K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=22)
-   -   Meget vigtig information til ansatte i fleksjob. (https://www.k10.dk/showthread.php?t=3679)

Stella 14-01-2008 17:36

Meget vigtig information til ansatte i fleksjob.
 
OBS OBS OBS

Ansat i fleksjob - vær opmærksom på, at du ikke får løn, hvis din arbejdsplads bliver konfliktramt ved forårets overenskomstforhandlinger.

Sakset fra LAFS hjemmeside gå ind og læs om det på LAFS.

socialnørden 14-01-2008 19:17

Hej Stella!

Man får til gengæld ledighedsydelse under en overenskomstmæssig lovlig strejke.

Mange hilsner fra Socialnørden...

Hejdien 14-01-2008 19:40

Jeg har ikke kunne se noget om copyright hos LAFS så derfor har jeg åbnet deres dokument og kopieret informationerne hertil ...

Jeg kan ikke andet end at formode at det er ok med LAFS og har da også sendt dem en mail om at vi har kopieret den :)


Det må være information der er ekstrem vigtigt at få ud til ALLE FLEKSER, og måske vi skulle sørge for at sende det til jobcentere osv ...

Kender i flekser der ikke er her på siden eller medlem af LAFS så sørg for at sende det til dem, det ville jo være dumt hvis nogen kom i klemme og mistede forsørgelse fordi de ikke kender de rigtige sider eller er medlem af LAFS ....


Socialnørden gider du at oversætte noget af det her for mig, jeg ved ikke lige om jeg er i en fattesvag periode ;) det sker jo , eller om det virkelig kan passe at man ikke får ledighedsydelse ved strejke eller lockout ?

Som jeg læser det så er det sådan, men kan hvorfor? Er det ikke lovligt ? tænker på at du skriver at man får ledighedsydelse ved en overenskomstmæssig strejke ...

Håber du lige har tid til at forklare forskellen for os der ikke lige fatter så meget af det :)

(og hermed er der endnu en grund til at det kan være en rigtig god ide at være i fagforening )



Citat:

I forbindelse med en eventuel konflikt i foråret, vil vi gøre dig opmærksom på følgende.

Som fleksjobber er du omfattet af samme regler som ordinært ansatte og kan derfor blive strejke- eller lockout ramt.


Hvis du er medlem af en faglig organisation, vil du som udgangspunkt være dækket af de regler som din fagforening har i forbindelse med en eventuel konflikt.

Er du ikke medlem af en fagforening – og bliver strejke- eller lockout ramt, kan du komme i problemer i forhold til tab af lønindtægt, i det du ikke opfylder betingelserne for at modtagelse af ledighedsydelse.


Derfor opfordrer Lafs dig til at kontakte den faglige organisation, der har overenskomsten på din arbejdsplads hurtigst muligt.

Den faglige organisation kan orientere dig om hvad, det betyder for dig, hvis din arbejdsplads bliver strejke- eller lockout ramt.

De kan endvidere orientere dig om de forskellige betingelser for hvor længe, man skal have været medlem (karensperiode), for at få udbetalt penge fra fagforeningen, i forbindelse med konflikt/lockout.


Lafs har ingen økonomiske interessere i at Lafs medlemmer er medlem af en fagforening, vi opfordrer dog til medlemskab, da de faglige organisationer varetager dine løn- og arbejdsvilkår.
Det er et personligt og frit valg for den enkelte.



Med venlig hilsen

Ole Lundholm
Formand
Landsforeningen af Fleks- og skånejobbere


socialnørden 14-01-2008 20:22

Hej igen...

Jeg troede faktisk at de som ikke var medlem af en fagforening ville være dækket af ledighedsydelse under evt. konflikt, men jeg kan nu se, at ovenstående skrivelse siger det modsatte, nemlig at de som står udenfor fællesskabet i en fagforening er overladt til dem selv uden ledighedsydelse under konfliktforløbet... Hmmm... Nu er jeg i tvivl.. Ved faktisk ikke om man kan få eller ej... vil undersøge det nærmere hvis jeg får tid..

Mange hilsner fra Socialnørden...

Ps; Hvis nogle af jer andre ligger inde med svaret hører jeg gerne fra jer ;)

Hejdien 14-01-2008 20:25

Jeg ringer til mit jobcenter i morgen og kontakter også lige et par fagforeninger , de må jo vide det :)

socialnørden 14-01-2008 21:02

Hej Hejdien og Stella!

I har ret.. Fleksere der ikke er i fagforening er fuldstændig overladt til sig selv.. De kan ikke få ledighedsydelse under en konflikt.. Endnu en god grund til at komme med i fagforening for de som ikke allerede er det.. Her følger principafgørelse på et sammenligneligt tilfælde og den siger det jo meget præcist.

Tak for udfordringen ;)

Mange hilsner fra .....NØRDEN :)


Busstrejke

SM A-15-02: Der var ikke ret til ledighedsydelse under 1 dags fravær fra fleksjob på grund af busstrejke. Lovændringen pr. 1. juli 2001, hvorefter der bl.a. var ret til ledighedsydelse under midlertidige afbrydelser i arbejdet, som ikke kunne tilregnes den ansatte, skulle vurderes efter principperne for udbetaling af arbejdsløshedsdagpenge under vejrlig, materialemangel og arbejdsfordeling mv., dvs. at det skal være forhold hos arbejdsgiveren, som er årsag til afbrydelsen af arbejdet. Ankestyrelsen lagde vægt på, at afbrydelsen af arbejdet den pågældende dag skyldtes andre omstændigheder end forhold hos arbejdsgiveren. Fraværet på grund af busstrejken måtte tilregnes ansøger, som det er tilfældet for ansatte i job på ordinære vilkår.

Stella 14-01-2008 21:08

Man kan IKKE være medlem af en A kasse men kun fagforeningen, da man ikke har ret til dagpenge som flekser...:confused:

man får sine penge udbetalt af kommunen så jeg forstår ikke en dyt af det her...

man er ikke på arbejdsløshedspenge...dem kan man slet ikke få mere som flekser...derfor er man jo ikke dækket ind i en A KASSE , jeg troede at man fik ledighedsydelse fra kommunen og ikke staten...:confused:

socialnørden 14-01-2008 22:03

Hej Stella!

Du har helt ret i, at man som flekser alene kan være medlem af fagforeningen men derimod ikke af A-kassen... Men der er heller ikke noget i ovenstående principafgørelse der modsiger dette...
Lad mig prøve at forklare;
For at afgrænse/indkredse hvilke former for midlertidig afbrydelse af arbejdet der kan udbetales ledighedsydelse til, så fastslår man først og fremmest at der alene kan udbetales ledighedsydelse for midlertidig afbrudt arbejde SOM IKKE KAN TILREGNES DEN ANSATTE...ALTSÅ SOM DEN ANSATTE IKKE SELV ER ANSVARLIG/MEDANSVARLIG FOR OG SOM DEN ANSATTE IKKE HAR KUNNET FORUDSE...dette at det ikke har været tilregneligt for den ansatte er altså det faktum som afgør hvorvidt man kan eller ikke kan få ledighedsydelse ved midlertidig afbrudt ansættelse..
Nå men anden del der skal kigges på er herefter hvordan man så konkret kan afgøre om noget er tilregneligt eller ikke tilregneligt for en ansat... Da dette ikke er beskrevet i fleksjobbestemmelserne kigger man i stedet efter paralellovgivning for herigennem at kunne belyse spørgsmålet. Man kigger i reglerne i lov om arbejdsløshedsunderstøttelse og det gør man fordi fleksjobbestemmelserne er lavet med en politisk intention om at mennesker med varig nedsat arbejdsevne skal kunne blive på arbejdsmarkedet på særlige vilkår der tager hensyn til deres helbredsmæssige tilstand, men som her ud ligestiller dem på lige vilkår med alle andre på arbejdsmarkedet..
dvs. fleksere som alle andre har ret til 6 ugers ferie, ledighedsydelse under perioder med arbejdsløshed (svarende til ordinære ansattes A-kasse understøttelse) ret til at få videreført arbejdsmarkedspensionsindbetalinger, ret til sygedagpenge ved sygdom osv... Det har været en politisk bestræbelse at ligestille fleksere med ordinære ansatte i videst muligt omfang og derfor er det også relevant at kigge på hvad de ordinært ansatte skal opfylde for at kunne få arbejdsløshedsdagpenge ved midlertidig afbrudt arbejde.. her siger "lov om understøttelse ved arbejdsløshed" at man kan få dagpenge når afbrydelsen påligger arbejdsgiver som hvis der f.eks er indkøbt for lidt byggematerialer og nye forsyninger først kan nå frem på byggepladsen 2 dage senere.. Så bliver man hjemsendt og får arbejdsløshedsdagpenge for de 2 dage.. Ligeledes forholder det sig hvis der f.eks. kommer snestorm.. Det har ikke kunne tilregnes at der ville være 6 dages snestorm af en styrke som gjorde det nødvendigt midlertidig at afbryde arbejdet - ergo får man arbejdsløshedsdagpenge i de 6 dage.. DERIMOD (siger ankestyrelsen og lov om understøttelse ved arbejdsløshed) må det tilregnes at der fra tid til anden kan varsles arbejdsmæssige konflikter såsom strejke.. ALTSÅ ER DETTE IKKE EN UTILREGNELIG AFBRYDELSE.. Og derfor kan ordinære ikke få understøttelse under en strejke og fleksere kan ikke få ledighedsydelse og hvor indviklet det så end kan syne, så er det faktisk logisk hvis man tænker efter.. Oversat til godt jydsk siger principafgørelsen; Hvis du ikke har været så forudseende at tilregne en mulig konflikt/faglig strejke ved at melde dig i fagforening i tide, så er du fanme selv ude om det.. Det samme gælder de ordinære ansatte som har "sparet" deres fagforeningskontingent og ikke er medlem af fagforeningen.. In both cases; "BARE ÆRGLIGT SONNY-BOY!"

Var det til at forstå eller er alle forvirrede på et højere plan?

Ledighedsydelse er både statsligt og kommunalt men formidles altid af kommunerne..

Mange hilsner og god aften ønskes fra Socialnørden.

Hejdien 14-01-2008 23:43

Jeg har også siddet og læst den sm afgørelse og jeg kan godt se det du siger socialnørden.

MEN når det er sagt så vil jeg sige at kommunerne må have et medansvar i dette. feks er jeg en af dem der selv har fået beskeden når du er fleksvisiteret så har du ikke noget at bruge fagforening/a-kasse til mere (beskeden kommer fra sagsbehandlere) og der er rigtig mange der får den besked og dermed melder sig ud i bedste tro (det kan vi så konstatere IKKE er nogen god ide og sjusk fra kommunernes side)


Når jeg læser den sm afgørelse så læser jeg det som en der ikke er kommet på arbejdet fordi busserne ikke kørte og det er derfor at vedkommen ikke kom på arbejdet, og derfor kan der ikke opnås ledighedsydelse ....

Men igen....

Hvad forestiller man sig at flekserne skal gøre, hvis der er strejke på deres arbejdsplads så kan de ikke varetage deres arbejde uden at gå under betegnelsen "skruebrækker" og det er jo ikke det der er meningen med fleksjobber....

Jeg syntes faktisk at kommunerne må tage deres del af ansvaret i dette (for min del så må også fagforeningerne ) hvor tit ser vi at fagforeningerne er ude og hverve flekser som medlemmer , jeg har tit mødt flekser som var målløse når jeg fortalte dem at de burde melde sig i fagforening....

Mange af dem havde jo netop hørt fra kommunerne at de bare kunne spare de penge....

Nå men nu kan vi da ikke sige kraftigt nok til de af flekserne der er herinde og som ikke er i fagforening RING OG MELD JER IND I MORGEN
og hør så jeres fagforening om hvordan i skal forholde jer i tilfælde af konflikt i foråret....

Nu skal vi huske at den konflikt der er lagt op til er inden for det offentlige , men man kan nok aldrig sige sig helt fri og sikker på at ens virksomhed ikke kan finde på at sympatistrejke det er set før .....

Brittaf 15-01-2008 00:02

Citat:

Oprindeligt indsendt af socialnørden (Send 18668)
Hej Stella!

Man får til gengæld ledighedsydelse under en overenskomstmæssig lovlig strejke.

Mange hilsner fra Socialnørden...



Hmmm.....-nu er jeg så offentligt ansat, syns så dét er lidt groft, at man mister sin løn og KUN kan modtage ledighedsydelse:confused:

Britta


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:36.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension