K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Politik og Samfund (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=31)
-   -   Per Stig Møller- Sygedagpenge (https://www.k10.dk/showthread.php?t=16761)

5dia 17-02-2011 12:18

Per Stig Møller- Sygedagpenge
 
Er der nogen der ved om Folketingsmedlemmer er omfattet af sygedagpenge, eller de stadig får deres honora som medlemmer udbetalt under sygdom?

halse 17-02-2011 14:33

Folketingspolitikere får deres vederlag udbetalt under sygdom og anden fravær.
Der er hverken møde eller arbejdspligt som folketingspolitiker , flere har et fuldtidsarbejde ved siden af.

Bliver de ikke genvalgt til folketinget , modtager de eftervederlag i 2 år svarende til grundvederlaget for en folketingspolitiker , naturligvis uden krav om aktivering , som ellers påstås at være så sundt for alle andre. Først derefter starter deres dagpenge eller eventuelle sygedagpengeperiode.

I øvrigt er det ikke underligt folketingspolitikere har mange privileger , gæt hvem der bestemmer deres løn og arbejdsvilkår.

Som andre eksempler kan nævnes ,
4 dages arbejdsuge ( hvis man vil ) , og meget lange ferier.

thomas75 17-02-2011 16:16

Ja, der er mange fordele, men jeg vil så også sige at jeg som offentlig ansat altid fik fuld løn under sygdom, så det er altså ikke kun politikkerne der får det.

halse 17-02-2011 17:15

Mange privat ansatte får også fuld løn under sygdom ( bl.a. på min arbejdsplads ) , andre kun 90 procent af lønnen , eller hvad der ellers er aftalt i overenskomsten. men de er nu alligevel indirekte underlagt sygedagpengeloven efter 3 ugers sygdom for de flestes vedkommende.

Efter 3 uger kan arbejdsgiveren nemlig få refunderet sygedagpenge fra den syges bopælskommune , arbejdsgiveren skal efterfølgende kun betale differencen mellem sygedagpengene og lønnen til den ansatte.

Den syge er herefter underlagt samme forpligtelser i forhold til aktivering , opfølgnings samtaler mv. som reelle sygedagpengemodtagere , ellers ophører kommunens refusion til arbejdsgiveren.

Det vil givet få konsekvenser for den syges ansættelsesforhold , hvis denne nægter at møde op på kommunen til samtaler og aktivering , da dette vil koste arbejdsgiveren dyrt.

Folketingspolitikere er undtaget for dette regeltyrani , i kraft af mangel på et arbejdsgiverforhold.

DortheJ 17-02-2011 17:51

Såfremt ingen misbrugte systemet og sygemeldte sig når de ikke er syge ville det være langt lettere for vi andre at komme igennem nåleøjet......

extra 17-02-2011 18:01

Citat:

Såfremt ingen misbrugte systemet og sygemeldte sig når de ikke er syge ville det være langt lettere for vi andre at komme igennem nåleøjet......
nogen i flexjob sygemelder sig gangeteret også selvom de ikke er syge arbejde så får arbejds skiveren også extra penge der :D.en lille smutvej til extra penge ops sagde jeg det :P

halse 17-02-2011 21:02

Jeg tror ikke på mange langtidssygemeldte pjækker , som er den gruppe der hovedsageligt modtager sygedagpenge , direkte eller indirekte.

Korttidssygemeldte ( under 3 ugers sygdom ) er i reglen ikke omfattet af sygedagpengeloven , her afholder arbejdsgiveren som regel alle udgifter selv.
Der er dog visse undtagelser som bl.a. omfatter arbejdsløse og nyansatte medarbejdere med under 8 ugers ansættelse.

Pjækkeri drejer sig efter mit bedste skøn om en eller 2 dage . Og for de virkelig hardcore pjækkere måske en uge , men mere end 3 ugers pjækkeri :confused:

Come on dem findes der ikke mange af.

Jeg anerkender ikke behovet for at genere sygdomsramte med aktivering og lignende , med begrundelsen sygdomsmeldte pjækker.

sushjer 1 17-02-2011 21:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af extra (Send 150263)
nogen i flexjob sygemelder sig gangeteret også selvom de ikke er syge arbejde så får arbejds skiveren også extra penge der :D.en lille smutvej til extra penge ops sagde jeg det :P

Hvad er det for ekstra penge arb.giveren får????????

Min arb.giver får dækket det beløb jeg får udbetalt, jeg får fuldløn, men på lønsedlen hedder det sygeløn.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:29.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension