K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Speciallægeerklæring (https://www.k10.dk/showthread.php?t=24744)

Bertha65 29-10-2012 18:42

Speciallægeerklæring
 
Jeg har brug for et råd eller gerne flere.

Har man ret til som patient, at spørge sin læge ind til indholdet af statuserklæring?...evt. påpege fejl eller mangler? da man jo som den eneste ved hvordan man har det.
Jeg har oplevet at der mangler vigtige informationer, som i sidste ende kan resulterer i at ens sag i systemet trækker ud i det uendelige.
Kan man tillade sig at kontakte ens læge og tale erklæringen igennem inden den sendes til kommunen????

Harpen 29-10-2012 19:00

Min læge foreslog selv, at jeg fik en kopi tilsendt.
Afhængig af hvor godt et forhold I har.....det kan vel aldrig skade at spørge.

Bertha65 29-10-2012 19:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af Harpen (Send 246374)
Min læge foreslog selv, at jeg fik en kopi tilsendt.
Afhængig af hvor godt et forhold I har.....det kan vel aldrig skade at spørge.

Det med en kopi har jeg aldrig fået tilbudt, om jeg har et godt forhold til lægen....tjahhh, han har ihvertfald aldrig meget tid, og det kan mærkes...føler tit når jeg går derfra at der er en masse spørgsmål som jeg ikke har fået et svar på.

Men du har ret i at det aldrig kan skade at spørge ind til attesten, og det vil jeg også gøre.....Tak for dit svar....:-)

Te-pigen 29-10-2012 19:22

selvfølgelig kan du da bede om at få gået den igennem inden de sender den til lægen.
Jeg fik for nogle år siden lavet en, som var fyldt med fejl, lægen nægtede at lave fejlene om, selvom de var så indlysende, bla. noget så simpelthen som min alder, højde og vægt....

Håber du har en bedre læge, men god ide at få den gennemgået inde kommunen skal ha den....

Bertha65 29-10-2012 19:27

Citat:

Oprindeligt indsendt af Te-pigen (Send 246379)
selvfølgelig kan du da bede om at få gået den igennem inden de sender den til lægen.
Jeg fik for nogle år siden lavet en, som var fyldt med fejl, lægen nægtede at lave fejlene om, selvom de var så indlysende, bla. noget så simpelthen som min alder, højde og vægt....

Håber du har en bedre læge, men god ide at få den gennemgået inde kommunen skal ha den....


Fik lige endnu et skub til at kontakte min læge.....tak tak..:-)..får nu blod på tanden, er jo sådan lidt bange for reaktionen når jeg kontakter ham om at få den gennemgået sammen med ham....men i sidste ende kan jeg jo være ligeglad hvad han tænker, det er jo mig det drejer sig om.

Dancer 29-10-2012 20:00

Jeg fik en lavet for et par år siden og da kommunen havde bedt lægen om den, ringede sekretæren og gav mig en tid - så lavede vi den sammen, lægen og jeg.

Nu har kommunen igen bedt om en generel helbredserklæring og der har jeg fået en tid i næste uge (1 hel time) ved lægen og så laver vi også den sammen.

Ring da endelig til din læge ;)

Bertha65 29-10-2012 20:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af GitteL (Send 246385)
Jeg fik en lavet for et par år siden og da kommunen havde bedt lægen om den, ringede sekretæren og gav mig en tid - så lavede vi den sammen, lægen og jeg.

Nu har kommunen igen bedt om en generel helbredserklæring og der har jeg fået en tid i næste uge (1 hel time) ved lægen og så laver vi også den sammen.

Ring da endelig til din læge ;)

Hold da op en fin læge du har....hvis bare de alle var sådan.
Desværre er min læge for langt væk, så det bliver gjort telefonisk, desværre.
Håber bare jeg når det inden kommunen, men fik det først at vide i dag at de ville indhente statuserklæring.

Vovse 29-10-2012 22:54

En statuserklæring plejer lægerne at lave på baggrund af de oplysninger de allerede har om patienten. Lægen behøver ikke at se patienten for at lave en statuserklæring.
D.v.s. at hvis man har nogle skavanker, som man aldrig har nævnt for sin læge, så kommer disse ikke med i statusattesten.

En generel helbredserklæring laves derimod på baggrund af en lægeundersøgelse.

Så umiddelbart tænker jeg, at hvis der er fejl i en statusattest, så må man kunne bevise det ved at bede om aktindsigt i sin journal hos den pågældende læge.
I aktindsigten må det jo fremgå hvad man har talt med sin læge om ved tidligere konsultationer.

MissMurphey 29-10-2012 23:51

Min praktiserende læge kontakter også mig når kommunen beder om en statusattest og så udfylder vi den sammen.

Min mands neuropsykolog sendte hans attest til gennemlæsning inden sagsbehandleren fik den.

Og min psykiater er ved (idag faktisk) at skrive en statusattest til jobcentret, som jeg også får til gennemlæsning.

Så måske skulle du snakke med din læge om proceduren eller også skifte læge.

<3<3<3

gunvor 30-10-2012 07:45

Hej Bertha65:)

Jeg er lidt uklar på flg.:

1. din overskrift lyder på: speciallægeerklæring
2. i tekst skriver du statuserklæring

Der knytter sig forskellige praksis til de forskellige LÆ blanketter. For at kunne svare ordentlig kunne du måske præcidere, hvilken LÆ nr. efterfølger, der er tale om?

F.eks: en Læ 125 kaldes statusattest og kan både udfyldes af såvel prak. læge som en speciallæge, der har forudgående kendskab og journal på en. Èn sådan bør kunne udfyldes på baggrund af journalen, hvis lægen har haft kontakt m. patienten i stgeforløbet. Der er altså ikke et krav om, at patient og læge mødes omkr. denne. Men i praksis er der selvfølgelig mulighed for at man forudgående har en samtale m. lægen.

Mange hilsner

Gunvor


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:19.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension