K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Hjælpemidler til handicappede (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Invalidebil/trivselsbil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4678)

ritalindy 03-01-2011 18:42

ja det er rigtig dey du siger
jeg kan ikke komme med bus
jeg spurhte engang sagsbehandler men hun nærmest grinte

det er subergodt du fik bil.. det er en stor hjælp

phhmw 03-01-2011 19:10

Du skal nok få svar på alle dine spørgsmål....
 
Men ingen skal grine af dig!

Men svar mig på følgende spørgsmål.:

Har du kørekort?

Bruger du krykker?

Bruger du kørestol?

Andre hjælpemidler?

Hvor gammel er du ca?

Hvad lever du af? invalidepension, flexjob eller ?

Hvad fejler du?

Hilsen Peter ;)

ritalindy 03-01-2011 19:16

ja jeg har kørekort
psykisk lidelse
ledighedspenge

phhmw 03-01-2011 19:26

ok, nu forstår jeg...
 
Men Ritalindy at få trivsels- eller invalidebil kræver at man er svært fysisk handicappet.

Men, at du har en psykisk lidelse, mener jeg ikke du kan få bevilget en trivselsbil. Desværre.

Held og lykke fremover

Hilsen Peter ;)

curls 03-01-2011 19:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af ritalindy (Send 142285)
ja jeg har kørekort
psykisk lidelse
ledighedspenge

Hej, jeg kender en med psykiske problemer, som fik taxakørsel som hjælp til at komme frem og tilbage i hverdagene.

Måske kan du søge om hjælp til dette hos socialforvaltningen i din kommune.

Hvis du har meget svært ved at komme med offentlige transportmidler, synes jeg, du bør prøve at søge om hjælp til taxa-kørsel til vigtige steder. Jeg ved ikke, hvad min bekendt fik den efter - altså lov/paragraf. Men søg hjælp hos socialforvaltningen, så skal de finde den rigtige hjælp og efter hvilken lov, der kan give dig den hjælpen. Håber du kan få den rette hjælp... held og lykke. ;)

ritalindy 03-01-2011 21:13

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 142288)
Men Ritalindy at få trivsels- eller invalidebil kræver at man er svært fysisk handicappet.

Men, at du har en psykisk lidelse, mener jeg ikke du kan få bevilget en trivselsbil. Desværre.

Held og lykke fremover

Hilsen Peter ;)

At man er går med krykker eller er kørestolsbruger er da ikke et svært handicap?

Du henviser til et link om Serviceloven:

§ 114. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til køb af bil til personer med en varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad:
1) vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde uden brug af bil,
2) vanskeliggør muligheden for at gennemføre en uddannelse uden brug af bil eller
3) forringer evnen til at færdes, i tilfælde hvor personen har aktiviteter uden for hjemmet, som medfører et betydeligt behov for kørsel med bil.
Stk. 2. Støtten efter stk. 1 ydes som et rentefrit lån inden for en ramme på 160.000 kr.
Stk. 3. Foreligger der ganske særlige forhold i forbindelse med den nedsatte funktionsevne, kan der ydes et rente- og afdragsfrit lån til betaling af forskellen mellem støtte efter stk. 1 og anskaffelsesprisen.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om
1) betingelserne for at opnå støtte efter stk. 1 og 3 og om vilkårene for støtte, herunder regler om personkredsen, som er berettiget til at opnå støtte,
2) fremgangsmåden i forbindelse med afprøvning og valg af bil, herunder om private aktørers deltagelse heri,
3) tilbagebetaling af lån og indkomstgrundlaget for tilbagebetalingen og om henstand med tilbagebetaling og eftergivelse af lån til bil som følge af manglende betalingsevne og som følge af frakendelse i forbindelse med ændringer i den fysiske eller psykiske funktionsevne eller forhold, der knytter sig dertil,
4) adgangen til at modtage støtte til udskiftning af en bil, hvortil der er ydet støtte, jf. stk. 1-3, herunder regler om fremgangsmåden i forbindelse med genbevilling af støtte til køb af bil og om anvendelse af provenu ved afhændelse af en bil, der tidligere er ydet støtte til, herunder i forbindelse med genbevilling af støtte til køb af en bil,
5) støtte til nødvendig indretning m.v., herunder i hvilket omfang ansøgeren selv skal betale en del af udgiften til indretningen,
6) i hvilket omfang der kan ydes tilskud til betaling af køreundervisning m.v., og
7) støtte til personer, der ved indrejse her i landet medbringer en bil.


Hvorfor er det du mener jeg ikke har mulighed for handicap bil?

Webmaster 03-01-2011 21:52

Nu er det jo ikke lige til for Peter at svare dig om du KAN få en bil....og da slet ikke ud fra det du har skrevet...

Det skal man kende folks sager meget bedre for at kunne gøre...

Man kan højst komme med gode råd til hvad du evt kan gøre osv....

phhmw 03-01-2011 21:53

Hvis det er korrekt at du siger at du er på ledighedsydelse, hvilket fortæller at du ikke er udredt og korrekt at der nævnes at.. "eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad" er det min personlige mening at du vil få et afslag.

Men bemærk hvad Curls skriver til dig om mulighed om taxa kørsel.

Men Ritalindy der er kun min personlige erfaring. Men jeg kan jo tage fejl.

Hilsen Peter

ritalindy 04-01-2011 02:01

Jeg havde læst nogle af peters indlæg, og nogle af de råd og forslag til hjælp lød ganske fornuftige.
Hvorfor skal jeg ikke ha hjælp og råd fordi jeg ikke går med krykker?
Er det ikke ligemeget hvad jeg fejler, jeg kan knap nok komme ud af døren.

phhmw 04-01-2011 08:55

Selvfølgelig skal du have hjælp.....
 
Kære Ritalindy.

Derfor spørger vi også ind til din situation.

Mit råd til dig er at du skal tale med din læge eller en person som du har tillid til.

FORDI.: hvis du er psykisk syg, af en eller anden grund, og du er på ledighedsydelse så får man IKKE bevilget invalidebil.

Du skal tænke på at hvis du er på ledighedsydelse i dag, så skal du være klar over at det kan du IKKE blive ved med.

For at få bevilget invalidebil skal kommunen vide ALT om dig.

Prøv at få en ven, eller et familiemedlem, til at læse hvad vi råder dig til.

Hilsen Peter ;)

maja-bell 04-01-2011 11:20

Citat:

Oprindeligt indsendt af ritalindy (Send 142358)
Jeg havde læst nogle af peters indlæg, og nogle af de råd og forslag til hjælp lød ganske fornuftige.
Hvorfor skal jeg ikke ha hjælp og råd fordi jeg ikke går med krykker?
Er det ikke ligemeget hvad jeg fejler, jeg kan knap nok komme ud af døren.

ritalindy.. jeg så den sidste tråd du har inde pt og kan se du har problemer med det sociale .. og jeg kender er del til at være i den angst selv.

så jeg kan rigeligt se dit behov til bil. og mener at vi har lige så stort et behov for bil som gangbesværet m.m..

jeg forstår så heler ikke helt problemet. for jeg kender til en del som har fået den bil. men de er så fra den gamle pension før 2003. men forsætter med at få tilskrevet den bil.

så hvis man er villigt til at sætte sig i de udgifter som der er ved at få bil på denne måde. så kan jeg ikke se noget problem i at du bare søge på det grundlag af at du skal have mulighed for at hente vare have mulighed til at transporter dig fra behandling m.m. som hjemmeplejen og andet ikke kan yde dig hjælp til..

phhmw 06-01-2011 12:15

Ny principafgørelse fra Ankestyrelsen....
 
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135326

Resumé

En svært handicappet kvinde, som var bevilget en kassebil som hjælpemiddelbil, kunne få dækket nødvendige benzinudgifter til fritidskørsel som merudgift. Merudgiften skulle beregnes som forskellen mellem benzinforbruget ved den bevilgede kassebil og benzinforbruget ved en personbil af normal størrelse.

Kvinden kunne endvidere få dækket sine udgifter til forsikring af kassebilen som merudgift. Merudgiften skulle beregnes som forskellen på forsikringsudgiften til kassebilen og forsikringsudgiften til en personbil af normal størrelse.
Kvindens benzin- og forsikringsudgifter kunne ikke dækkes fuldt ud som merudgift, da det måtte antages, at kvinden ville have haft en bil, selvom hun ikke havde været handicappet.
Ankestyrelsen lagde i den forbindelse vægt på kvindens alder, civilstatus og uddannelsesforhold.

En til.....
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=135325

Resumé

Statens laveste kørselstakst til transport i bil skulle anvendes ved beregningen af ansøgerens merudgifter til handicapbetinget kørsel til blandt andet behandling.
Ankestyrelsen fandt, at det ikke var tilstrækkeligt alene at kompensere ansøgeren i forhold til, hvor langt ansøgerens bil kørte på literen.
Der blev lagt vægt på, at statens laveste sats for godtgørelse for brug af egen bil er fastsat som de variable udgifter pr. kilometer samt et skønsmæssigt fastsat kilometerafhængigt værditab. Statens laveste sats kompenserer således alene for de variable udgifter forbundet med den enkelte kørsel og ikke for de udgifter, der er forbundet med det at have bil.
Der forelå ikke oplysninger, som gav grundlag for at fravige udgangspunktet om at bruge den laveste sats i statens regler for godtgørelse for brug af egen bil.

Hilsen Peter ;)

phhmw 02-02-2011 19:54

Vejledning om ordination af afhængighedsskabende lægemidler
 
http://retsinformation.w0.dk/print.aspx?id=117508&exp=1

Hilsen Peter ;)

phhmw 16-02-2011 13:00

DUKH invalidebil....
 
mange gode forklaringer og svar på spørgsmål.

http://www.dukh.dk/netradgivning/tra...ning-af-afdrag

Hilsen ;)

phhmw 20-02-2011 09:48

Skærpet praksis rammer handicapbilejere
 
PTU skriver.:
http://ptu.typo3cms.dk/no_cache/om/n...ed/id/1271/69/

"Som vi alle formentlig ved, er det blevet en hel del sværere at få bevilget en handicapbil, end det har været tidligere. Kommunerne er blevet meget tilbageholdende med at bevilge handicapbiler simpelt*hen for at spare. Det gør kommunerne jo nu på hele social- og handicapområdet"

Trivsel sparet væk

" løbet af 2010 gav kommunerne afslag i et meget stort antal, når det drejede sig om trivselsbiler. Selv mennesker med et betydeligt aktivitetsniveau og deraf følgende stort kørselsbehov fik i mange tilfælde afslag. Det er sket i et sådant omfang, at socialministeriet på kurser har tilkendegivet, at det ikke har været hensigten med den nye bilbekendtgørelse, at praksis skulle skærpes."

Hvad skal man da gøre?

"Jeg skal ikke fraråde nogen at søge om en ny kassebil. Det har jeg selv lige gjort. Men jeg vil anbe*fale, at man nøje overvejer, hvordan ens mulighed for genbevilling ser ud, før man bare fyrer en an*søgning af. Det kan man eventuelt også tale med sin egen sagsbehandler i kommunen om."

PTU fortsætter.: af Holger Kallehauge, formand i PTU, som ikke er hr.Hvemsomhelst

http://ptu.typo3cms.dk/no_cache/nyhe...e/id/1209/537/

Vedhæftede PDF fil
"Gennemlæsning af bekendtgørelsen og vejledningen giver imidlertid ingen information om intensionerne med de nye regler set i relation til de hidtidige regler på området.
I det følgende"


Vi følger med i udviklingen.

Hilsen Peter ;)

phhmw 25-02-2011 19:21

Sådan beregnes merudgifter til stor bil.
 
Muskelsvindfonden skriver.:

http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...ilstorbil.aspx

Hilsen Peter ;)

mams 29-04-2011 00:38

Hejsa

Jeg har et spørgsmål. Jeg har søgt trivselsbil og kommunen har konstateret at jeg har en varig nedsat funktionsevne samt nedsat gangdistance. De har også konstateret at jeg ikke kan tage effentlige transportmidler. Så langt så godt.

Jeg har sendt en partshøring til dem hvor de skrev jeg skulle have mulighed for at kommentere det jeg ikke kunne vide på forhånd.

Er der regler for hvor længe de har til at træffe en afgørelse efter jeg har kommenteret på min partshøring?

Det handicap kørsel med kan blive tilmeldt som her i sønderjylland er via sydbus hvor der kan køre mange flere sammen i en stor bus, kan det betragtes som offentlig transport?

Hilsen Annemette

phhmw 29-04-2011 08:41

Lovgivningen siger......
 
Kære Annemette

at politikerne i Haderslev kommunalbestyrelse har besluttet kommunens serviceniveau hvor ansøgning til invalidebil skal afgøres inden 4 måneder, som udgangspunkt skal overholdes.

http://www.haderslev.dk/files/1676/120411.pdf

hvilke du gør din sagsbehandler opmærksom på.

Hvis der undtagelsesvis skulle mangle oplysninger i din sag skal du skriftlig have besked om hvornår din sag så kan afgøres.

Hilsen Peter ;)

mams 29-04-2011 17:33

Hej Peter

Tusind tak for svar :)

Hm inden 4 måneder så har de vist overtrådt den beslutning. Da jeg søgte i november 2010 fik jeg besked på, at de kunne starte sagsbehandlingen af min ansøgning i april 2011. Det blev så lidt hurtigere da de valgte at købe sig til at få lavet undersøgelsen. Dette er også gjort og fik så brev med partshøring i henhold til forvaltningsloven § 19 hvor jeg skal have mulighed for at kommentere faktiske oplysninger som jeg

ikke antages at have kendskab til
som kan være til ugunst for mig
som er af væsentlig betydning for sagen

Disse kommentarer er sendt retur til kommunen den 19. april. Så håber snart på en afgørelse.

Nogle der ved hvor jeg kan søge om taxa bevilling eller hvad noget sådan hedder til transport af min datter og mig da jeg ikke længere selv kan køre i vores gamle bil samt ikke kan tage offentlige transportmidler?

hilsen Annemette

Connybirk 11-05-2011 13:38

Kan ikke helt finde ud af om jeg skal starte ny tråd eller bare bruge denne, hvis det er forkert, får jeg det forhåbentlig at vide.

Jeg søgte invalidebil i juli 09, fik afslag med begrundelsen: jeg kunne få indopereret et nyt knæ, klagede naturligvis først til kommunen, dernæst statsamtet, hvorfra jeg den 16 marts i år fik medhold i klagen, så sagen blev hjemsendt til kommunen igen. Har så intet hørt i de næsten 2 mdr der er gået, forsøgte så at ringe til kommunen i dag, først kunne de ikke finde sagen, men blev så ringet op et par timer senere, der blev aftalt et møde næste mandag, men....... starter det hele så forfra igen?????????????

phhmw 17-05-2011 11:54

Bekendtgørelse og Vejledning sidste udgave 2011
 
Vejledning
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=134311

Bekendtgørelse.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=133324

Hilsen Peter ;)

Vejledning/Bekendtgørelse?
http://www.k10.dk/showthread.php?t=15990

phhmw 24-05-2011 11:04

Frakendelse af handicapbil
 
Fra Scleroseforeningens rådgivning.:

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2001%2030.aspx

"Spørgsmål:
Min tidligere kone (det vil sige samboende men ikke gift) har søgt om en handicap-scooter og har fået en bevilget. Dette med det resultat. at de har frataget hende hendes handicapbil og har indrapporteret til SKAT at der skal betales afgift på denne, ca. 200.000 kroner.

Jeg mener, at hun er blevet snigløbet af visitatoren fra kommunen, som jeg også har kontaktet angående anullering af aftaleen. Men denne kunne ikke omstødes.

Bilen bliver brugt af min datter og jeg, når min tidligere kone skal ud og handle, samt på ferier, da hun er ret svær at få ind i en almindelig bil.

Bilen (en VW Multivan 2005) er snart 6 år gammel.

Ekspertens svar:
Frakendelse af handicapbil kan kun ske efter en konkret afgørelse med henvisning til lovhjemmel og med klageadgang. Forinden en sådan afgørelse skal der ske partshøring, det vil sige at der skal gives mulighed for at komme med bemærkninger og kommentarer inden sagen afgøres.

Vær opmærksom på ret til at få kopi af alle sagens akter.

Jeg tænker, at kommunen har vurderet, at din tidligere kones kørselsbehov vil kunne blive dækket med en el-scooter, men umiddelbart lyder det for mig som om, at det kun er i nærområdet og der herudover er behov for at medbringe el-scooter i bilen ved længere ture.

Hvis der ikke foreligger en skriftlig afgørelse på frakendelse af bil er det ikke en lovlig beslutning.
Foreligger der en skriftlig afgørelse, skal afgørelsen som nævnt indeholde oplysning om hvilken lovhjemmel, der er anvendt, begrundelse og klagemulighed. Klagefristen er 4 uger, så vær opmærksom på dette og gør i givet fald brug af den.

Jeg forstår på spørgsmålet, at din tidligere kone ønsker at beholde bilen og i den sammenhæng kan der godt være en afgift til SKAT, forudsat at afgørelse er lovlig.

Det kunne måske være en ide, at I kontakter Scleroseforeningens socialkonsulent, der dækker den pågældende kommune og får hjælp til sagen. Det er dog vigtigt, at I har alle sagens akter og vær stadig opmærksom på klagefristen, som skal overholdes.

Hilsen Peter

mams 16-06-2011 21:44

Hejsa

Ja så fik jeg også afslag på bil.

Nogle der ved hvordan denne her skal forståes

§2 stk.4 I vurderingen af ansøgers daglige kørselsbehov jf. stk 1 & 3, og §1 stk. 1 skal der lægges vægt på, at kørselsbehovet har et sådant omfang at bevilling af bil i væsentlig grad kompenserer for ansøgers nedsatte funktionsevne. Ansøger skal have aktiviteter uden for hjemmet, som medfører et betydeligt behov for kørsel med bil. Aktivitetsniveauet skal som udgangspunkt svare til, hvad der er sædvanligt for en jævnaldrende person uden funktionsnedsættelse med en i øvrigt tilsvarende livssituation.

Jeg syntes det kan læses på flere måder.

At man med en funktionsnedsættelse har ret til et liv med et aktivitetsniveau som en almindelig uden funktionsnedsættelse.

At man skal have et aktivitetsniveau som en person uden funktionsnedsættelse. Og det kan man jo aldrig når man er syg.

Andre der har nogle gode bud?

Jeg har i partshøring skrevet at jeg ikke kan køre på el-scooter i alt slags vejr. Dertil skriver de, at jeg ikke har lægelig dokumentation på at vejret kan skade mit funktionsniveau.

Har talt med lægen om det. Han siger hvad er det de vil have dokumentation på? jeg kan jo ikke måle på en blodprøve eller en scanning at du får ondt når det er koldt (jeg har diskus og slidgigt i lænden)

Nogle gode forslag til hvad jeg skal skrive til det i min klage?

Jeg har skrevet og sendt lægepapirer til dem med min mand har angstanfald. Når de kommer skal han tage medicin og må derfor ikke køre bil. Jeg kan ikke længere køre vores nuværende bil. De skriver stadig at min mand skal køre når han har det godt og de andre dage må vi blive hjemme. Vi har en datter på 5 år.

Jeg skal benytte mig af sydtrafik handicapkørsel skriver de.

Jeg har lavet en udregning. Hvis vi skal have det kørselsbehov vi har nu dækket med sydtrafik koster det 10800 kr. om måneden. Disse udgifter har jeg søgt under § 100. Bare det at skulle aflever og hente vores datter i børnehave koster 140 kr. pr. dag. Hvem har så mange penge til det. Er spændt på afgørelsen af merudgifterne.

Hilsen Annemette

mams 27-06-2011 15:15

Så fik jeg lavet klage over afslag. De er godt nok hurtigt. De har modtaget den 21. juni og 24. juni ringer der en fys. til mig at de har haft den med på bilmøde. Der er flere tinge jeg har skrevet i klagen der skal undersøges nærmere, så derfor kan de ikke overholde 4 ugers fristen. Men jeg skulle se det positivt i forhold til min sag at de undersøgte disse ting.

Fik sammen med bevilling fra sydtrafiks handicapkørsel besked på, at de ikke kunne opfylde mine behov med lav indstigning og højt sæde. Dette skyndte jeg mig at bede om at få lagt i klagen, for egentlig betyder det at jeg ikke kan komme nogle steder uden bil.

Hun sagde også at jeg meget snart skulle have en afgørelse da jeg har ventet meget længe.

Kryds fingre, jeg håber virkelig det bliver omstødt til en godkendelse.

Venter stadig på svar på merudgifterne.

Annemtte

phhmw 08-08-2011 14:11

Mister jeg mit erhvervskørekort hvis jeg får konstateret sclerose
 
Scleroseforeningen henviser til følgende Vejledning.

Der er udarbejdet vejledning (nr. 10335 af 30.11.2007) om kørekort og neurologiske lidelser, som du kan finde her.:

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=114489

Hilsen Peter ;)

40manne 16-08-2011 19:59

Hej alle,

Jeg er ny her på dette forum. Jeg har med stor interesse læst om jeres problemer og succeshistorier mht. det at ansøge om hjælp til bil.

Jeg er alvorligt lungesyg på 3. år, og er stærkt afhængig af bil, jeg er bevilliget vederlagsfri træning 2 x ugentligt hos fysioterapeut og bor 10 km væk. Og har handicap-skilt.
Jeg er gift og mor til en søn på 11. Vi har en bil fra 2009, MEN min mand må cykle eller køre på knallert på arbejde, fordi jeg ellers er låst i hjemmet på landet.

Er der nogen der ved om det kan lade sig gøre for mig at få bevilliget en "kone-bil", så min mand kan bruge vores egen bil.

Har haft hjemmehjælp til rengøring, men det er blevet stoppet fordi jeg har rask ægtefælle i hjemmet. Så nu forsøger jeg at søge om dækning af merudgifter og får besøg fra kommunen om 2 uger, hvor de vil vurdere mig. Han siger at når jeg har fået afslag, kan de heller ikke give hjælp til det. Men jeg kan muligvis få hjælp til vinduespudsning og græsslåning??

Andre her med erfaringer??

Kærlig hilsen Marianne

Dinky67 18-08-2011 18:19

Er ansøgning til hadicapbil formuebestemt..?
. mener selv at have læst et eller andet sted at det ikke er firmue bestemt.

phhmw 08-09-2011 14:41

Udskiftning af handicapbil/betaling af afgift
 
http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2002%2004.aspx

som viser at bevilling af invalidebil ikke er noget man bare får.

Bemærk at spørgeren har sclerose.

Hilsen Peter :mad:

extra 08-09-2011 23:03

Citat:

http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2002%2004.aspx

som viser at bevilling af invalidebil ikke er noget man bare får.
det skal vel da heller ikke bare være nogen man bare giver væk der er jo mange tigner spiller ind desvære tænker de sgu altid øokonomi

phhmw 20-09-2011 07:15

DF høringssvar ny Bekendtgørelse.....
 
http://www.handicap.dk/handicap/doku...r-serviceloven

"DH mener ikke, det er rimeligt at kræve et kørselsbehov svarende til, hvad der er sædvanligt for andre familier. Barnets nedsatte funktionsevne taler i sig selv imod at sammenligne aktivitetsniveauet med familier med børn uden handicap. Kørselsbehovet kan sagtens være stort, selvom der ikke er et sammenligneligt aktivitetsniveau i forhold til andre familier og et barn på samme alder. Uden bil kan barnets samvær med og deltagelse i familielivet, herunder muligheden for spontane aktiviteter, imidlertid være betydeligt begrænset.

Andre familiers aktivitetsniveau som grundlag for vurdering af kørselsbehovet er ikke rimeligt og vil afskære mange for at opnå den nødvendige støtte. Derfor må § 4, stk. 2, udgå eller omformuleres."

Hilsen Peter ;)

phhmw 01-11-2011 08:05

Udligningsafgiften til dieselbus kan indgå i merudgiftsydelsen.
 
Muskelsvindfonden skriver:
http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...tsydelsen.aspx

Principafgørelse:
http://ast.kommuneinformation.dk//pr...er/160-11.aspx

Hilsen Peter ;)

phhmw 01-11-2011 08:11

Endelig administrativ afgørelse om støtte til køb af bil
 
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=138915

"En stærkt bevægelseshæmmet 54-årig mand var berettiget til støtte til køb af bil på trivselsmæssigt grundlag. Manden havde svær lammelse i begge ben, højresidig lammelse i kroppen i øvrigt, svære sproglige og kommunikative vanskeligheder (afasi og apraksi) efter blodprop i hjernen. Han var permanent kørestolsbruger. Der var oplyst et væsentligt kørselsbehov i forbindelse med daglige indkøb, næsten daglige genoptræninger, ugentlige besøg hos familiemedlemmer, ugentlige læge- og hospitalsbesøg, og til forskellige fritids-, idræts- og kulturaktiviteter. Ankestyrelsen fandt, at kørselsbehovet ikke var af en sådan karakter, at det mere hensigtsmæssigt kunne tilgodeses ved brug af andre ordninger, herunder ordninger om individuel handicaptransport."


Hilsen Peter ;)

phhmw 08-12-2011 10:09

Bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter serviceloven
 
2011

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=139224

Hilsen Peter ;)

phhmw 09-03-2012 08:54

Betingelser for støtte til bil
 
Scleroseforeningen skriver:

http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2001%2013.aspx

God læsning til forståelse:

Hvad er betingelserne for at få bevilget en handicapbil?

http://www.scleroseforeningen.dk/Liv...ndicapbil.aspx

Kørekortfornyelse og medicin

http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2012%2036.aspx

Hilsen Peter ;)

phhmw 18-07-2012 22:52

Der bevilges færre invalidebiler...
 
http://www.muskelsvindfonden.dk/Hand...icapbiler.aspx

"Det vil sige, at sagbehandlingstiden nu er længere ved en ansøgning om genbevilling end ved en ansøgning om førstegangsbevilling. På trods af at Folketinget og Socialministeriet igen og igen har opfordret kommunerne til en mere lempelig sagsbehandling, når der søges om en genbevilling."

Hilsen Peter ;)

phhmw 18-07-2012 22:54

Bil for kreditorbeskyttede penge...
 
http://www.scleroseforeningen.dk/Spo...2001%2024.aspx

"Det er tilstrækkeligt, at du kan dokumentere, enten ved bankoverførsel eller bankgaranteret check, at bilen er købt for erstatningen, som er kreditorbeskyttet jf. rpl. § 513. Du skal ikke foretage dig andet. "

Hilsen Peter ;)

daisye 26-07-2012 14:24

Ved i om man lovligt kan frakendes sin trivselsbil hvis kørselsbehovet er det samme som tidligere?
Pas på med kun at få erhvervsbil for mister men jobbet går der kun 3 måneder så henter de bilen og man skal ansøge på ny.....

Abraxus 20-09-2012 01:36

Synes det er helt gak gak at der er så strikse krav til dette, specielt når staten rent faktisk tjener penge på det i sidste ende og så hjælper det mennesker i nød.

KBR 20-09-2012 11:14

Fra erhvervsbil til trivsels bil???
 
Jeg fik sidste år bevilliget en erhvervs bil, blev sygemeldt på mit job 13.8. og forventer at blive FP pr. 1.11.

Jeg henvendte mig derfor i går til kommunenes ergoterapeut, og fremlagde fakta, og meddelte samtidig, at jeg nu ønsker at søge om at beholde min bil som trivsels bil.

Ergo forhørte sig om mine forværringer i helbredet, og sagde: "Det, det kommer til at stå og falde med, bliver dit fremtidige kørselsbehov. Vi kommer til at skulle mødes og afklare dette. der går nok ca 2-4 uger så hører du fra os, men tak for din henvendelse."

Er der nogen, der har erfaring med hvor svært, det er at få lov til, at beholde en eksisterende bil på ændrede vilkår? Og hvis man får lov, bliver der så lavet en ny beregning (efter seneste afsluttede skatteopgørelse)? Og endelig: mit kørselsBEHOV, gælder det ALT; familie- og vennebesøg, fritidsaktiviteter mm. eller er det kun det strengt nødvendige, som kontroller, lægebesøg, indkøb?

Abraxus 20-09-2012 21:19

Jeg er ikke med på hvad forskellen mellem en bevilget erhvervsbil og trivselsbil?


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:44.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension