K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   A-kasse eller ej? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=35407)

Ekko 26-06-2017 18:08

A-kasse eller ej?
 
Jeg er lidt i tvivl om, om det vil give mening for mig at blive ved med at betale til /være medlem af en a-kasse. Jeg bliver formentlig aldrig berettiget til dagpenge igen. Det vil formentlig være sygedagpenge, så ressourceforløbsydelse, så forhåbentlig fleksjob løn eller ledigheds ydelse. I allerværste fald førtidspension eller kontanthjælp.
Så hvad vil i tænke, hvis jeg kun skal se sagen ud fra mit eget egoistiske synspunkt. Giver det mening at betale ind til en kasse som jeg aldrig igen kan bruge?

MistyMiss 26-06-2017 18:28

For at være berettiget til sygedagpenge som ledig, skal du være berettiget til dagpenge.
Så så længe du er på dagpenge eller sygedagpenge, vil jeg anbefale at du fortsætter med at betale.
Men på ressourceforløbsydelse, hvis du ved at der ikke er udsigt til fuldtidsarbejde, så giver det ikke mening længere.
Men indtil da, vil jeg klart anbefale at du fortsætter med at betale til a-kasse

de7smådværge 26-06-2017 19:39

Spørg din a-kasse. Min var meget i tvivl da der er kommet nye regler på området.

Få det på skrift, da det er ret kompliceret OGSÅ for dem.

God vind med hvad end du beslutter. Det er en ret svær og stor beslutning. Personligt forblev jeg medlem selvom jeg nok aldrig vil kunne modtage dagpenge igen. Valgte det for at kunne få råd og sparring, men besluttede tilsidst at mit kontigent skulle bruges til en evt. advokat i stedet, så mit tidligere a-kasse gebyr ryger nu ind på den " konto " som opsparing hvis uheldet skulle være ude. Hver vores smag og a-kasse.

Ekko 26-06-2017 19:42

Ja, jeg er jo også i den situation, at jeg er temmelig fattig, så skulle det vise sig, at jeg aldrig bliver dagpenge berettiget igen, ville det være mere hensigtsmæssigt for mig at bruge de 1500 kroner i kvartalet på at afdrage su gæld.

jjsonn 26-06-2017 21:25

men er det det der gør at du får syge penge frem for kh er det mange penge på sigt, så tænk dig godt om, syge penge ligger jo nogle 1000 mere end kh især hvis du ikke har børn, så er det ca6000 mere om mdr

MistyMiss 26-06-2017 22:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af jjsonn (Send 355344)
men er det det der gør at du får syge penge frem for kh er det mange penge på sigt, så tænk dig godt om, syge penge ligger jo nogle 1000 mere end kh især hvis du ikke har børn, så er det ca6000 mere om mdr

Enig!
Og på længere sigt, så gør det jo at man ikke ender på kh, men ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, hvor man slipper for 225-timers reglen, formue-grænse, kh-loft osv.
Så selv efter sygedagpenge udløber, vil "fordelene" fortsætte. (og til den tid kan man godt melde sig ud)


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:32.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension