K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang fleksjob (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=27)
-   -   match (https://www.k10.dk/showthread.php?t=3804)

pruttenQ34 24-01-2008 17:42

match
 
kan den ene jobvejleder godt skrive man er i match grubbe 4....for derefter skifte vejleder og så skriver hun jeg er i matchgrubbe 3...der er ingen forbedringer sket imellem andet end jeg nu er sendt i afklarings dims i 13 uger???

zuza 24-01-2008 18:07

Det lyder underligt... især hvis det er UDEN begrundelse.:confused:

Har du en ressourceprofil, så skal det stå der.;)

K10 ved mest om fleksjob og førtidspension, og mindre om kontanthjælp, men du kan jo prøve at bruge søgefunktionen her.

Der er også den mulighed, hvis ikke du får nogen svar her, at prøve på www.ladk.dk eller evt. på www.bistandsbums.dk.


Håber andre kan hjælpe dig.

:kram:

Ninja 24-01-2008 19:02

De bruger faktisk et system for at matche. Hvis sagsbehandler X matcher klient til kategori 4, så kan næste sagsbehandler IKKE SE sagsbehandler X's match og skal selv matche før han/hun kan gå ind og tjekke tidligere matchs. Dette skulle være for klientens sikkerhed og for at klienten ikke skal låses fast i en dårlig match (uden at ville det), eller omvendt lunne blive matchet bedre end klienten ér.
Det optimale ér jo at sagsbehandlerne matcher ENS, men desværre er det langt fra tilfældet! Således bliver én måske matchet til en kategori 4 af én sagsbehandler, og 3 eller 5 af en anden - tja og så opstår den velkendte forvirring sig jo, og understreger igen-igen, at sagsbehandlere ofte matcher efter for godt befindende.
Der findes også fortilfælde hvor sagsbahandlere 'snyder' og læser andres matchs inden de giver deres egen.

Du har lov til at erklærer dig enig i match 3, eller mere enig i match 4. Du må gerne sige hvis du ikke føler dig som en af kategorierne, du er medbestemmende...som sådan da.

pruttenQ34 24-01-2008 19:18

tak
 
tusinde tak for hurtigt svar...i søde... :-)
kan man komme i flex når man står som match 3??

Ninja 24-01-2008 19:47

Kære pruttenQ34

Jeg har sakset dette til dig - læs det godt igennem, det kan gavne på sigt.
Nederst har du matchgrupperne.

S: Ledige i matchgrupper er retsløse
23. jan. 2006 13.00 Politik Opdat.: 23. jan. 2006 15.40
Socialdemokraterne kalder det retsløse tilstande, når ledige i matchgrupper ikke har mulighed for at anke deres placering i grupperne.

Dermed slutter partiet op om resten af oppositionen, der mener at den manglende ankemulighed fjerner den enkeltes retssikkerhed.

Hverken De Radikale, SF, Enhedslisten eller Socialdemokraterne har den store tiltro til matchgrupperne. Men det springende punkt er, at systemet ikke blot bliver brugt som et værktøj til at finde passende jobs til den ledige. Grupperne bliver også brugt til at finde ud af, hvilken ydelse den enkelte skal have.

Orientering på P1 I P1's Orientering d. 19. januar 2006 talte Jesper Tynell med jurist og lektor i socialret ved Aalborg Universitet, Nina von Hielmcrone, der mener at de manglende ankemuligheder er et klart brud med dansk forvaltningsret.
Hør hele indslaget her
Nærmest retsløse tilstande
Inddelingen i grupperne får altså betydning for den ydelse, den ledige får, påpeger arbejdsmarkedsordføreren i Socialdemokratiet, Thomas Adelskov.

- Når man ikke kan anke den beslutning, er det nærmest retsløse tilstande for de personer, der risikerer at miste deres kontanthjælp, fordi de er fejlagtigt placeret, siger han.

Som arbejdsløs bliver man inddelt i matchgrupperne, der er nummereret 1-5 alt efter, hvor sandsynligt det er, at man kan få et job på det almindelige arbejdsmarked.

300-timers-reglen
Er man placeret i gruppe 1-4, falder man automatisk ind under 300-timers-reglen. Reglen betyder, at den arbejdsløse er forpligtet til at levere 300 timers arbejde over en periode på to år. Gør man ikke det og er man gift med en anden kontanthjælpsmodtager, mister man sin hjælp.

Det er muligt at klage over den tabte ydelse, hvorefter kommunen går ind i sagen. Det bliver set på, om man har overholdt 300-timers-reglen, men det bliver ikke vurderet, om man er havnet i den rette matchgruppe.

Ville skabe totalt kaos
Jens Vibjerg, Venstres arbejdsmarkedsordfører, afviser Socialdemokraternes påstand om, at de såkaldte matchgrupper fjerner retssikkerheden for arbejdsløse.

- De arbejdsløse er ikke retsløse. Det er muligt, at man ikke kan anke over selve placeringen. Men man kan anke over konsekvensen, dvs. en eventuel mistet ydelse, siger han.

Ordføreren påpeger, at det ville skabe total kaos, hvis man skulle kunne anke alverdens interne arbejdsværktøjer i forvaltningen.

- Det ligger fast, at forvaltningsværktøjet følger de almindelige procedurer. Deri ligger retssikkerheden for den enkelte, forklarer han.


Matchgrupper Hver matchgruppe er en målestok for, hvor mange job den ledige kan finde på det almindelige arbejdsmarked.

Gruppe 1 - Umiddelbar match: Arbejdsmarkedet er som udgangspunkt klar til at tage imod den ledige. Den ledige har eventuelt kvalifikationer inden for flaskehalsområder på arbejdsmarkedet.

Gruppe 2 - Høj grad af match: Den ledige har gode muligheder for at finde et job på det almindelige arbejdsmarked. Forskellen fra matchgruppe 1 er, at den ledige kan mangle specifikke kvalifikationer eller lignende.

Gruppe 3 - Delvis match: Kvalifikationer og ressourcer hos den ledige matcher kun delvis de krav, arbejdsmarkedet stiller. Den ledige vil kun i begrænset omfang kunne udføre job, der findes på det alminelige arbejdsmarked.

Gruppe 4 - Lav grad af match: Det vil være muligt for den ledige at have et job på under fuld tid og/eller kunne varetage særlig jobfunktioner med begrænsede krav til erfaring og kvalifikationer.

Gruppe 5 - Ingen match: Den ledige har aktuelt ikke nogen arbejdsevne, der kan bruges i jobfunktioner på det almindelige arbejdsmarked.

pruttenQ34 24-01-2008 19:56

tusinde tak....*SS*

popiae 24-01-2008 20:33

pruttenQ34.
der kan være en anden grund til ændring af matchgruppe. Hvis de har overflyttet dig til kap 7 i beskæftigelselslovgivningen. men det kræver faktisk en afgørelse du kan klage over.
Og uanset hvad , når de flytter matchgruppe, skal der følge en vudering med.
vh popiae

pruttenQ34 24-01-2008 20:40

tak
 
tak for svar ..men hvad betyder kap 7???

pruttenQ34 24-01-2008 20:46

hun har skrevet det er en straksvurdering....så skriver hun at jeg er tilmeldt hos staten i jobcentret .der er ikke angivet en årsag for fritagelse for rådighed på arbejdsmarkedet i forbindelse med tilmeldning hos staten i jobcentret????
hvad mener hun mon der*?

popiae 24-01-2008 20:59

du er nok nødt til at spørge ind. Det er nemlig ikke sikkert du, ikke står til rådighed, hvis du står i kap 7. du skal kikke på beskæftigelslovgivningen. men en måde at tjekke det på er, at du ved indkaldelse, vil blive indkaldt under disse regler, hvor det så vil fremgå at du står i kap 7, men som sagt har du så krav på skriftlig afgørelse.
vh popiae

popiae 24-01-2008 21:00

du skriver også du skal i afklaring i 13 uger, dermed er du aktiveret.
vh popiae

pruttenQ34 24-01-2008 21:10

der står jeg er under §13

pruttenQ34 24-01-2008 21:16

tror du man kan komme i flexjob når man står som match 3

popiae 24-01-2008 21:20

det aner jeg ikke. jeg troede du skrev i praktik i 13 uger.
vh popiae

pruttenQ34 24-01-2008 21:47

nej i afklaring i 13 uger..og hvis jeg passer det kom jeg i virksomhedspraktik

Ninja 24-01-2008 23:24

Beskæftigelslovgivningen omhandler følgende (du kan evt google for nærmere information)

1) Ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed,
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed,
4) personer med begrænsninger i arbejdsevnen, som er omfattet af kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, bortset fra personer, der er omfattet af nr. 5,
5) personer, der modtager dagpenge under sygdom efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, og som, jf. kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik, skal have et tilbud som led i afklaring af den enkeltes arbejdsevne,
6) personer under 65 år – personer født den 1. juli 1939 eller tidligere dog 67 år – med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på nedsat tid på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
7) personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet,
8) personer med handicap, jf. lov om kompensation til handicappede i erhverv m.v., der har gennemført en uddannelse af mindst 18 måneders varighed, som kan berettige til optagelse i en arbejdsløshedskasse, og som ikke har opnået ansættelse efter op til 2 år efter uddannelsens afslutning, og som mangler erhvervserfaring inden for det arbejdsområde, som uddannelsen kvalificerer til, og
9) særlig udsatte unge under 18 år, hvor de eksisterende tilbud til unge under 18 år efter lov om social service ikke er tilstrækkelige, og som efter kommunens vurdering har behov for et tilbud efter kapitel 11.

Ninja 24-01-2008 23:28

Citat:

Oprindeligt indsendt af pruttenQ34 (Send 19477)
tror du man kan komme i flexjob når man står som match 3

En match 3 udløser ikke fleksjob, der skal ligge flere match 4 for at komme i betragtning!

Men. Hvis du skal ud i 13 uger, så er det jo muligt du kommer en match 4 nærmere - eller måske bliver glad for din match 3.

- det er også svært (for de fleste) at få fleks igennem.

Hejdien 25-01-2008 01:50

Det bedste du kan gøre er at tage det hele fra en ende af , sæt dig ned og udfyld den her formular om aktindsigt http://www.k10.dk/media/aktindsigt.html og få så læst din sag godt igennem....

Hvad har de skrevet om dig før hvad har den gamle sagsbehandler skrevet og hvad har den nye skrevet, hvad er formålet med de 13 uger , er det en afklaring osv ...

du skal også tjekke om der ligger en ressoureprofil...

hvad du er matchet til lige nu er mindre væsentligt, det er hvad der sker efter dine 13 uger i prøve, og hvad de finder ud af du kan holde til der osv...

altså der er mange ting der spiller ind ....

Du kan skrive til din sagsbehandler og spørge hende om hvad det er i din sag der gør at hun mener du er til en match 3 og skrive at du er uenig med hende samt at du hele tiden har været match 4 og der ikke er nogen bedring i din situation ....

Men allerførst er det vigtigt for dig at vide hvad de skriver og hvorfor de skriver som de gør ;)


Fleks er jo ikke noget man bare lige kan få, du skal have sygdom som er kronisk og som ikke kan bedres, uddannelse og alt andet skal også være udelukket før man begynder at tænke fleks , men tag det roligt og få et overblik over din sag og tag den derfra ....

Det er nok det bedste du kan gøre lige nu ;)

pruttenQ34 25-01-2008 08:15

tusinde tak for alle jeres svar....havde ikke regnet med så hurtige svar...det bare rart*SS*

GitteB 25-01-2008 09:17

Man kan sagtens se tidligeres sagsbehandlers match inden man selv matcher.

Jeg ville bede om en forklaring omkring ændringen af match, det har da betydning for din sag om du er en 3´er eller 4´er

pruttenQ34 25-01-2008 12:07

hej igen
 
jeg har idag ringet til min vejleder og bedt om en forklaring på hendes skift af match fra match 4 til match 3,,,,hun havde svært ved finde det hun havde skrevet og sagde at i hendes journal og hendes system stod jeg til match 4......sagde jeg ik forstod hvorfor jeg sad med parpire på hun havde sat mig ned i match 3 uden der er sket nogen ændringer i min situation..hun lovede dermed og lave det om og indberette vedr staten at jeg ikke stod til rådighed....!!er målløs over hun bare kan lave det om fordi man ringer...havde jeg været mere svag sad jeg stadig i match 3 selvom jeg ik er parat til søge et arbejde...!!
samtidig snakkede vi om flex og det er næsten udelukket for mig selvom jeg er i match 4 ..da man skal have det mere sygt end mig åbentbart...hun ved jeg har problemer og er meget psykisk nede aligevel satser hun på virksonhedspraktik selvom jeg har brug for psykiatrisk hjælp....sagde til hende at efter de 13 ugers afklaring havde hun lovet mig ikke skulle sendes flere steder til afprøvning eller aktivering og det stod hun fast i og har det skriftligt aligevel tænker jeg meget på det ,da jeg ved at hvis jeg ik får hjælp er jeg ikke klar på tænke på arbejde..hun fortalte mig så at hun havde hørt om at man måske kunne komme i løntilskud i stedet for flex...der kunne jeg også arbejde deltid men få supleret en del op.... jeg er åbentbart for syg til sende i rigtigt arbejde og for rask til flex.....så løntilskud må være lavet til give dem der har det elendigt men ik kan få flex,,,
ved i noget om løntilskud???og er det ik kun en periode på et år man kan få det?? jeg er alene med to børn som betyder meget for mig trives selvfølgelig er så bange for hvad der skal ske og hvad komunen finder på...da jeg i øjeblikket og tid frem ikke kan magte arbejde 37 timer og stadig få det til køre ordentligt rundt derhjemme...!!

zuza 25-01-2008 14:16

Ja, det var da et mystisk svar, som om hun anbringer dig i en anden kasse af refusionshensyn.:eek:


Citat:

arbejde deltid men få supleret en del op
Det er jo det, som afskaffes for RASKE!!! Lige nu!!!

Der sker en masse lige nu, som sikkert påvirker fremtiden for mange her på k10.

Der er i disse dage forhandlinger i Folketinget om førtidspension, men sikkert også fleksjob.

Jeg vil tro, det er derfor, kommunerne trækker sager i langdrag, indtil de ved, hvad der kommer til at ske.

Jeg ved ikke så meget om løntilskud, men måske du kan finde noget under "Nyttige links" eller evt. ved at google og skrive "løntilskud", "nedsat tid" "kronisk syg" eller lignende. Så dukker der sikkert noget op.

Jeg håber, andre ved mere om løntilskud.

:kram:

pruttenQ34 25-01-2008 15:01

ja det er som om nu hvor man høre en lille fugl synge om at flexjobbere ik kan finde jobs og måske at flexjob helt skal afskaffes at de så sender dem der rent faktisk kunne have fået flex får løntilskud istedet for......det eddermame svineri hvis det forelægger sådan og det tyder det meget på.....ØVVVV

pruttenQ34 25-01-2008 15:51

arrrg blir mere gal...længere jeg tænker over det....at man sidder her i match grubbe 4 og ikke er syg nok til få et flex.....jeg troede rent faktisk jeg skulle i afklaring for se om jeg kunne komme i flex men da jeg så skulle i job og krops afklaring blev jeg der sat ned i match 3...hvis man kun kan få løntilskud et år...står en masse og er tvunget til tage et deltidsjob og det kan ingen leve af...

Ninja 25-01-2008 19:40

En af mine bekendte, sagsbehandler, var til møde for ca 14 dage siden angående Flex.
Hun fortalte mig at Flex er ved at blive afskaffet. For det første fordi ret mange firmaer ikke vil have fleksere, som ofte er langt mere syge end de får afvide som udgangspunkt - så de vil hellere have folk på deltid. Samtidig er flex blevet brugt som parkering af folk som de ikke rigtig kunne placere i systemet, det har været nemt at sige ,,jamen så får du et flexjob'' - de har holdt de fleste væk fra førtidspensionen, men problemet ér at flekserne ofte ikke kan klare flexjobbet! Mange kan heller ikke selv finde et flexjob og jobcentrene løber nu også panden mod muren - de kan heller ikke 'bare sådan lige' finde flexjobs mere. Ledigheden blandt fleksere er ved at eksplodere. Og med den nye ide om at genansætte folkepensionister, dpmodtagere oa, så bliver der endnu mindre rum til fleksere. Hellere få fingrene i en rask 66årig end en syg 40 årig!
Så min bekendte har fået afvide hun ikke længere skal lede efter flexkandidater, men istedet få dem ud i deltid/løntilskudsordninger/og længerevarende ''arbejdsprøveforløb'' typisk af 8-14 ugers varighed indtil kommunerne har fået håndgribeligt materiale på hvordan det NU skal skrues sammen.
Desværre kunne hun ikke gå i detaljer pga tavshedspligt.

zuza 25-01-2008 19:46

Det skulle ikke undre mig.:(

Det, der undrer mig, er den LARMENDE TAVSHED, der har været i pressen og de politiske partier om fleksordningen.

Ikke en lyd om fremtiden.:confused:

Men de er i fuld sving med at se på førtidspensionsordningen, så mon ikke fleks kommer derind under.:confused:

Ja, der er nemlig snart så mange, der tager de deltidsstillinger, der er.

Studerende må arbejde mere. De unge, efterlønnere, pensionister, polakker, osv. osv.

Der er jo også både psykiske og fysiske begrænsninger i de job, fleksere kan klare. Der kan ikke være mange job at vælge imellem.

:kram:

Ninja 26-01-2008 01:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 19577)
Det skulle ikke undre mig.:(

Det, der undrer mig, er den LARMENDE TAVSHED, der har været i pressen og de politiske partier om fleksordningen.

Ikke en lyd om fremtiden.:confused:

Men de er i fuld sving med at se på førtidspensionsordningen, så mon ikke fleks kommer derind under.:confused:

Ja, der er nemlig snart så mange, der tager de deltidsstillinger, der er.

Studerende må arbejde mere. De unge, efterlønnere, pensionister, polakker, osv. osv.

Der er jo også både psykiske og fysiske begrænsninger i de job, fleksere kan klare. Der kan ikke være mange job at vælge imellem.

:kram:

PRÆCIS! Det er tydeligt at det er ved at kamme over, men jeg begriber ikke at vi ikke hører noget fra politisk side (men de har måske nok i asylproblematikken lige pt) - og kan ikke tåle flere slag der kan vælte dem af magten:confused:

Men, dét fjerner jo ikke fokus fra, at der GÅR rigtig mange fleksere rundt i ingenmandsland og ikke aner om de er købt eller solgt.
Ser levende en ny flexordning hvor man A la førtidspension er Flekser efter 'de gamle regler' og nu kan blive flekser efter 'de nye regler':eek:
Det er lige præcis dét vi mangler for at forvirringen er total og kommunerne kan spare tid (til at tænke og indsamle information fra de i landet regerende velfærdsmordere!)...

Mit håb kunne måske være at de vil gøre førtidspensionsreglerne lidt mere fleksible, og tage flekspuljen med over i pensionskassen, så flere meget syge fleksere kan opnå førtidspension - hvor skal de ellers gøre af dem hvis erhvervslivet ikke længere kan/vil tilbyde dem noget, fordi konkurrencen er blevet for stor og de kan få rask arbejdskraft fra enten Østlandene eller i vore egne raske rækker??

Hmmmm...:rolleyes:

Hejdien 26-01-2008 01:39

Nu tror jeg ikke at vi lige skal glemme de ca 30.000-40.000 der er i fleksjob, jeg ved godt at arbejdsløshenden er høj for flekser, men jeg er også ret overbevist om at de mange af de flekser reelt burde have en førtidspension...

Helenekr jeg tvivler ikke på at din bekendte har fået den besked, men desværre kan det bare være noget kommunen hun arbejder for har fundet på altså at de på den måde omgås fleksloven, før der er kommet et lovtiltag og der er ændret i loven så tror jeg for min del ikke på at det er sådan og tror også at vi skal passe på ikke at lade os gribe for meget af panik ... :)

Jeg tror simpelthen ikke på at man fra den ene dag til den anden afskaffer fleksloven , og hvis man gjorde hvad skulle man så stille op med alle de mennesker der er i vellykket fleksjob ???

popiae 26-01-2008 10:41

vedr tidligere snak om match grupper.
I skal lige være opmærksom på at der findes 2 systemer på match grupper.
I kontanthjælps(aktiv loven) er der 5 match grupper, hvor 5 er den dårligste.
Er man derimod under beskæftigelslovgivningens system, er der 8? tror jeg.
derfor kan der være forskel , opstå forvirring.
vh popiae

Hans 26-01-2008 11:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af pia e larsen (Send 19631)
vedr tidligere snak om match grupper.
I skal lige være opmærksom på at der findes 2 systemer på match grupper.
I kontanthjælps(aktiv loven) er der 5 match grupper, hvor 5 er den dårligste.
Er man derimod under beskæftigelslovgivningens system, er der 8? tror jeg.
derfor kan der være forskel , opstå forvirring.
vh popiae


Det er ikke helt rigtigt

I Lov om aktiv beskæftigelsesindsats §2 findes der 10 målgrupper, som intet har med match at gøre.

Match, eller vurdering af beskæftigelsespotentialet, som det retteligt hedder, findes i bekendtgørelse 1692 af 18/12-2006.

Begge dele gælder for kontanthjælpsmodtagere.

Målgruppen §2.2 er kontanthjælpsmodtagere i match 1-3, målgruppen §2.3 er kontanthjælpsmodtagere i match 4-5.

Falco 29-01-2008 16:31

Skal der i en resurceprofil stå hvad match man er i eller er det kun hvis man er på kontanthjælp??

zuza 29-01-2008 16:37

Match-grupperne er vist for kontanthjælp. Der er 5 forskellige.

Der er 3 match-grupper for sygemeldte.

Dejligt kassesystem, ikke?

Man kan være langtidssygemeldt på kontanthjælp i matchgruppe 5, fordi der AKTUELT ingen arbejdsevne er.

Det er kodeordet til forskel fra VARIG.

Det ord betyder, om man kan revalideres, få fleksjob eller pension.

Prøv at bruge søgefunktionen, så kommer der noget om match.

:kram:

Falco 29-01-2008 16:45

ok så jeg med for nu har jeg været sygemeldt og stået som 3ér hele tiden og gør det endnu derfor jeg lige tænkte over i andre snakkede om 5 match grupper, men det så for dem der er så "heldige" :( at være kontanthjælps modtager

Jeg kigger da lige lidt efter på siden :)

Tak for svaret

Hans 29-01-2008 17:24

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 19963)
Match-grupperne er vist for kontanthjælp. Der er 5 forskellige.

Der er 3 match-grupper for sygemeldte.

Dejligt kassesystem, ikke?

Man kan være langtidssygemeldt på kontanthjælp i matchgruppe 5, fordi der AKTUELT ingen arbejdsevne er.


:kram:


Man kan også sagtens være langtidssygemeldt og stadig være kategoriseret som en match 1.

Udgangspunktet for match er, hvorledes erhvervsevnen vil være, når man er rask igen samt hvor kompliceret sygdom, man er ramt af.

zuza 29-01-2008 17:44

Tusind tak for hjælpen, Hans.:kram:

Vi ved jo ikke så meget om kontanthjælp, men lidt mere om fleks.;)

Og Falco...

Under nyttige links finder du en sygedagpengeguide, hvor du kan se en masse om, hvordan din sag burde - ja, burde - forløbe.

Også noget om match.

:kram:

Hejdien 29-01-2008 19:29

Citat:

Her er de 5 match grupper der gælder for kontanthjælpsmodtagere

Gruppe 1 - Umiddelbar match: Arbejdsmarkedet er som udgangspunkt klar til at tage imod den ledige. Den ledige har eventuelt kvalifikationer inden for flaskehalsområder på arbejdsmarkedet.

Gruppe 2 - Høj grad af match: Den ledige har gode muligheder for at finde et job på det almindelige arbejdsmarked. Forskellen fra matchgruppe 1 er, at den ledige kan mangle specifikke kvalifikationer eller lignende.

Gruppe 3 - Delvis match: Kvalifikationer og ressourcer hos den ledige matcher kun delvis de krav, arbejdsmarkedet stiller. Den ledige vil kun i begrænset omfang kunne udføre job, der findes på det alminelige arbejdsmarked.

Gruppe 4 - Lav grad af match: Det vil være muligt for den ledige at have et job på under fuld tid og/eller kunne varetage særlig jobfunktioner med begrænsede krav til erfaring og kvalifikationer.

Gruppe 5 - Ingen match: Den ledige har aktuelt ikke nogen arbejdsevne, der kan bruges i jobfunktioner på det almindelige arbejdsmarked.
På et tidspunkt fik de på kommunerne den ide at de skulle matche ledige flekser også , som var på kontanthjælp , det skal man så IKKE og det kan man læse om her http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...da+ikke+matche

i den tråd er der også ganske god mulighed for at se hvordan lovene og lovgiverne forvirre på alle plan :)

emks 16-01-2009 13:38

Citat:

Oprindeligt indsendt af Hejdien (Send 19993)
På et tidspunkt fik de på kommunerne den ide at de skulle matche ledige flekser også , som var på kontanthjælp , det skal man så IKKE og det kan man læse om her http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...da+ikke+matche

i den tråd er der også ganske god mulighed for at se hvordan lovene og lovgiverne forvirre på alle plan :)

Hej, har læst tråden igennem, men syntes ikke rigtig jeg blev klog på om man skal eller ikke skal matches som ledig flekser på kontantjælp? For er selv for nyligt efter jeg søgte om kontanthjælp igen, efter jeg blev sagt op fra mit fleksjob, blevet matchet som 4'er, er det så en fejl, eller skal man alligevel :mad:

Hejdien 16-01-2009 14:38

Flekser skal IKKE matches målgruppe for match er

§ 2. Reglerne i denne bekendtgørelse skal anvendes af kommuner og Arbejdsformidlingen ved den første samtale i det individuelle kontaktforløb og i det efterfølgende kontaktforløb for følgende målgrupper, jf. § 2, nr. 1-3, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
1) ledige, der modtager dagpenge eller ydelser efter § 55 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik alene på grund af ledighed, og
3) personer, der modtager kontanthjælp eller starthjælp efter lov om aktiv socialpolitik ikke alene på grund af ledighed.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder ligeledes anvendelse, når en anden aktør på vegne af kommuner eller Arbejdsformidlingen udfører opgaver, jf. stk. 1, jf. § 3 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats.


Og som flekser er du under

§ 2 stk 7 som siger personer med varige begrænsninger i arbejdsevnen, der ikke modtager førtidspension efter lov om social pension, og som ikke er i stand til at fastholde eller opnå beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet

Min kommune mente så til at starte med at fordi jeg var på kontanthjælp så var jeg under begge kategorier dette gik de så bort fra da den anden kategori (ikke flekser) også har nogen rettigheder i forhold til noget hjælp løn tilskudsjob osv som man ikke som flekser kan få ...

og er det sådan at den ene ting gælder så gælder den anden jo også, så hvis de matcher mig så vil jeg også gerne have lov til at søge løn tilskud og kørselsgodtgørelse som kontanthjælpsmodtager kan , men det kunne jeg ikke få lov til og så var jeg pludselig ikke under dem som skulle matches ..

Så nej flekser skal ikke matches du er ganske almindelig flekser bare på kontanthjælp og det er loven for §2 stk 7 der gælder for dig

Hejdien 18-03-2012 16:27

Sad lige og arbejde med en fleks sag og skulle bruge noget om match .. og blev så lige opmærksom på at det her indlæg ikke holder mere, der er kommet ny lov til siden det indlæg blev skrevet og flekser matches nu ...


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=126443

Ninja 18-03-2012 18:04

Uha, den tråd fik minder frem - jeg har tit tænkt på Zuza, synes aldrig hun er her inde mere, suk. Hun var ellers helt fantastisk.

Men godt de gamle tråde bliver opdateret, når man løbende falder over dem.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:49.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension