betaler pengene direkte til banken, så skriv lige til kommunen først, få deres svar på om det ses som indtægt (og i så fald hvorfor).
De vil nok henvise til den principafgørelse jeg linkede

Principielt behøver man ikke spørge kommunen om lov til at skifte bank... den magt, til at bestemme, skal man trods alt ikke give kommunen.

gisne 08-02-2018 14:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af KageØre (Send 361253)
Principielt behøver man ikke spørge kommunen om lov til at skifte bank... den magt, til at bestemme, skal man trods alt ikke give kommunen.

Nej, men det hjælper jo bare ikke hvis de ikke udbetaler ressourceforløbsydelse i x antal måneder forsi de tolker det som indtægt.

Så hellere få det afklaret inden

MistyMiss 08-02-2018 14:43

Citat:

Oprindeligt indsendt af KageØre (Send 361253)
Principielt behøver man ikke spørge kommunen om lov til at skifte bank... den magt, til at bestemme, skal man trods alt ikke give kommunen.

Det skrev jeg heller ikke at man skulle.
Det jeg mente var, at det var en god idé at få bekræftet fra kommunen inden, at hvis moderen betaler pengene direkte til banklånet, at det så ikke kan betragtes som indtægt :)

KageØre 08-02-2018 15:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 361261)
...at hvis moderen betaler pengene direkte til banklånet, at det så ikke kan betragtes som indtægt :)

Man skal ikke gøre så meget ud af, hvem den nye kreditor er.
Som sagt tidligere er private lån ganske at sidestille med banklån.
Og jeg gad godt se den kommune der tør forhindre folk i at skifte "bank"

3050 08-02-2018 15:17

Vi har skrevet til SB og venter svar.
Det er bare utroligt man ikke må betale et lån ud så man har mere til rådighed

MistyMiss 08-02-2018 15:22

Citat:

Oprindeligt indsendt af 3050 (Send 361265)
Vi har skrevet til SB og venter svar.
Det er bare utroligt man ikke må betale et lån ud så man har mere til rådighed

Det må du/I skam også gerne :)
Problemet består i, hvis i løbende låner penge af din mor. For så kan det betragtes som indtægt.
Og så kigger man ikke på hvad i evt bruger de penge til, hvis de er til rådighed på din kones konto.

Hvis din mor derimod betaler pengene direkte til banken bør det være noget andet, for så kan i ikke leve for de penge. Og derfor bør det så ikke kunne betragtes som en indtægt.

"Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt, og beløbet er indgået på personens bankkonto."
Så når løbende låneoptagelse ses som indtægt, kan det vel også først være når de er indgået på personens bankkonto.
Hvis de ikke gør det, fordi banken modtager dem direkte, tja, hvordan kan det så være indtægt? ;)
(Citeret fra denne: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=179243 )

3050 08-02-2018 20:07

Kunne man ikke evt flytte lånet over i mit navn?

KageØre 08-02-2018 20:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af 3050 (Send 361273)
Kunne man ikke evt flytte lånet over i mit navn?

Man kan ikke "flyttede lån over i et andet navn.
Så vil den person der bliver gældfri jo pludselig se ud til at have haft formue som har været skjult... så er det ikke kun kommunen, men i særdeleshed skat der kommer og stiller spørgsmål.

Men som jeg skriver flere gange tidligere, er der ikke noget fordækt ved at i skifter fra en bank som kreditor, til en anden kreditor, som reelt er det i gør, når i skriver dokument på at gælden overgår.

3050 12-02-2018 18:23

Så fik vi svar/mail fra kommunen.

Det er fuldt lovligt at betale banklån osv ud på ressourceforløb og vi vil ikke blive modregnet noget som helst,da vi ikke får børnepenge,boligsikring osv.

(kun den rene ressourceforløb ydelse vil ikke have indflydelse på noget som helst)

Takker for alt input og hjælp.

Mvh.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:31.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension