K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Alt det andet (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=30)
-   -   Gråzone mellem FTP og Fleks (https://www.k10.dk/showthread.php?t=17542)

Udepige 07-04-2011 20:53

Gråzone mellem FTP og Fleks
 
Håber I kan hjælpe.

Hvad sker der, hvis der vurderes, at man er for rask/god til førtidspension, men for syg/dårlig til fleksjob? :(

Jeg har i snart 2 år været syg på kontanthjælp, og er for nylig arbejdsprøvet, med henblik på fleksjob.
Konklusionen på prøvningen blev, at jeg nok kan klare 4-6 timers meget skånsomt (på alle områder) arbejde. Derfor blev FTP anbefalet.

Hvad nu hvis jeg bliver afvist til FTP? :(

Kan det ske, at jeg får bevilliget fleksjob og fleksydelse/ledighedsydelse?
:eek:

Fleksydelse/ledighedsydelse vil for mig være ca. det samme beløb som kontanthjælp, og jeg ved, at det er usansynligt at nogen vil ansætte mig i fleksjob på så få timer.

Hvad tror I der sker for mig, hvis jeg ikke får FTP? :(

Måske nogen kan henvise til nogle paragraffer eller regler :)

Åh.... -jeg er bare så bange for, at det ingen ende vil tage, at skulle leve på denne meget lave indkomst. :mad:

Frustreret hilsen fra Udepige

annagw 07-04-2011 21:05

Man kommer først på ledighedsydelse når man har haft flexjob i x antal måneder - ligesom man skal optjene ret til dagpenge.

MEN der er noget med en undtagelse hvis man har optjent ret til dagpenge - men det må andre lige komme på banen med.

--

Noget helt andet er dog:

Vurderes din arbejdsevne at være VARIGT nedsat i det omfang du beskriver?

Og mener du 4-6 timers skånsomt arbejde om dagen fem dage om ugen?

--

Jeg har været på kontanthjælp i 6 år - og er nu i arbejdsprøvning mhp at finde ud af om det er flex eller pension jeg skal have. Er lige startet, og det er meningen at det skal vare i 5 måneder, omend det virker fuldstændig håbløst og selv min psykiater mener jeg bør have pension. Men den arbejdsprøvning SKAL til, og det ved jeg godt, og jeg er faktisk lettet over at der nu ENDELIG kommer en afklaring på.

Vovse 07-04-2011 21:26

Du kan godt risikere, at de visiterer dig til fleks istedet for pension, og så skal du revurderes efter et år hvis du fortsat er ledig, og ved revurderingen skal de overveje fp.

Groft sagt, så er fleks halvvejen til en fp.

Hvis du er på sygedagpenge når du bliver visiteret til fleks går du over til ledighedsydelse.
Hvis du er på kontanthjælp når du visiteres til fleks fortsætter du på kontanthjælp ind til du har været i job i 9 mdr.

Hejdien 08-04-2011 08:52

der er en masse om fleksjob og visitation rettigheder osv her http://www.clh.dk/?id=1474

Husk at hvis du visiteres til fleks , så har du efter et halvt år ret til hvis du beder om det, en privat aktør til at hjælpe dig med at finde fleksjob efter et år skal kommunen selv sende dig til en privat aktør ..

Du har selvfølgelig også mulighed for at anke en afgørelse om fleksjob :)

LUM 08-04-2011 11:10

Du kan også lige prøve at søge på helsingør dommen.
Den er klar og tydelig, er man for syg til fleks, og for rask til FP skal man fleksvisiteres, at det så bare ikke lige sker, med mindre man som borger selv er klar over den dom OG sørger for at oplyse om den, er lidt systemet i en nødeskald.

Udepige 08-04-2011 13:43

Tak for jeres svar. Det var desværre ikke noget jeg blev særlig optimistisk af :(
Annagv: Ja, min arbejdsevne er varigt nedsat, desværre :o(
De 4-6 timer skånsomt arbejde, er pr uge. Jeg var arbejdsprøvet med 9 timer pr uge, fordelt sådan, at jeg arbejdede 3 timer 3 dage om ugen, og det kunne jeg slet ikke klare, og min arbejdseffektivitet var også ret dårlig.

Kom endelig med flere indput ;)

annagw 08-04-2011 14:36

I så fald ser det ud som en klokkeklar førtidspension :)

Enteneller 08-04-2011 17:58

Hey Udepige,

For at vi skal komme med flere input så skal vi have flere info :D

Hvad sker der, hvis der vurderes, at man er for rask/god til førtidspension, men for syg/dårlig til fleksjob? -Dette findes ikke for man kan jo ikke placere dig ind i mellem.

Er du helbredsmæssigt afklaret ? Har du fået lavet de erklæringer og attester der skal til iflg. din sagsbehandler ?

Har du spurgt din sbér hvor du står ??

Udepige 08-04-2011 19:35

Jeg har spurgt om jeg der skal laves flere lægeerklæringer, end de 2 de har fået, og fik svaret, at det skal lægekonsulenten bedømme.
Det er min jobkonsulent, der har haft mig i arbejdsprøvning, og også hende, der mener at FTP er det rigtigste for mig. Vi startede arbejdsprøvningen med henblik på fleks, men det synes hun/vi så ikke vil gå. Hun er stadig ved at skrive min vurdering/beskrivelse af arbejdsevne.
Det er ikke længe siden , at jeg selv begyndte at indse, at det var det det endte ud med. Nu har jeg virkelig fundet ud af hvor skadet jeg er, og derfor håber jeg så også på FP.

Mvh Udepige


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 03:28.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension