K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Ledighedsydelse (https://www.k10.dk/showthread.php?t=23806)

pøffe 06-08-2012 15:21

Ledighedsydelse
 
Jeg er 60½ år og er lige blevet fyret. Jeg ville gerne, hvis helbredet i øvrigt tillader det, blive ved med at arbejde, til jeg er 62 år for at få fuld efterløn.
Kommunen har sagt,at jeg kun kan være på ledighedsydelse i 6 mdr, fordi jeg er fyldt 60 år! Det er jo lidt af en bet, for hvor kan man finde et job i min alder på 15 timer/uge om morgenen/formiddagen? Gælder de 6 mdr ledighedydelse også for 'normaltarbejdende' (understøttelse)? Ellers ligner det jo diskriminering.

Carmen 06-08-2012 15:47

Hej Pøffe!

Velkommen til!

Som flexjobber er du ikke inde i det system, mig bekendt, der hedder efterløn som 62-årig.

Har du indbetalt til flexydelse, er du derimod berettiget til at få udbetalt flexydelse (flexjobbernes efterløn) som 60-årig.

Ja, der er mange forskelle på/det du kalder diskrimination at være normaltarbejdende og flexjobbevilliget.
Du kan læse mere på www.borger.dk

Bliv hængende i din tråd, der kommer sikkert flere til :-)

maruus 06-08-2012 21:09

Kommunen siger at du kun kan få ledighedsydelse 1/2 år - efter det fyldte 60år hvilket er korrekt iflg. de nuværende regler.

Hvad tilbyder de indtil du fylder 62 og kan få fleksydelse.

Har du undersøgt om du Måske kan/vil kunne nå at komme under de nye regler der siger ledighedsydelse til du når retten til at modtage efterløn/fleksydelse., såfremt de nye regler træder i kraft 1.jan.

60,5 års reglen udgår og erstattes af året - hvor man har opnået retten til at gå på efterløn.,( så vidt jeg har forstået.) Har man ikke betalt til efterlønnen vil det fortsat hedde kontanthjælp til folkepensionen.

Med hensyn til dit spørgsmål om alm. lønmodtagere også rammes af alderen ved ledighed må du nok spørge din fagforening. Da jeg fyldte 60,5 og overgik til kontanthjælp, hørte jeg at a-kasse medlemmer ikke var bedre stillet ved ledighed når de havde nået samme alder - men har glemt ordlyden .

Multe 06-08-2012 22:33

Citat:

Oprindeligt indsendt af pøffe (Send 236444)
Jeg er 60½ år og er lige blevet fyret. Jeg ville gerne, hvis helbredet i øvrigt tillader det, blive ved med at arbejde, til jeg er 62 år for at få fuld efterløn.
Kommunen har sagt,at jeg kun kan være på ledighedsydelse i 6 mdr, fordi jeg er fyldt 60 år! Det er jo lidt af en bet, for hvor kan man finde et job i min alder på 15 timer/uge om morgenen/formiddagen? Gælder de 6 mdr ledighedydelse også for 'normaltarbejdende' (understøttelse)? Ellers ligner det jo diskriminering.

Hej pøffe

Du må ikke blande efterløn og fleksydelse sammen, der er nemlig to forskellige reglersæt(Læs: yderst fatal diskriminering), og bl.a. har fleksydelsen ikke en fordel med at skubbe den et par år, eller en kontant skattefri bonus hvis man ikke går på fleksydelse :mad::mad::mad:

Her er et link til fleksydelsen: http://cabi-lw.lovportaler.dk/showdo...v20010283-full



Ps. Vær glad over Du kan få fleksydelse efter 60½ år, der er mange fleksjobbere der kommer til at miste alle indtægter når de når den alder:eek::eek::eek::eek:



.

østerbro 07-08-2012 13:24

almindelige ledige på dagpenge bliver også sat over på efterløn,
når de når den "rette" alder efter gældende regler, dvs dem der i dag er 58-59-60 år.

reglerne med at få udbetalt deres efterlønsbidrag gælder kun dem som er i almindeligt arbejde.

det er simpelthen en billigere forsørgelse! men du er så fredet for div. aktiveringspåfund

Multe 07-08-2012 23:35

Citat:

Oprindeligt indsendt af østerbro (Send 236576)
almindelige ledige på dagpenge bliver også sat over på efterløn,
når de når den "rette" alder efter gældende regler, dvs dem der i dag er 58-59-60 år.

reglerne med at få udbetalt deres efterlønsbidrag gælder kun dem som er i almindeligt arbejde.
det er simpelthen en billigere forsørgelse! men du er så fredet for div. aktiveringspåfund

Hej østerbro

Mener du; at man som ledig IKKE kan hæve sine efterlønspenge skattefrit nu?


.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:10.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension