K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Hjælpemidler til handicappede (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=40)
-   -   Invalidebil/trivselsbil (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4678)

Hejdien 19-08-2010 22:29

Charliza så lige din anden tråd (velkommen til :) ) og ville finde denne her til dig så du kunne have noget nytte af den også (som mange andre har haft :) ) men du har fundet den kan jeg se ....

At det er tråde af ældre datoer det skal du ikke tænke på de har mange gange rigtig godt af at komme frem i lyset igen :)

popiae 20-08-2010 00:19

Charliza.

Sørg for at du har en bisidder til stede ved undersøgelse.

Der bliver bla lavet gangdistancetest, og i min sag, har man snydt hvor til jeg gik, for at komme over 100meter.

Evt optage samtale, og få mundtlig bekræftigelse undervejs. således har du dokumentation, i form af optagelse.

VH Popiae

Stoktoft 20-08-2010 15:20

Hej Charliza

He he bedre sent end aldrig ikke?

Jeg har nu haft min bil i lidt over 1 år, og du kan tro jeg nyder det.
Har du spørgsmål, så kom bare med dem.
X'er fingre for dit forløb.

Mvh Stoktoft

phhmw 20-08-2010 15:24

Til information!

Når jeg på min vej møder nye oplysninger omkring invalidebil indsætter jeg oplysningerne her på Stoktofts tråd.....så har vi alle oplysningerne samlet eet sted.

Hilsnen Peter arkivarius

Stoktoft 20-08-2010 15:28

Og det skal du ha' tusind tak for phhmw.
Er nemlig ikke selv så stærk i det der med at finde, og sætte ind, så tak fordi du gør det.

Og rart, at alle informationer bliver lagt ind i relevant tråd, så alle informationer står samlet, og ikke tusind steder :cool:

Knus Stoktoft

Charliza 20-08-2010 17:53

Hej med jer.

Er helt overvældet af de søde tilbagemeldinger, tak...:kram:

En lille opdatering. Ergoterapeuten ringede rent faktisk i dag, og jeg havde en rigtig god samtale med hende. Meget sød og forstående kvinde.

Fordi jeg har ret nye lægepapir er jeg allerede mange skridt videre, fortalte hun. Hun ville dog gøre opmærksom på at der var et laaaaaangt behandlingsforløb. oooh ja, det ved jeg.;)

Hun vil nu sende et skema jeg skal udfylde, og så må jeg jo tage den derfra. Jeg forventer ikke at jeg får medhold i sidste ende, for så kan jeg kun blive positivt overrasket. Jeg vil tage en ting af gangen og ikke sidde og vente utålmodigt, men leve mit liv som jeg plejer. Ja jeg er naiv ikke, hehe....

Kh C

phhmw 20-08-2010 19:51

Du skriver.....
 
Laaaang ventetid ifølge sagsbehandleren.

Her skal du undersøge DIN kommunens sagsbehandlingsfrister iht Retssikkerhedslovens §3 stk.2 som du kan læse lidt om her.
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616 og evt finde din kommune her:
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Hilsen Peter

Charliza 22-08-2010 18:30

Hej Peter.

Har kigget på min kommunes hjemmeside, og så vidt jeg kan se er der 4 mdr. ventetid på "andre hjælpemidler".... Men eftersom jeg skal igennem flere instanser før det bliver afgjort, er det nok otopi at tro det går så hurtigt.... Meeeen, man kan vel blive glædelig overrasket;)

Kh C

Charliza 23-08-2010 09:12

Hej Stoktoft.

Har faktisk et par spørgsmål...:)

Er det ikke meget forskelligt fra person til person, hvad der skal betales for bilen over de 6 år?? Altså efter indkomst. (Kigger de også på samlevers indkomst) Må jeg spørge hvad du betaler? Betaler du vægtafgift Hvad sker der så efter de 6 år?

Kh C

Stoktoft 23-08-2010 13:56

Hej Charliza :kram:

Det ligger sådan at du skal betale halvdelen af "lånet" tilbage over 6 år.
I 2009 var makslånet på 154.000 kr, deraf skal jeg betale de 77.000 tilbage, det blev for mig til 1070 kr i måneden, den sidste afdrag dog lidt mindre, da det jo skulle gå op i beløb divideret med antal måneder.

De beregner kun ud fra DIN indtægt.

Jo det er forskelligt fra person til person, hvad den månedlige afdrag bliver sat til.
Da jeg blev tilkendt invalidebil, var grænsen 184.000, under denne grænse, var afdraget 1070 kr. over denne grænse vil de ha' noget mere, kan ikke lige huske hvordan de så beregner det. Men det er noget med procentdele.

Ved benzinbil, bliver du fritaget for vægtafgift.
Da min er en diesel (kunne kun fås i diesel) betaler jeg udligningsafgiften.

Efter de 6 år, er du færdig med at betale af på bilen. (ved kommunen)
Og efter 6 år kan du ansøge om ny bil.

Man bliver som regel tilkendt til billigst bedst egnet, og det kan betyde, at du kan blive tilkendt en billig bil, måske en til 100.000 kr, eller du kan blive tilkendt en der er dyrere end kommunens "makslån".

Jeg blev tilkendt en bil der kostede mere end de 154.000 kr (2009 tal)
Det gjorde at jeg blev tilkendt ekstralån, fra de 154.000 til bilens pris.
Dette ekstralån skal ikke betales tilbage.

Håber det besvarede dine spørgsmål. Ellers spørger du bare igen.

Mvh Stoktoft

Huldra 23-08-2010 14:10

Kan jeg lige indskyde et spørgsmål omkring det med vægtafgift?

kan det passe jeg læste et sted, at man kan få fritagelse fra vægtafgift af egen bil, når den anvendes som handicapbil. dvs når ejeren har fået det blå handicapskilt til parkering?

min mand valgte nemlig at købe egen bil, med høj indstignings mulighed pga ryggen. som han er førtidspensionist pga af.. fordi han ikke orker at rode mere med kommunen og ikke gider de tusind skemaer man skal udfylde.. han brugte så en del af sin erhvevsevneerstatning på bilen..

på forhånd tak for hjælpen.

Stoktoft 23-08-2010 14:18

Huldra.

Du kan blive fritaget for vægtafgift, hvis bilen er indregistreret som invalidebil, det skal altså fremgå af registreringsattesten.

Det er jo ikke kommunen eller politiet, der udsteder invalideskiltet til parkering.

Så umiddelbart vil jeg ikke tro, at din mand kan blive fritaget for vægtafgift.

Men nu må du ikke liiiige hænge mig op på det, jeg søger lige lidt videre.
Men prøv at læse bilbekendtgørelsen §114.
Der må du kunne finde noget om det.

Mvh Stoktoft

Huldra 23-08-2010 14:22

hej igen..

og tak for hjælpen... nej den er ikke registret som andet end alm bil...

vi må gemme det til næste biludskiftning...

du behøver ikke lede dig gul og blå over det.. men jeg læser det gerne og gladeligt det du evt finder frem.. og gemmer i en mappe på pc.... man ved jo aldrig hvad man får brug for..

jeg prøver at kigge lidt i den der bilbek..114..

Stoktoft 23-08-2010 14:29

Kopieret fra Ryk.dk

bekendtgørelsen om §114

§ 7 . Kommunen træffer afgørelse om fritagelse
for afgifter jf. stk. 2 og 3, når det vurderes, at personen er berettiget til
støtte til erhvervelse af bil efter § 114 i lov om social service og
§§ 1-3 i denne bekendtgørelse.

Stk. 2. Efter § 16, stk. 1, i lov om vægtafgift af
motorkøretøjer m.v. kan personer med varigt nedsat funktionsevne, som efter lov
om social service kan opnå støtte til erhvervelse af bil, fritages for
vægtafgift og tillægsafgift for privat anvendelse. Afgiftsfritagelsen gælder
kun, så længe køretøjet er registreret for og benyttes af den pågældende.

Stk. 3. Efter § 7, stk. 2, i lov om afgift efter
brændstofforbrug for visse personbiler kan personer med varigt nedsat
funktionsevne, som efter lov om social service kan opnå støtte til erhvervelse
af en bil, fritages for afgiften, hvis bilen er benzindreven. Er bilen
dieseldreven, betales afgifter efter de retningslinjer for satser, der er
fastsat i § 3, stk. 1, B, i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse
personbiler. Afgiftsfritagelsen og -nedsættelsen gælder kun, så længe køretøjet
er registreret for og benyttes af pågældende.

Stk. 4 . Efter
§ 2, stk. 1, nr. 6 b, i lov om registreringsafgift af motorkøretøjer mv.
er køretøjer fritaget for registreringsafgift, hvis køretøjet er omfattet af
§ 5 a, stk. 1, nr. 2, i lov om registreringsafgift af motorkøretøjer, jf.
bekendtgørelse nr. 977 af 2. december 2002 af lov om registreringsafgift af
motorkøretøjer, og fritaget for vægtafgift efter § 16 i lov om vægtafgift
af motorkøretøjer m.v., eller fritaget for afgift efter § 7 i lov om
afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, eller som eventuelt med
reduceret sædeantal anvendes af eller til brug for kørestolsbrugere


Håber du kan bruge det til noget.
Hele bekendtgørelsen kan du finde hos www.ryk.dk

Mvh Stoktoft

Stoktoft 23-08-2010 14:31

Hvis det virker så er linket her...... ;)

http://ryk.dk/raadgivning/love-regler/4

Mvh Stoktoft


Hurrrrraaaaa, jeg kunne finde ud af, at sætte link ind. He he he.
Man lærer mens man lever....

Huldra 23-08-2010 23:48

tusind tak for hjælpen..

Charliza 24-08-2010 08:03

Hej Stoktoft.

Tusind tak for info, er dog stadig lidt forvirret;)

Man kan altså ikke beholde bilen efter de 6 år?? Man skal købe en ny? Det kan jeg ikke forstå, for hvad skulle der være galt efter kun 6 år. Det er måske fordi den er nemmere at sælge, og så skal man ligge udbetalingen for den solgte bil til den nye??? Ja det er vist lidt forkert formuleret, hahaha. Men tak Stoktoft.

Kh C

Stoktoft 24-08-2010 14:59

Hej Charliza

Godt spørgsmål.:confused:

Jeg ved faktisk ikke om man SKAL sælge bilen efter 6 år, når man søger om udskiftning.
Men ingen siger at du SKAL søge om udskiftning.

Jeg ved ikke om man kan få lov at beholde den gamle, som bil nr. 2, hvis man får tilkendt en ny.
Egentlig ville det være dejligt, da vi har behov for 2 biler, og efter de 6 år, skylder man jo ikke kommunen noget for den mere.

Godt spørgsmål, håber der kommer nogle mere erfarne brugere med et svar.
Nogen der har prøvet at søge om ny bil efter de 6 år.
Jeg har ikke selv kunnet finde noget om man SKAL sælge den gamle bil.

Mvh Stoktoft

Mai-Britt 24-08-2010 19:55

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stoktoft (Send 120177)
Hej Charliza

Godt spørgsmål.:confused:

Jeg ved faktisk ikke om man SKAL sælge bilen efter 6 år, når man søger om udskiftning.
Men ingen siger at du SKAL søge om udskiftning.

Jeg ved ikke om man kan få lov at beholde den gamle, som bil nr. 2, hvis man får tilkendt en ny.
Egentlig ville det være dejligt, da vi har behov for 2 biler, og efter de 6 år, skylder man jo ikke kommunen noget for den mere.

Godt spørgsmål, håber der kommer nogle mere erfarne brugere med et svar.
Nogen der har prøvet at søge om ny bil efter de 6 år.
Jeg har ikke selv kunnet finde noget om man SKAL sælge den gamle bil.

Mvh Stoktoft

Jeg er næsten sikker på at du ikke må beholde bilen hvis du søger om udskiftning efter de 6 år , for så skal den indgå i den nye du køber , Du behøver ikke søge ny bil efter de 6 år.


Fandt det her :


Jeg skriver til dig, da jeg grundet min sclerose næsten har mistet mit syn, hvorfor jeg skal af med min bil som er købt med hjælpe fra kommunen. Jeg er færdig med at betale i bilen her d. 1/7/2009.
I forbindelse med det forestående salg, er der nogle der siger at kommunen både tager bil og penge fra mig. Er det rigtigt?
Jeg ved ikke hvordan jeg griber det hele rigtigt an, så håber du kan hjælpe mig lidt på vej.

Ekspertens svar:
Først vil jeg lige gøre opmærksom på, at du godt kan beholde bilen, selvom du ikke skal kan køre bilen. Hvis du har familie eller måske en ledsager (ledsageordning) kan du fortsat bruge bilen.
Hvis du ønsker at sælge bilen, kan du gøre det. Når gælden i bilen er betalt og kommunen ikke længere har et krav i bilen, er bilen din. Det betyder, at det beløb, som du får for bilen er dit.
Der, hvor salgssummen får betydning, er når man søger en ny bil med støtte. Ændrer man mening og ønsker senere at søge støtte til bil igen, vil det provenu, som man har modtaget ved salg af bilen indgå i den nye bilhandel (dog afskrevet afhængig i forhold til den periode, der er gået).

Charliza 25-08-2010 09:43

Tusind tak for svar, Stoktoft og Mai-britt:)

Jeg tænkte nemlig lige at hvis der intet er galt med bilen, hvorfor så sælge. Jeg fik ansøgningsskema tilsendt i går, fik det besvaret og vedlagde også et tilføjelsesbrev. Mener ikke man kan uddybe sin begrundelse i de små rubrikker. Så kommunen modtager allerede i dag min ansøgning. Ingen grund til at spilde tiden;)

Og nåh ja. Jeg starter også i fleksjob d. 1 sep, hvis ellers min sagsbehandler kan få fingeren ud, og få de sidste ting på plads. Weeeeh:D Skal have noget kursus, så er spændt på om jeg kan det når jeg er startet, eller om startdato skal rykkes. Jeg skal jo med bus, tog og metro.(ca. en time) Fra metroen er der ca. 2 1/2 - 3 km til arbejdspladsen, og ingen bus kører direkte dertil, såååååå jaaaa, er Spændt på hvor længe jeg holder til det. Skal have en cykel stående på st. men det bliver uholdbart i længden. Jeg har ikke råd til at takke nej tak, så Jeg er jo nærmest desperat med hensyn til den bil. Er så bange for at jeg bliver nødt til at vifte med det hvide flag, og erkende at den lange transporttid vil knække mig.

Så nu vil jeg bare krydse fingre, og be' til de højere magter om en positiv tilbagemeldning inden for en overskuelig tidsramme. Er der ikke også noget med at man kan søge om taxa-kørsel under behandlingstiden af sin sag? Måske jeg skulle undersøge det nærmere.... Det vil koste mig 7020 kr om året at komme frem og tilbage, så burde kunne søge en § 100. Nå det må jeg også undersøge...

Endnu engang tak for jeres respons:kram:

Kh C

phhmw 26-08-2010 18:05

René Skau Björnsson samlede spørgsmål...
 
Muskelsvindfonden har samlet René Skau Björnsson spørgsmål, rejst i Folketinget i valgperioden 2001-2005.

http://www.handicap.dk/dokumenter/ra...sson_revisited

Hilsen ;)

phhmw 30-08-2010 13:49

Greve kommune........
 
stiller ulovlige krav for bevilling af støtte til handicapbil.:

Udgivelsesdato: 30-08-2010
Greve Kommune bidrager nu til den almindelige kommunale opfindsomhed med hensyn til at gøre tilværelsen så besværlig som muligt for borgerne. Vi hører ellers altid fra kommunerne og også fra den private pressionsgruppe, Kommunernes Landsforening, at administrationen er alt for indviklet og tager for lang tid, men samtidig indfører kommunerne selv endnu flere regler og endnu mere administration, som de hverken har pligt til eller ret til.

Og Greve Kommune stiller nu en helt ny betingelse, når borgerne søger om støtte til handicapbil: Man skal indsende kopi af kørekort for alle, der kan komme til at føre bilen. Dette gælder f.eks. hjælpere, venner og familiemedlemmer, og hvis man skifter hjælper eller får nye venner eller kærester osv. i de kommende 6 år, skal der indsendes kopi af kørekort for alle "nye chauffører".

Efter reglerne skal kommunen sikre sig, hvis man ikke selv kan føre bilen, at der så er andre, som kan, men hvis man samtidig har f.eks. BPA, giver der jo sådan set sig selv, at hjælperne kan føre bilen, for ingen er vel så tåbelige at ansætte hjælpere uden kørekort!

Men Greve Kommune stiller altså betingelser langt ud over dette, hvilket er ulovligt. En kommune må kun stille saglige betingelser, hvilket vil sige betingelser, som vedkommer sagen. Og det vedkommer ikke sagen at rode venner og familie og hjælpere ind i en sag om bevilling af støtte til køb af handicapbil.

Spørgsmålet har været rejst i Folketinget af folketingsmedlem René Skau Björnsson.

I sit svar skrev socialminister Benedikte Kiær blandt andet:

"Servicelovens § 114 om støtte til køb af bil indeholder ikke krav om, at der skal fremsendes kopi af kørekort for de personer, der skal fungere som chauffør for en person, der har fået bevilget støtte til køb af bil efter servicelovens § 114."

Skriver Muskelsvindfonden til vigtig information.

phhmw 08-09-2010 16:48

Køb og Salg af brugte invalidebiler
 
http://www.handicapbiler.dk/index.php?ID=velkommen

Hilsen ;)

phhmw 09-09-2010 11:15

Ny Bekendtgørelse BEK nr 1043 af 01/09/2010
 
Bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter servicelovens § 114
https://www.lovtidende.dk/Forms/L070...=1043&s20=2010
;)

ly33 14-09-2010 18:08

jeg er ny
 
hej jeg er ny her på k10

jeg syntes det er meget interesandt at læse jeres breve
jeg regner med at jeg skal til at søge en trivselbil da jeg lige er op i skulder og er op i ryg så jeg har allerede fået lidt ud af siden
med venlig hilsen LY33

Charliza 19-09-2010 16:21

Hej Ly33,

Du er lige op i skulder og ryg??? Forstår ikke hvad du mener??? Er du på pension, siden det er trivselsbil du søger???


Kh C

Henriette1969 20-10-2010 15:28

Trivselsbil med ADHD, social fobi og angst ?
 
Hej,

jeg blev tilkendt FP 1/10 med 0 erhvervsevne og vil gerne høre, om nogen i dette forum har erfaringer med tilkendelser i forhold til ovennævnte diagnoser ?

Jeg kan ikke klare at køre med offentlige transportmidler pga. angst, og der
er over 20 km til nærmeste større by, hvor mine lægebesøg mv. foregår.

Jeg har forsøgt at bede om familie og venners hjælp, men da mine forældre er over 70 år og snart ikke magter at have bil mere og mine bekendte ikke kan bruge så meget tid på mig mere pga. arbejdsforhold mv., vil jeg så kunne komme i betragtning til en lille trivselsbil, den behøver ikke koste så meget, som der nævnes i forum ?

Jeg har også en permanent lændeskade (degeneratio discio) som følge af mange års rengøringsarbejde, som medfører, at jeg har stærke smerter hver dag og ofte må hvile mig, selv under en kort gåtur i den lille by, jeg bor i.

Eller kan jeg få bevilliget taxa ?

Mange hilsener

Stoktoft 21-10-2010 15:33

Henriette1969

Jeg ved, at man kan komme i betragtning til trivselsbil på de diagnoser du nævner, det er ikke kun fysiske diagnoser der kan komme i betragtning.
Det du skal gøre, er at kontakte kommunen, få ansøgningsskema tilsendt.

De skal så behandle ansøgningen, men vær beredt på, at de kan komme frem til, at din kørsel kan klares via andre §'er, såsom du selv nævner eksempelvis Taxakørsel, eller du kan benytte dig af patientkørsel, eller hvad det nu hedder.

Jeg synes du skal klø på, det skader jo aldrig at prøve.

Mvh
Stoktoft

LMarr 28-10-2010 16:58

Citat:

Oprindeligt indsendt af beha (Send 86325)
Jeg tror at det er efter at fiat, giver et kommune tilskud ved qubo og at det kun er på standart farven.

Lyder besynderligt ?
Er det ikke borgeren selv der køber bilen ?

phhmw 25-11-2010 16:22

Ny Vejledning.......
 
VEJ nr 95 af 12/11/2010
Vejledning om ændring af vejledning om hjælpemidler, biler, boligindretning mv. (vejledning nr. 6 til serviceloven)
(Støtte til køb af bil)

https://www.ministerialtidende.dk/Fo...19=95&s20=2010

Hilsen ;)

phhmw 09-12-2010 19:01

Scleroseforeningen skriver.....
 
Ændring af økonomi i 6-årsperioden


Spørgsmål:
Jeg har et spørgsmål vedrørende afdrag på handicapbil i henhold til BEK nr. 615 af 15. juni 2006 (jf. §6, stk. 3).

Jeg fik bevilget bil for 2,5 år siden og oplyste mit indkomstgrundlag på daværende tidspunkt, hvorpå det månedlige afdrag blev fastsat. Nu er jeg imidlertid kommet i fleksjob og min indkomst er en del større. Jeg ved ikke, om jeg stadig er i det job om for eksempel 12 måneder, men jeg er urolig for at jeg bliver præsenteret for en efterregning, hvis afdragsbeløbet ikke bliver reguleret efter min nuværende indkomst.

Gælder gældsbrevet derfor fra tidspunktet for aftalens indgåelse? Er kommunen selv opmærksom på ændringer i mine økonomiske forhold, når de yder tilskud til mit fleksjob?

Ekspertens svar:
Der er vedtaget ny bekendtgørelse og vejledning med ændrede regler pr. 1.10.2010. Det har dog ingen betydning for dit spørgsmål, da disse forhold er uændrede.

Vejledning nr. 95 af 12.11.2010 pkt. 216 drejer sig om ændrede indkomstforhold i løbet 6-årsperioden:

Udnyttelsestidspunkt

216. Efter bilbekendtgørelsens § 21, stk. 2, er det ansøgerens indkomst på tidspunktet for bevillingens udnyttelse, der danner udgangspunkt for beregningen af indkomstgrundlaget. Udnyttelsestidspunktet vil normalt være slutsedlens dato, men hvis der er tale om lån til en bil, der er anskaffet før modtagelse af bevilling, anses tidspunktet for bevillingens modtagelse som udnyttelsestidspunkt efter bekendtgørelsens § 21, stk. 2.

Det er den kommune, pågældende bor i på udnyttelsestidspunktet, der er ansvarlig for beregningen af indkomstgrundlaget (og de øvrige opgaver vedrørende den praktiske gennemførelse, herunder udbetaling af lån).

Skatteministeriet stiller oplysninger til rådighed til brug for opgørelse af indkomstgrundlaget, jf. servicelovens § 183.

Ændrede økonomiske forhold på udnyttelsestidspunktet kan medføre ændring i forholdet mellem den afdragspligtige og afdragsfri del af lånet, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 3. Ændrede økonomiske forhold i løbet af 6-årsperioden medfører ikke ændring i beregningen af støtten. Der kan dog eventuelt være grundlag for henstand eller eftergivelse, jf. bekendtgørelsens § 18, stk. 1.

Hilsen ;)

phhmw 09-12-2010 19:08

Scleroseforeningen skriver.....
 
Økonomi ved genbevilling



Spørgsmål:
Jeg har d. 4 november 2010 fået godkendt en genbevilling af lån til køb af handicapbil. Udregning af lån betyder at jeg skal have 42.000 kroner op ad egen lomme, trods salg af bil på 35.000 kroner (jeg har selv betalt ca. 40.000 kroner i merpris for bilen da jeg købte den).

Jeg har denne gang købt en bil, der er 20.000 dyrere end bevilget, hvilket jeg er klar over, at jeg selv skal betale.

Ansøgningstidspunktet var d. 11. februar 2010, altså lang tid inden de nye regler trådte i kraft pr. 1. oktober. En sagsbehandler, der havde et vikariat og nu er stoppet, fortalte mig at genbevilling af lån blev nedprioriteret. Det betyder så at sagsbehandlingen er trukket ud nøjagtig længe nok til at jeg kommer ind under de nye regler.

Det er jeg selvfølgelig ked af, da det betyder at jeg skal betale 42.000 her og nu. Jeg har regnet ud at det, i forhold til de gamle regler, betyder en merudgift på 7.800 kroner over 6 år. Jeg skal samtidigt betale 42.000 kroner her og nu.

Hvordan er loven for sagsbehandlingstider for genbevilling af lån? Og hvordan får jeg ændret beregningen af lånet?

Ekspertens svar:
Ændringerne vedr. handicapbil trådte i kraft 1.10.2010:

§ 24. Bestemmelserne i denne bekendtgørelse finder anvendelse på ansøgninger om støtte til køb af bil efter servicelovens § 114 indgivet fra og med den 1. oktober 2010. Stk. 2. Sager efter de hidtil gældende regler, hvori der den 30. september 2010 ikke er truffet afgørelse, færdigbehandles af kommunalbestyrelsen, der træffer afgørelse efter de nye regler.

Socialministeriets bekendtgørelse nr. 1043 af 1/9 2010.

Din sag er således behandlet efter de nye regler.

Du skriver ikke noget om din bevilling drejer sig om almindeligt lån eller udvidet lån, men jeg antager, at det er almindeligt lån. Nettoprovenuet fra tidligere handicapbil skal bruges til afdrag på den nye bil, men har du foretaget et merkøb i den bil, hvor der tidligere er bevilget støtte skal du have en forholdsmæssig andel af provenuet fra den tidligere bil. Ud fra dit spørgsmål kan jeg ikke lige gennemskue beregningen, men din kommune skal kunne redegøre for beregningen.

I vejledning om ændring af vejledning om hjælpemidler, biler mv. nr. 95 af 12.11.2010 er nogle beregningseksempler. Vejledningen kan hentes her: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=134311.

Sagsbehandlingstider ved genbevilling fastsættes af den enkelte kommune og skulle gerne fremgå af deres hjemmeside. Hvis det ikke er tilfældet, vil kommunen skulle oplyse dig om det ved henvendelse.

K10 kommentar

Her ser vi et tydeligt eksempel på at hvis kommunen og klienten havde sat sig ind i Retssikkerhedslovens §3 stk.2 var denne sag afsluttet til fordel for borgeren........... ærgeligt.
http://www.k10.dk/showthread.php?p=35616#post35616

Hilsen ;)

mams 21-12-2010 01:07

må ægtefælle køre min invalidebil?
 
Hejsa

Hvis og såfremt jeg får bevilget en invalidebil må min ægtefælle så køre i bilen uden mig? Eller skal jeg være med som passager? Eller er det kun mig der må fører bilen?

Annemette

phhmw 21-12-2010 08:50

Din mand og alle andre kan....
 
Kære Mams.

køre i din invalidebil, inden for rimligheden grænse.

God tur

Hilsen Peter;)

mams 21-12-2010 23:48

Tak for svar Peter:)

phhmw 23-12-2010 17:16

Trivsel/ genbevilling/ kørselbehov/ dokumentation
 
Fra Scleroseforeningen

http://www.scleroseforeningen.dk/da/...2004%2002.aspx hvor der bla nævnes:

"Pr. 1.10.2010 er en ny bekendtgørelse og vejledning trådt i kraft. Formålet med ændringen var primært en forenkling af reglerne og ikke at ændre på personkredsen, som er berettiget. Kørselsbehovet har altid været en faktor ved behandling af ansøgning om støtte til bil. Ved den nye bekendtgørelse lægges vægt på, at der er et betydeligt kørselsbehov. Selve vejledningen kan læses her"

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20735

Hilsen Peter ;)

ritalindy 03-01-2011 17:34

hvad koster en handicapb il kan jeg få sådan en ?
 
hej hvor meget skulle du betal for handicapbil for 2.5 år siden?
jeg vil gerne ha sådan en bil men hvordan får jeg penge til og råd på den ?

phhmw 03-01-2011 17:50

Velkommen til.....
 
Kære Ritalindy.

Det kommer an på hvilken bil du ønsker. Men du skriver at du godt kunne tænke dig en invalidebil.

Så må du forklare lidt om hvad du har af handicap, da bevilling af invalidebil er særdeles svært.

Hvis man får bevilget en invalidebil skal man selv betale fra 0 kr til ca 2000 kr om måneden i 6 år.
Bevillingen fra det offentlige udgør ca 140.000,00 kr og hvad bilen evt koster udover dette beløb, skal du selv betale.

Hilsen Peter ;)

ritalindy 03-01-2011 18:10

sådan en der er almindlig bil ikke invalidebilen
jeg kan ikke betale 2000

Citat:

Oprindeligt indsendt af phhmw (Send 142252)
Kære Ritalindy.

Det kommer an på hvilken bil du ønsker. Men du skriver at du godt kunne tænke dig en invalidebil.

Så må du forklare lidt om hvad du har af handicap, da bevilling af invalidebil er særdeles svært.

Hvis man får bevilget en invalidebil skal man selv betale fra 0 kr til ca 2000 kr om måneden i 6 år.
Bevillingen fra det offentlige udgør ca 140.000,00 kr og hvad bilen evt koster udover dette beløb, skal du selv betale.

Hilsen Peter ;)

så jeg kan komme ud det er jeg kan ikk e fprstå alt det der du skriver om penge

phhmw 03-01-2011 18:32

Du mener....
 
Trivselses invalidebil?

Fordi du er handicappet og ikke kan tage offentlige transportmidler?

Hvis kommunen bevilger dig en trivsels-invalidebil koster den ca 140.000 kr.

Hvis du selv tjener ca 350.000 kr om året skal du betale ca 2000 kr om måneden i tilbage til kommunen i 6 år.

Hvis du tjener 150.000 kr om året skal du måske kun betale 100 kr om måneden.

Det er din indtægt der bestemmer hvad du skal betale tilbage, til kommunen.

Hvis du kan tage offentlige transportmidler som bus og tog i dag, kan du ikke få bevilget en trivsels-invalidebil.

Hilsen Peter ;)

Hilsen Peter


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:00.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension