K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Ens samlever på kontanthjælp i det nye år (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34764)

MAKN1955 31-12-2016 11:25

Ens samlever på kontanthjælp i det nye år
 
Jeg vil godt vide om man bliver betegnet som ægtepar eller lignende når man bor sammen og min samlever kommer på kontanthjælp i 2017?
Jeg er fleksjobber og i 2017 vil jeg søge om at få Fleksydelse i sidste halvdel af året. Jeg vil herigennem høre om der er nogen som har forstand på reglerne vedr. at vi er samboende ?
Mvh
MAKN

MistyMiss 31-12-2016 12:15

Hvis i er samlevende:
Kh modtagers loft vil med stor sandsynlighed gøre, at halvdelen af husstandens boligstøtte forsvinder.
Hvis kh modtager er forsørger, vil enlig-tilskud forsvinde, og friplads kan mindskes, da den beregnes efter husstandens indkomst.
Udover det sker der ikke noget på den front.

Der er nemlig kun gf for ægtepar når det kommer til kh.

Fleksydelse har jeg desværre ikke lige styr på :)

MAKN1955 31-12-2016 12:29

Når du skriver om boligstøtte så er det vel det man kan søge i kommunen om men vi får ikke boligstøtte det har vi ikke søgt om men jeg har været inde og beregnet på det og det kan ikke lade sig gøre. Mine børn er flyttet hjemmefra og han har ingen børn.
Mvh
MAKN

MistyMiss 31-12-2016 12:33

Jamen hvis i ikke får boligstøtte, sker de intet der :)
Og ja, det er den alm boligstøtte der er tale om.

Hvis han kommer på kh, og hans sats derfor er 11.143 kr, fordi han ikke har børn, så er hans loft også 11.143 kr. (som samlevende)
Det betyder at hans kh før skat + alm boligstøtte + evt §34, ikke kan overstige 11.143 kr.
Men hvis han kun får kh, overstiger han jo ikke loftet :)

Og 225-timers reglen, der hedder det gift eller ugift. Så der er det også det samme om han er enlig eller samlevende :)

Aktivloven:
"§ 2. Enhver mand og kvinde har i forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn under 18 år.

Stk. 2. Ansvaret for at forsørge en ægtefælle ophører ved separation eller skilsmisse. "

GF for samlevende på kh er afskaffet :)

MAKN1955 10-01-2017 00:53

Har jeg så forstået det rigtigt at jeg ikke kommer til at skulle forsørge ham?
Hvad betyder GF ?
Når han har en aldersopsparing skal han så leve for de penge som er over
50000kr det var en kapitalpension som blev ændret til aldersopsparingen.
Jeg har læst et sted at når man er samlevende så vil det også gå ud over min opsparing
Har jeg forstået det rigtigt? De er begge to oprettet i vores bank.
Tak for din viden og hjælp.
Mvh
MAKN

MistyMiss 10-01-2017 01:00

Ang kapitalpensioner:
http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

GF betyder gensidig forsørgerpligt :)

Hvad han har af formue har INGEN betydning for din ydelse. Hvad du har af formue har INGEN betydning for hans ydelse.
Men hans formue har betydning for hans ydelse. Din formue har betydning for din ydelse (dvs det har den så ikke, fordi din ydelse ikke er formue-afhængig).

Hvis i har fælles økonomi, skal i dog være opmærksomme på, at hvis i f.eks. har en fælles opsparing, så vil den blive set som jeres begges formue. Dvs kommunen vil i din sag tolke den som din formue, og i hans sag tolke den som hans formue.
Så det er vigtigt at i holder den slags HELT adskilt.
I kan godt indbetale hver måned til en fælles budgetkonto, hvorfra regningerne betales. Og måske hver måned sætte et beløb hver ind på en fælles madkonto. Men ellers vil jeg anbefale at i holder jeres økonomi adskilt.

Aktivloven ang formue:
"§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr. "

Dvs som ugift må han have 10.000 kr. Du må have så meget formue du vil, fordi din ydelse ikke har en formuegrænse.
Det er kun ved ægtefæller at den ene ægtefælles formue, kan påvirke den andens ydelse :)

Så helt korrekt, du skal ikke forsørge ham :) (og han skal heller ikke forsørge dig)

MAKN1955 10-01-2017 04:09

Med hensyn til 225 timers reglen vil det betyde at han skal arbejde mindst 113 timer fra han i februar overgår ( hvis han får ja ) til kontanthjælp indtil april måned eller bliver det ændret for ham til 225 timer indtil år 2018 i februar måned ?
Hvad så hvis han ikke kan finde et job indenfor det næste år vil han så få 2000kr mindre i hjælp?
Kan jeg ændre så vi i stedet for at have en fælles opsparing får lavet en hver
og vores kost + benzin konto som er fælles hvor jeg er den som holder styr på pengene og overfører penge en gang om ugen til vores forbrug men bør jeg ændre på det ?
Mvh
MAKN

Ydermere Har vi hver især en kassekredit men bør vi slette dem ?
En ting mere er at vores opvaskemaskine snart skal skiftes eller repereres
Kan vi tillade os det nu ? Via kassekreditterne ? Eller er det dumt ?
Jeg ved godt at jeg skriver ret sent og må stoppe nu men jeg er meget bekymret.
Mvh MAKN

MistyMiss 10-01-2017 12:48

Ang 225-timers reglen:
Han skal opfylde reglen løbende. Når han har modtaget kh i 12 mdr af de sidste 3 år, skal han have timerne.
Dvs hvis han ikke har modtaget kh inden for de sidste 3 år, og han kommer på kh i februar 2017, så vil de 12 mdr løbe fra februar 2017 til februar 2018. Dvs i den periode skal der ligge 225 timer.
Hvis han så ikke har de 225 timer når vi rammer februar 2018, mister han 1000 kr før skat. Dvs så er hans sats 1000 kr lavere før skat, indtil han igen opfylder 225-timers reglen.
---

Ja, i bør sagtens kunne opdele jeres opsparing. Det der tæller som hans formue, er penge han har direkte adgang til. Dvs blandt andet en opsparingskonto der står hans navn på også (i form af fælles konto).
Så jeg vil anbefale at hvis han har en opsparingskonto, så må den (+andet af hans formue) IKKE overstige formuegrænsen på 10.000 kr.

Om du så selv har en konto (ikke en fælles konto han har adgang til) med 5.000.000 er fuldstændig irrelevant. For så er det DIN formue, og din formue har ingen betydning for hans ydelse.

Fælles konto til kost+benzin bør ikke være et problem. En ydelse er først formue måneden efter.
Dvs hvis han får udbetalt kh sidst i februar måned, omkring 8000 kr efter skat (alt efter fradrag og trækprocent), så tæller de 8000 kr ikke med i formuen i hele marts måned.
Men lad os så sige at når vi rammer 1. april, så er der stadigvæk 1000 kr tilbage af den kh udbetaling. Så vil de 1000 kr tælle som formue.

Og det der er på en kost/benzin konto, det vil jo netop blive set som den indtægt i lever af den måned. Det er først hvis der står langt flere penge end realistisk til mad/benzin, at de kan begynde at se på om noget af det er formue.

Kassekredit kan du jo sagtens have. Igen, formue har INGEN betydning for din ydelse.

Kassekredit for hans vedkommende ses bare som om banken har "forhåndsgodkendt" et lån. Men kommunen må ikke se den som formue, da de ikke må tvinge en til at optage et lån til at leve for.
Så når han gør brug af sin kassekredit, er det i princippet bare at han tager et lån, men han får ikke som sådan pengene ind på kontoen, og derfor er det ikke formue.

Som tommelfingerregel er formue ting der kan omgøres til penge der kan købes mad for.
En bil, der er formue det man kan få i hånden af penge, hvis man sælger den.
Hvis man har en pensionsopsparing der IKKE kan udbetales før tid er den ikke formue, for man kan ikke få pengene i hånden til at leve for.
Hvis ens forældre har oprettet en børneopsparing på 5000 kr, der først låses op når man fylder 21 år, kan den først ses som formue når man fylder 21 år, for indtil da har man ikke adgang til pengene.

Citeret fra en principafgørelse ang kassekredit:
"En trækningsret på en kassekredit giver alene borgeren mulighed for at låne penge uden yderligere aftale med banken. En trækningsret på en kassekredit kan derfor ikke sidestilles med et allerede optaget forbrugslån og kan dermed ikke anses som formue i forhold til retten til uddannelseshjælp, kontanthjælp eller integrationsydelse."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=179243

MAKN1955 10-01-2017 19:33

Hvis min samlever skal leve af hans alderspension kan de så forlange at hele beløbet skal hæves hvis det er muligt i banken ?
Vores begges kassekreditter er betalt helt ned men vi har nogle ting som trænger til at blive fornyet og det er jeg ved at regne på om vi kan tillade os at købe men så skal de stå i mit navn ? Den ene ting er en computer da den jeg har er ved at gå fra hinanden men den er jo nødvendig når min samlever skal søge job ikke ?
Ellers skal du have mange tak for den tid du har brugt på os ��

MistyMiss 10-01-2017 21:42

Altså af det af pensionen han kan få udbetalt før tid (dvs efter skat har taget noget, og så er der sikkert også noget der forsvinder fordi man får den udbetalt før tid), kan de kræve at han lever af det der overstiger formuegrænsen.

Lad os lige se bort fra de pensioner hvor de skal se bort fra 50.000 ifølge det jeg linkede.
Vi siger at der står 100.000 kr.
Hvis den skal udbetales før tid tager skat og pensionsselskabet en stor bid, så man ville kunne få udbetalt 50.000 kr.
Hvis han så ikke har andet formue, må han "gemme" 10.000 kr af dem.
Dvs så skal han leve for 40.000 kr af dem.

Så kan vi se på det de skriver:
"§ 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11. "

Så i de første 6 mdr sker der ikke noget.
Hvis han så stadigvæk er på kh efter de 6 mdr:

"§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l. "

Dvs efter de første 6 mdr, hvis så han har en aldersopsparing på lad os sige 60.000 kr, så skal de ikke længere se bort fra den, fordi den overstiger de 50.000 kr.
Tror det er en bagatel-grænse de har lavet, fordi de ved at man sjældent får særlig meget udbetalt hvis den er så lav.

Men formuen vil fortsat kun være det man kan få udbetalt.

Så lad os sige at den måske er på 60.000 kr.
Og lad os så sige, at får han den udbetalt, vil han få 10.000 kr.
Så er det jo under formuegrænsen, og det kan de ikke kræve at han lever for.
Men hvis han så har en opsparing i banken på 5.000 kr, så er hans samlede formue jo 15.000 kr (de 10.000 han ville kunne få udbetalt ved pensionen, og de 5000 i banken). Og så kan de kræve at han skal leve for de 5000 kr i banken.

Og så fremhævede jeg jo et stykke længere oppe: "med tilbagekøbsret". Hvis der IKKE er mulighed for at han kan få den udbetalt før tid, er det IKKE formue. For så kan han jo ikke få nogen penge udbetalt, og derfor kan de ikke kræve at han lever for dem.

----

Så til det med køb af køleskab, computer osv.
Alm/sædvanligt indbo er IKKE formue. Så tv, mobil, køleskab, seng osv er IKKE formue.
Indbo kan først begynde at blive betragtet som formue, hvis man f.eks. har et meget dyrt maleri hængende.
I vejledningen er det formueleret:
"kostbart indbo, fx malerier og tæpper samt indbo udover det normale,"
Så hvis man har et hjemme-solarie stående kunne det muligvis også blive betragtet som formue.

(Det er også pga reglen om at sædvanligt indbo ikke er formue, at erstatning fra indboforsikring som udgangspunkt ikke ses som formue. Det skal jo netop dække sædvanligt indbo. Det er kun hvis forsikringen dækker nogen dyre arvesmykker, at de kan overveje at ikke se bort fra den del af erstatningen)

Hvis i går ud og bruger 10.000 kr på pc og computer fra kassekreditten, så er det jo ikke ekstra formue i har fået ind på kontoen.
Og de skriver i principafgørelsen:
"Et forbrugslån sidestilles med formue, når lånet er udbetalt, og beløbet er indgået på personens bankkonto."
Så at i bruger af kassekredit er IKKE formue.

Hvis han derimod går ud og køber en båd til 10.000 kr og bruger kassekreditten på det, så er det båden der er formue. Men det er ikke fordi det er betalt fra en kassekredit. Det er fordi ting som båd og sommerhus er formue.
(Og den ville de så ikke kunne kræve at han sælger, da den jo ikke alene overstiger formuegrænsen. Så det er kun hvis han har båd til 10.000 kr + opsparing på 5.000 kr i banken, at de kan kræve at han lever for 5000 kr af sin formue. Om han så sælger båden og lever for 5000 af de penge, eller lever for de 5000 på opsparingen, er op til ham at vælge)

Og så lidt da, bruger gerne tid på at uddybe de regler, for det er rart at vide hvad man må og ikke må :)

MAKN1955 12-01-2017 00:00

Når man skal søge om kontanthjælp hvordan skal min forlovede gøre det ? Skal han møde op på jobcentret eller er der et andet sted ? Skal han have nogle papirer med på kommunen?
Mvh
MAKN

MistyMiss 12-01-2017 00:16

Jeg vil anbefale at han kontakter sin kommune og spørger.
Det er nemlig lidt forskelligt hvordan de har indrettet de forskellige forvaltninger.
I min kommune har de f.eks. flyttet økonomi-afdelingen for kontanthjælp 2-3 gange i løbet af de sidste 7 år :)

I nogen kommuner kan man søge via borger.dk

Men dokumentation han nok med garanti vil blive bedt om:
1: dokumentation på social begivenhed (grunden til at søge). Dvs dokumentation på ophør af dagpenge, ophør af arbejde, ophører af uddannelse eller hvad situationen nu er.

2: konto-oversigt på alle hans konti (så de kan se hvilke konti han har)

3: 3 mdr konto-posteringer. Min kommune ville kun se for nem-kontoen, men har hørt om flere der vil have for alle konti. Enkelte kommuner vil vidst også se 6 mdr tilbage.

4: dokumentation på formue. (dvs har han en bil, så dokumentation på dennes værdi. Har han hus, så dokumentation på friværdi, og mulighed for at tage lån i denne osv)

5: pensioner. Kan se at en side skriver at det kan hentes her: www.pensionsinfo.dk

6: de vil nok også bede om dokumentation på boligudgifter. Dette er mht at se om man er berettiget til §34. De skal undersøge muligheden som en del i vejledningspligten. Ellers ville man kunne få med tilbagevirkende kraft, hvis de ikke tjekkede det, og det viser sig at man var berettiget. (Hvis man siger nej tak, har de dog også overholdt det de skal)

MAKN1955 13-01-2017 23:28

Vi har en fælles kost og benzinkonto hvor vi ca. Hver uge overfører pengene til min lønkonto bør vi i stedet for få et dankort til denne konto ? Hvad så når der er et lille overskud på imellem 3-4000kr kan vi købe en opvaskemaskine uden videre eller bør den stå i mit navn?. Han har ikke anden opsparing end aldersopsparingen og hvad så med de andre pensionsopsparinger han har skal de så også bruges ? Hvis de kan hæves før tid ? Mvh MAKN

MistyMiss 13-01-2017 23:35

Altså hvis det der sker fra hans side bare er at han flytter penge over på den hver måned, og i så begge lever for de penge, bør der ikke være nogen problemer. Når det er en fælles konto vil overskud på den dog blive medregnet i hans formue.
Men lad os sige at han IKKE har noget som helst anden formue, og der står 5000 kr i overskud på den fælles konto. Så har han formue på 5000 kr. Og det må han jo godt have. Hvordan han (eller I ) bruger de penge, er helt op til jer.

Men jeg vil anbefale at i sørger for at sådan et overskud står hos dig. For skulle ikke undre mig, at hvis kommunen er af den type der ikke ser så meget nærmere på hvad der er hvad, så siger de nok bare "hele den konto er formue", og ser ikke på hvad der er til mad.
Så er det bedre hvis der kun står det i skal bruge til mad og benzin den måned, så i nemmere kan argumentere for, at det er det pengene er til.
For hvis der så begynder at være et overskud, så begynder kommunen sikkert at se på hvad der er rimeligt at have til mad og benzin, og så er resten formue.

Så kort sagt: sørg for at hans samlede penge (inkl jeres fælles konto) ikke overstiger formuegrænsen, for så behøver de ikke skulle sortere i hvad der er hvad.

Andre pensionsopsparinger, ja, dem tror jeg vil blive medregnet som formue, i det omfang de kan udbetales før tid

MAKN1955 26-01-2017 23:04

Hej igen
Det er min lønkonto at kostpenge og benzinpenge kommer over på. Vil min løn så blive medregnet det håber jeg ikke ��
Mvh
MAKN

MistyMiss 26-01-2017 23:12

Altså er den konto en fælleskonto?
Ville han kunne smutte ned i banken og hæve fra den konto, uden at medbringe skriftligt samtykke fra dig?
Eller kan han tilgå den konto fra sin egen netbank?

MAKN1955 26-01-2017 23:32

Det er ikke en fælles konto jeg har en konto hvor jeg har en aktie på 1000kr.
Jeg ringer til banken i morgen selv om at jeg har skrevet til dem jeg kan dog ikke vente længere så det ved jeg i morgen og forresten står bilen nu i mit navn tak for din hjælp. Han kan godt bruge mit dankort i butikker der kigger de ikke på om hvem det tilhører.
Men fremover bruger vi et andet dankort til kost og benzinpenge jeg har lige modtaget det fra banken mangler dog lige kodebrevet.
Mvh

MAKN

Jeg kan se Misty Miss at du har svaret en om paragraf 34 skal man søge om det samtidig med at man søger om kontanthjælp ?
Kan det betale sig at søge når vores husleje ligger på lidt over 7000kr. ?
Mvh
MAKN

MistyMiss 26-01-2017 23:44

Hans formue kan KUN være penge han har direkte adgang til.
Dvs hvis du hæver 1000 kr fra kontoen og giver ham dem i hånden, bliver de hans formue.

Hvordan det lige hænger sammen hvis han kan bruge dit dankort, tja, det er jo stadigvæk reelt set ikke HANS penge, og bør derfor heller ikke kunne være hans formue.

Hvis man f.eks. kører i en bil der står i en andens navn, er det stadigvæk ikke ens formue, da man ikke ejer bilen.
Hvis man ejer et sommerhus med en anden, så kan det kun være formue, hvis den anden ville gå med til at købe kh modtagers andel, eller på anden måde lade kh modtager frigive noget af sin andel af formuen i sommerhuset
(Er omtalt i denne principafgørelse: https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153879 )

Citat:

Oprindeligt indsendt af MAKN1955 (Send 351254)
Jeg kan se Misty Miss at du har svaret en om paragraf 34 skal man søge om det samtidig med at man søger om kontanthjælp ?
Kan det betale sig at søge når vores husleje ligger på lidt over 7000kr. ?
Mvh
MAKN

Det er kun din mand der ville være berettiget. Men da hans kh sats og kh loft vil være det samme, er der ikke plads til hverken boligstøtte eller §34.
Så selv hvis han er berettiget, vil det forsvinde pga loftet :)

MAKN1955 27-01-2017 00:06

Hvad så når jeg overgår til Fleksydelse kan vi så heller ikke der søge om boligstøtte ?
Til den tid mister jeg min lønindtægt og så skal der fradrages et beløb til mine pensioner skal skat fradrage det beløb løbende eller en gang om året i 5 år ? Ved du det

MistyMiss 27-01-2017 10:12

§34 kan ikke gives til folk på efterløn, derfor nok heller ikke fleksydelse.
Grunden er at man skal have været ude for en "social begivenhed" for at få §34. Det har din man ift arbejdsløshed, men loftet er det der gør at han ikke kan få den.
At overgå til efterløn er ikke en social begivenhed

"Ansøger var ikke berettiget til særlig støtte til boligudgifter, fordi overgang til efterløn ikkeopfyldte betingelsen om, at der skal være sket ændringer i forholdene, der betyder, at ansøger ikke længere har et tilstrækkeligt forsørgelsesgrundlag.

Ansøger havde selv valgt en ordning, hvor der ikke stilles krav om udnyttelse af arbejdsmuligheder. Derforvar betingelserne for at yde hjælp ikke opfyldt. Efterløn er direkte nævnt i lovbemærkningerne som eksempel på tilfælde, hvor betingelsen ikke er opfyldt."

https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=153170

Alm boligstøtte, der er det jo kun halvdelen af boligens boligstøtte der indgår i din mands loft. Så 50% af boligstøtten gør ikke (da du ikke er omfattet af loftet), og den halvdel beholder i :)

Jeg har desværre ikke lige styr på at fradrage på ting til pensioner :)

MAKN1955 08-02-2017 00:47

Hej Misty Miss
Du har været mig en rigtig god støtte.
Du skal have mange tak for din hjælp.
Jeg fandt en side hvor der står hvad man skal have med den dag man søger om kontanthjælp og i går fik min samlever ringet efter papirer fra den skole han har gået på og hans opsigelse er printet ud og så er der hans kurser de skal også kopieres og så mangler han at printe for en måned ud af hans bankkontoer.
Sidste år arbejdede han 3 uger så det betyder at der går 6 uger mere før han skal søge kontanthjælp. Han har søgt et job som vi håber at han får men det har vi gjort så mange gange i løbet af de sidste to år.
Mvh
MAKN

MistyMiss 08-02-2017 00:51

Hvorfor går der 6 uger før han kan søge kh, pga 3 ugers arbejde sidste år?
Hvis han har fået løn sidst i december, dækker den løn udgifterne i januar. Så bør han kunne søge nu

MAKN1955 04-03-2017 03:48

Hej Misty
Han har lige fået et brev fra sin akasse hvori der står at han den 9 april skal søge om at få kontanthjælp hvis ikke han får et job inden. Det er vigtigt at man kontakter akassen for dette fordi hvis man har arbejdet f. Eks 3 uger plus et par dage så skal man have udbetalt sine dagpenge ellers kan man ikke søge om kontanthjælp det forklarede hans jobkonsulent på kommunen i et brev til ham. Efter de nye regler om 225 timers reglen.
Mvh
MAKN

Hej Misty
Han har lige fået et brev fra sin akasse hvori der står at han den 9 april skal søge om at få kontanthjælp hvis ikke han får et job inden. Det er vigtigt at man kontakter akassen for dette fordi hvis man har arbejdet f. Eks 3 uger plus et par dage så skal man have udbetalt sine dagpenge ellers kan man ikke søge om kontanthjælp det forklarede hans jobkonsulent på kommunen i et brev til ham. Efter de nye regler om 225 timers reglen.
Mvh
MAKN

MistyMiss 04-03-2017 13:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af MAKN1955 (Send 352336)
Hej Misty
Han har lige fået et brev fra sin akasse hvori der står at han den 9 april skal søge om at få kontanthjælp hvis ikke han får et job inden. Det er vigtigt at man kontakter akassen for dette fordi hvis man har arbejdet f. Eks 3 uger plus et par dage så skal man have udbetalt sine dagpenge ellers kan man ikke søge om kontanthjælp det forklarede hans jobkonsulent på kommunen i et brev til ham. Efter de nye regler om 225 timers reglen.
Mvh
MAKN

Ehm 225-timers reglen kort fortalt:
Når man har været på kh i 12 mdr inden for de sidste 3 år, skal de kunne se 12 mdr tilbage, og i de 12 mdr skal der være 225 timers (lønnet arbejde). Hvis der ikke er det, må de reducere ens kh.
Så 225 timers reglen kan først give økonomiske konsekvenser, når man har modtaget kh i 12 mdr inden for de sidste 3 år.

Så 225-timers reglen burde ikke have betydning endnu

MAKN1955 20-03-2017 08:17

Hej Misty
Nu har han fået et nyt brev fra sin akasse om At hans dagpenge ophører den 26 marts i stedet for men det undrer jeg mig over om de bare kan gøre det ?
Mvh
MAKN

MistyMiss 20-03-2017 10:36

Hvad begrundelse giver de?
Er det før hans dagpengeret egentlig skulle udløbe?

MAKN1955 28-03-2017 17:58

Misty miss
Nu har min samlever været på kommunen og udfyldt de papirer han skulle men jeg fortalte at de penge som stod på vores budget skulle bruges til de regninger som skal betales her den sidste dag i marts men manden som tog imod papirer sagde at min samlever har 6000kr hvilket ikke passer men der var Intet at gøre.
Men pengene bliver brugt til regninger og ikke til tant og fjas men jeg er urolig for hvad de nu gør ved det hele. Kan vi gøre noget for min samlever skulle skrive under på papirerne og det skulle han for at kunne søge om kontanthjælp. Skal jeg nu gå og være urolig ?
Han mente dog ikke at de kunne røre hans aldersopsparing som er på 51000kr. Kan de gøre noget ved dem ?
De penge som står på vores budget er min samlevers dagpenge fra den 22 marts som er sat ind på budgettet indtil regningerne kommer.
Med venlig og urolig hilsen
MAKN

MistyMiss 28-03-2017 18:07

I må jo tilsammen have formue på 20.000 kr. Så 6000 kr bør ikke have betydning. Især ikke hvis de kan se i papirerne, at de hver måned har udgifter på cirka 6000 kr :)
Kan den aldersopsparing hæves før tid?
Hvis den kan:
"§ 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

Hvis den ikke kan hæves før tid, så kan de ikke røre den

MAKN1955 28-03-2017 22:10

Pengene på budgetkontoen er ikke nok til betalingen i april måned der er vores udgifter på ca. 19 - 20000kr.
Min samlever fik dagpenge udbetalt omkring d. 20-22 i måneden og min løn går ind den sidste dag i måneden og det er derfor jeg ikke forstår hvorfor han skrev 6000kr det passer jo ikke men hvem kan hjælpe til udregning af dette ?
Mvh
MAKN

MistyMiss 28-03-2017 22:17

Han skal jo skrive det der står på kontoen.
Så skal de så i vurderingen vurdere om de skal medregnes ift formue, eller om de ikke skal medregnes, fordi de skal bruges til dokumenterede faste udgifter.
Så prøv at tage den med ro, og se hvad de afgører :)
Selv hvis der står 6000 kr, så må i jo tilsammen have formue på 20.000 kr. Så selv hvis der var i alt 18.000 kr i formue, ville der ikke ske noget ved det.

MAKN1955 31-03-2017 13:45

Hej igen Misty Miss
Nu hvor han har søgt kontanthjælp var han på arbejde igennem et vikarburo i går på 6 timer skal han så kontakte kommunen angående det arbejde ?
Ingen af os har prøvet dette før men jeg ved at han vil få nogle penge for hver time han arbejder. Kan du hjælpe mig ?
Mvh
MAKN

MistyMiss 31-03-2017 13:54

Ja, han skal oplyse om det, så kommunen kan modregne indtægten korrekt i hans kh. De vil nok bede om lønsedlen når den kommer :)
Når de modregner tager de hans løn før skat, efter amb og atp, og trækker fra hans kh før skat. De skal dog se bort fra 26,25 kr pr time han har arbejdet for den løn :)

Vovse 31-03-2017 22:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af MAKN1955 (Send 353164)
H
Nu hvor han har søgt kontanthjælp var han på arbejde igennem et vikarburo i går på 6 timer skal han så kontakte kommunen angående det arbejde ?

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 353166)
Ja, han skal oplyse om det, så kommunen kan modregne indtægten korrekt i hans kh. De vil nok bede om lønsedlen når den kommer :)

I skal så bare være obs på, at hvis der er en måned hvor han ikke har haft nogen arbejdstimer, og dermed ikke en indtægt, så skal i oplyse dette til kommunen, da de ikke udbetaler hans kh før de har modtaget lønseddel.

MAKN1955 16-04-2017 08:22

Vovse
Det citat du skriver om dur ikke rigtigt i Min samlevers tilfælde han søger vidt og bredt og efterhånden er Hans samling af ansøgninger temmelig stor og ind imellem får han et vikarkob en dag. Men en gang for alle han vil gerne arbejde og han blev fyret efter at have været på samme arbejdsplads i 13 år og før den tid var han ikke arbejdsløs.
Mvh
MAKN

Han blev fyret da det var nedgang i ordrer på arbejdspladsen.
Mvh
MAKN

Vovse 16-04-2017 08:54

Citat:

Oprindeligt indsendt af MAKN1955 (Send 353492)
Vovse
Det citat du skriver om dur ikke rigtigt i Min samlevers tilfælde han søger vidt og bredt og efterhånden er Hans samling af ansøgninger temmelig stor og ind imellem får han et vikarkob en dag. Men en gang for alle han vil gerne arbejde og han blev fyret efter at have været på samme arbejdsplads i 13 år og før den tid var han ikke arbejdsløs.
Mvh
MAKN

Hmmm, mine citater er fra henholdsvis dit eget og Misty Miss' indlæg.


Jeg reagerede på dette indlæg fra dig:
Citat:

Oprindeligt indsendt af MAKN1955 (Send 353163)
Nu hvor han har søgt kontanthjælp var han på arbejde igennem et vikarburo i går på 6 timer skal han så kontakte kommunen angående det arbejde ?
Ingen af os har prøvet dette før men jeg ved at han vil få nogle penge for hver time han arbejder. Kan du hjælpe mig ?
Mvh
MAKN

Og svarede med dette:
Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 353174)
I skal så bare være obs på, at hvis der er en måned hvor han ikke har haft nogen arbejdstimer, og dermed ikke en indtægt, så skal i oplyse dette til kommunen, da de ikke udbetaler hans kh før de har modtaget lønseddel.


MAKN1955 21-04-2017 14:33

Vi var i dag på kommunen da vi bliver betragtet som samlevende i forhold til 225 timers reglen men fik af vide at det ikke kommer til at gå ud over min indtægt men hvad så når jeg skal på fleksydelse vil jeg så ikke kunne søge om boligsikring ? Mit helbred er sådanne at jeg ser frem til sidste dag på arbejdsmarkedet og kan lave andre ting.
Mvh
MAKN

Mener at vi bliver betragtet som ægtepar ? Kan de det ?
Mvh
MAKN

Nørd 21-04-2017 16:21

https://www.borger.dk/arbejde-dagpen...sreglen-ugifte
http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&...vBIx8yTumXIs8Q
Citat:

Konsekvenser hvis du ikke er gift

Hvis din uddannelseshjælp eller kontanthjælp inklusive evt. barselseller
aktivitetstillæg udgør 14.808 kr. for forsørgere eller 11.143 kr. for
ikke-forsørgere pr. måned, får du nedsat din hjælp med 1.016 kr. om
måneden, hvis du ikke opfylder kravet om arbejde.
Hvis din uddannelseshjælp inkl. evt. barsels- eller aktivitetstillæg
eller kontanthjælp er lavere end 14.808 kr. for forsørgere eller
11.143 kr. for ikke-forsørgere pr. måned, får du nedsat hjælpen med
508 kr. om måneden, hvis du ikke opfylder kravet om arbejde.
Hvis du ikke er gift og modtager uddannelseshjælp på SU-niveau eller
integrationsydelse, får du ikke nedsat hjælpen.
Som du kan se ovenfor så må de ikke behandle jer som gifte hvis I kun er samlevende, der står dog noget om specielle regler hvis I har været gift og nu er blevet skilt.

Men jeg kan ikke forstå at de blander ægteskab ind i det hvis du er fleksjobber, det er kun kontanthjælp og lignende ydelser som er ramt af 225 timers reglen.
Normalt er ægteskabskonsekvensen af 225 timers reglen at ægtepar som begge er på kontanthjælp mister den ene kontanthjælp hvis ikke begge lever op til kravet.
Selv hvis den ene ægtefælde som er på kontanthjælp er fritaget for 225 timers reglen kan den raske ægtefælde godt miste hele sin kontanthjælp, men det er kun gifte par som kan rammes og ikke samlevende.

Hvis du ikke er på kontanthjælp og/eller I ikke er gift, jamen så skal din samlever have samme "straf" som en enlig, i tilfældet at h*n ikke lever op til arbejdskravet.

Med hensyn til boligstøtte så kender jeg ikke reglerne så godt men mener at støtten deles i to, en halvdel som er din og en anden halvdel som er din samlevers.
Du får stadigt som fleksjobber det samme i boligstøtte som du hele tiden har gjort mens din samlevers boligstøtte kan blive beskåret pga. kontanthjælpsloftet, der jo er uafhængigt af 225 timers reglen.

MAKN1955 21-04-2017 19:05

Det er ikke mig som er på kontanthjælp men min samlever og vi har aldrig været gift det har jeg prøvet i 24 år og har ikke tænkt over det for vi har det godt som vi har det. Skal vi klage over afgørelsen til kommunen?
Mvh
MAKN

Nørd 21-04-2017 20:01

Har I fået en afgørelse så har I 28 dage til at klage !!!!

Nu ved jeg ikke hvad afgørelsen går ud på, måske du kan skrive hvilke sanktioner kommunen har afgjort at I skal have så kan vi bedre vejlede.

Hvilke sanktioner vil kommunen foretage over for din samlever og hvor kommer ægtefælde problemet ind når de ikke rører ved din indtægt?

MAKN1955 21-04-2017 22:03

Kommunen skriver at vi betragtes som samlevende og at det er i forhold til 225 timers reglerne hvor vi i følge kommunen kan blive gift men det er vi jo ikke men de skriver det i en partshøring om han er samlevende / enlig i forhold til indplacering på kontanthjælpsloftet.
Når så vi kommer til oktober så kommer jeg på fleksydelse det samme som efterløn og jeg har høje udgifter til medicin kan jeg så søge om hjælp hertil eller halv boligstøtte fordi jeg til den tid vil miste ca. 1500kr pr måned.
Mvh
MAKN


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:20.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension