K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Staten har overskud på budgettet ( indtil videre ) (https://www.k10.dk/showthread.php?t=18014)

halse 24-05-2011 14:49

Staten har overskud på budgettet ( indtil videre )
 
Både regering og opposition har ofte fremturet med statens dårlige økonomi , som forklaring på de associalle nedskæringer der vælter ned over befolkningen.

For de første 4 måneder af i år har staten indtil videre haft et overskud på 12 milliarder kroner på budgettet.

Citat:

Staten har i den første del af året haft flere indtægter end udgifter, så overskuddet lander på 12 mia. kr.

http://borsen.dk/nyheder/oekonomi/ar...r_gaelden.html

Regeringen har som bekendt varskoet om et underskud i 100 milliarder kroners klassen for i år.
Sidste år skød de også milevidt ved siden af. ( læs overdrev underskuddets størrelse ).

Efter i årevis at have haft overskud på budgettet , har vi rent faktisk kun haft 2 mindre ubetydelige underskud.
I 2009 ( 2,7% af BNP ) og i 2010 ( 2,9% af BNP )
Det ligger inden for ØMU grænsen på højest 3% , og det er i en økonomisk krisetid med lavvækst.
Kun få lande i EU kan prale af det.

Der er al mulig grund til at tro , at uden indgreb af nogen art overhovedet , ville overskuddet komme tilbage af sig selv igen , i takt med bedring af den globale økonomi.

Hexi 24-05-2011 18:14

Ja et er jo de ikke kan regne rigtigt noget andet er jo om ikke man kunne få den mistanke at de med vilje overdriver og manipulerer sandheden om den danske økonomi...
Det var jo lige den baggrund der var nem at få frem så man kunne få gjort op med efterløn og skåret i fleks og førtidspensions tildelinger...

De er jo også begyndt at forberede nedsættelse af selskabsskatten...og konservative har da også luftet tanken om flere skattelettelser for de rige...

De må tro vi er idioter og ikke kan gennemskue alle numrene de har gang i...men de narrer nok mange alligevel...desværre ...


....

halse 24-05-2011 23:10

Ja jeg tror desværre de narrer de fleste.

Vovse 25-05-2011 03:21

Min mor fortalte, at hun havde hørt Brixtofte i radioen her for nylig, han udtalte også, at vi ikke manglede penge.:mad:

1970girl 25-05-2011 10:19

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hexi (Send 164187)
Ja et er jo de ikke kan regne rigtigt noget andet er jo om ikke man kunne få den mistanke at de med vilje overdriver og manipulerer sandheden om den danske økonomi...
Det var jo lige den baggrund der var nem at få frem så man kunne få gjort op med efterløn og skåret i fleks og førtidspensions tildelinger...

De er jo også begyndt at forberede nedsættelse af selskabsskatten...og konservative har da også luftet tanken om flere skattelettelser for de rige...

De må tro vi er idioter og ikke kan gennemskue alle numrene de har gang i...men de narrer nok mange alligevel...desværre ...


....

Jeg vil give Hexi ret i , at Lars Løkke regeringen manipulerer og overdriver og giver finanskrisen skylden for dårlig dansk økonomi. Og Lars Løkke regeringen laver kun reformer for at give flere skattelettelser for de rige...

Jeg kan godt gennemskue alle numrene som Lars løkke regeringen har gang i...

Og jeg håber også, at den danske befolkning kan og gennemskue alle numrene med Lars løkke regeringen hvad de har gang i...


Vovse Citat:
Min mor fortalte, at hun havde hørt Brixtofte i radioen her for nylig, han udtalte også, at vi ikke manglede penge.`

Jeg har også hørt i fjernsyn (DR1) her for nylig, at Peter Brixtofte udtalte "at vi ikke manglede penge"....


Med venlige hilsen fra

Fattig Førtids 27/ 40 Brøk pensionisten ( 67% af en fuld førtidspension)

1970girl

Link til Brøkpensionister i Danmark:

http://broekpension.freeforums.eu/

halse 26-05-2011 14:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 164265)
Min mor fortalte, at hun havde hørt Brixtofte i radioen her for nylig, han udtalte også, at vi ikke manglede penge.:mad:

Danmarks økonomi er bom stærk.

-Statsbudgettet- Efter 12 år i træk med overskud på statsbudgettet ( 1997-2008 ) , hvor vi høvlede af på den offentlige gæld , har vi nu haft 2 mindre underskud ( 2009-2010 ) , på henholdsvis 2,7% og 2,9% af BNP.
Dette er helt naturligt midt i en krisetid med recession og lavvækst , flere af kvartalerne udviste negativ vækst ( tilbagegang i BNP ).
Man kan ikke forvente andet end underskud under disse forhold.

-Offentlig gæld
- Netop p.g.a. de mange års overskud på statsbudgettet , har Danmark en forholdsvis lille Offentlig gæld på ca. 40% af BNP.
Til sammenligning har USA en offentlig gæld på ca. 95% af BNP , og Japan tæt på 200% af BNP.
Gælden bliver først kritisk for væksten når den overstiger 80-90%.

-Betalingsbalancen- Danmark har med et enkelt års undtagelse haft overskud på Betalingsbalancen ca. 20 år i træk.
I år alene forventes et overskud tæt på 100 milliarder kroner ( ny rekord ).

-Handelsbalancen- Handelsbalancen er en del af Betalingsbalancen , også her har vi haft store overskud ca 20 år i træk , og også i år forventes et stort overskud.

-Udlandsgæld- Danmark har ingen netto udlandsgæld , tværtimod skylder udlandet os 167 mia kr. mere end vi skylder dem , når passiver og aktiver gøres op.
Overskudet udgør 9,6% af BNP.

http://www.fm.dk/Arbejdsomraader/Oko...%202010Q4.ashx

Udlandsgæld bliver altid opgjort på nettobasis.
Et land vil altid have brutto udlandsgæld uanset hvor meget det vælter sig i penge ( selv de rigeste Golfstater ).
Man kan ikke forhindre virksomheder eller enkeltpersoner i at optage lån i udlandet , ligesom man ikke kan forhindre udenlandske investorer i at investere i Danmark.
Men der er mange misforståelser angående udlandsgæld , ikke mindst fra pressens side

Jeg har meget svært ved at bevare pessimismen når talen falder på Danmarks økonomiske situation.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:45.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension