K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Ressourceforløb (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=93)
-   -   Bør jeg stoppe medicinsk behandling? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=33746)

Bricko 28-04-2016 07:31

Bør jeg stoppe medicinsk behandling?
 
Jeg er bevilliget ressourceforløb/jobafklaring.
Jeg har lidt forskelligt at "bøvle" med helbredsmæssigt. Dog er et af mine problemer bivirkninger af ordineret medicin. Har efterhånden prøvet en del forskellige og i stadig faldende styrke. Er nu på et præparat, der indtil videre giver færrest bivirkninger, men har dog nedsat muskelkraft og kognitive problemer.

Nu er mit spørgsmål, om jeg i det kommende forløb, bør stoppe min behandling, for derved at kunne yde bedst. Men det vil jo give et falsk billede, af hvad jeg kan yde i fremtiden, når jeg bliver afklaret, og igen opstarter medicin? :confused:

MistyMiss 28-04-2016 07:44

De skal se hvad du kan klare nu og fremover. Så hvis du i fremtiden tager medicinen, så giver det bedst mening at være på medicinen under forløbet også :)

dFyn 28-04-2016 13:45

I lægebehandling
 
Hej Bricko

Du er undersøgt, udredt, diagnosticeret og i behandling hos egen læge.

Derfor skal du fortsætte medicineringen også under ressourceforløbet.

Muligvis kan du ikke yde dit bedste under ressourceforløbet pga medicin og bivirkninger; men din aftale med egen læge har 1. prioritet.

:)

Webmaster 28-04-2016 14:45

Du bør følge din læges anvisningerne og hvis denne mener at du bør tage den medicin og du ved at du senere vil komme til at tage den ja så skal du selvfølgelig ikke stoppe bare fordi du skal i et forløb på kommunen..

Som du selv skriver ja så skal de jo have et retvisende billede af din arbejdsevne og det får de ikke ved at du stoppe med at tage den medicin du bør tage..

Bricko 28-04-2016 20:15

Tak for svar! Det var også stort set mine tanker. Men man vil jo altid gerne yde sit ypperste, men det vil jo være tortur i sådanne tilfælde :-(

Bricko 07-04-2017 08:29

Lige et hurtigt spørgsmål angående min situation. Jeg er jo i medicinsk behandling efter blodprop samt lavt stofskifte og lavt kalium. Alle blodprøver er fine, men jeg føler mig stadig syg. Vil og må kommune/jobcenter nu raskmelde mig? Jeg har jo ingen egentlig diagnose mere, kun "velbehandlet" sygdom.

Vovse 07-04-2017 09:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bricko (Send 353265)
Lige et hurtigt spørgsmål angående min situation. Jeg er jo i medicinsk behandling efter blodprop samt lavt stofskifte og lavt kalium. Alle blodprøver er fine, men jeg føler mig stadig syg. Vil og må kommune/jobcenter nu raskmelde mig? Jeg har jo ingen egentlig diagnose mere, kun "velbehandlet" sygdom.

Jeg kan ikke svare på dit spørgsmål, men det er ikke usædvanligt, at mennesker med lavt stofskifte ikke føler sig velbehandlet.
Som stofskiftepatient bør man selv følge med i blodprøveresultater, og sætte sig ind i hvad det handler om.

Nørd 07-04-2017 11:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bricko (Send 353265)
Lige et hurtigt spørgsmål angående min situation. Jeg er jo i medicinsk behandling efter blodprop samt lavt stofskifte og lavt kalium. Alle blodprøver er fine, men jeg føler mig stadig syg. Vil og må kommune/jobcenter nu raskmelde mig? Jeg har jo ingen egentlig diagnose mere, kun "velbehandlet" sygdom.

Jeg er bange for at nogen kommuner godt kan finde på at standse ydelser til borgere som stadigt ikke er raske nok til at passe et arbejde, men om de må er en helt anden ting.
Jeg har en smertesygdom som ikke kan behandles og kommunen standsede uden videre sygedagpengene med besked om at jeg var stationær, selv om min læge afviste at jeg var det. Stationær betyder i den forbindelse at selv om man får lov til at gå på ydelsen længere så kan man alligevel ikke blive raskere, det er nok også den begrundelse de også vil bruge i din situation.

Kommunen har pligt til inden de standser ydelsen at finde ud af om du er berettiget til fleksjob, pension, ressourceforløb, eller revalidering, men den kom min kommune let over ved at påstå at jeg kan arbejde et bestemt timeantal langt over fleksjobgrænsen, dette gjorde de helt uden at arbejdsprøve mig og helt uden at sagsbehandleren nogensinde havde truffet mig, et timeantal som jeg kom op på ved en tidligere sygemelding men som jeg ikke længere kan honorere.

Du bør hurtigst muligt besøge din læge og sikre dig opbakning fra denne.

Hvilken ydelse er du på?
Har du en ide om hvor mange timer du kan arbejde?
Har du eksempelvis været i arbejdsprøvning?

Prøv evt. at læse lidt i ankestyrelsens principafgørelse som siger at de kan standse sygedagpenge når borgeren er helt eller delvist arbejdsdygtig.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=173117

Bricko 07-04-2017 12:12

#Nørd, jeg er på ressourceforløbsydelse.
Har ingen idè om timeantal jeg kan klare. Jeg har altid en fornemmelse af at jeg er "fit-for-fight" og kan alt det jeg har kunnet tidligere, og i samme tempo. Men udtrættes efter et par timer, ved lette opgaver i hjem og have.
Jeg "er på vej" i arbejdsprøvning. Jobcenter satser på at finde et sted 3 x 3 timer om ugen at starte på. Så er spændt på at komme igang!
Jeg har bestemt indtryk af at min egen læge bakker mig op! :-)

#Vovse, ja jeg har læst om stofskiftesyge, der ikke er på toppen trods velbehandlet :-/. Jeg har prøvet at skifte præparat uden ændring. Og hvad jeg selv kan se, ud af blodprøvesvar, ligger alle mine værdier i normalområdet uanset præparat. Men tænker selv at det store mix af forskellige præparater kan have en uheldig indflydelse på de enkelte patienter. Tænker på hvilket køn, alder, aktivitetsniveau, hormoncyklus osv osv., som jo umuligt kan være blevet testet i fuld omfang til hvert individ. Men dette forskes og dokumenteres jo ikke så jobcenter/kommune kan bruge de overvejelser i deres vurdering af borgeren.

Nørd 07-04-2017 13:13

Når du er på ressourceforløbsydelse, formodentligt i jobafklaringsforløb, og du er på vej i arbejdsprøvning, så tvivler jeg på at kommunen kan finde på bare at standse ydelsen.

Når kommunen sender dig i arbejdsprøvning på 3*3 timer så tyder det på at de anerkender at du har en begrænset arbejdsevne, eller at du skal arbejde dig tilbage til det du kunne tidligere.

Du bør bare være forsigtig ikke at gøre samme fejl som jeg gjorde ved min første sygemelding.
Jeg var bange for at miste jobbet og knoklede derudad og kom op over 30 timer, problemet var bare at det var på bekostning af mit privatliv, ingen kræfter til madlavning, rengøring, bad og andet. Både fritid og weekend gik med at samle energi til næste arbejdsuge, og set i bakspejlet måtte det nødvendigvis gå galt og det gjorde det også.

Du bør være klogere end jeg var og virkelig lytte til kroppen, og sige fra når du mærker at kroppen bare begynder at blive overbelastet.

Derudover bør du også være obs. på at hvis det viser sig at du når en arbejdsevne oppe omkring 18-25 timer effektiv så er det at kommunen kan finde på at raskmelde dig med besked om at du er stationær og skal klare dig på det ordinære arbejdsmarked som selvforsørgende.

Du har forhåbentligt læst om at skrive dagbog?
http://www.k10.dk/showthread.php?t=9...ghlight=dagbog

Du bør gøre dig selv den tjeneste at skrive en sådan dagbog når du skal i arbejdsprøvning for at "bevise" at du har en hurtig udtrætning.

Det er svært med udtrætningen fordi man ser jo rask ud "udenpå" og folk forstår ikke rigtigt at man ikke orker, for man kunne jo godt i går eller i formiddags.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:36.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension