K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Arbejdsprøvning for anden gang (https://www.k10.dk/showthread.php?t=33235)

Abdul 19-01-2016 21:29

Arbejdsprøvning for anden gang
 
Jeg har været i min anden praktik mere en 1 måned. Men jeg har ikke fået nogen arbejdsopgaver. Men jeg har altid mødt op efter vagtplan. Virksomhedskonsulent overveje at afbryde praktikken. Men det vil jeg ikke. Det var konsulenten der lavede aftale med arbejdsgiver ( kommunes integration afd). De kan ikke tilbyder opgaver som aftalt. Det er ikke min skyld, vel? Jeg vil ikke starte en anden praktik forfra.
Arbejdsgiver har ikke noget mod at jeg fortsætter uden arbejdsopgaver. Kan konsulenten tvinge mig til anden praktik?

stampe 19-01-2016 22:50

Nok ikke meget værd at blive afprøvet i at lave ingenting.

Pip 19-01-2016 22:54

Spørgsmålet er jo om afprøvningen er brugbar. Hvis den ikke er det, er det spild af tid.

De kan sende dig ud i alle de praktikker de vil, indtil arbejdsevnen er passende belyst. Det er derfor det er bedst at komme et sted hen hvor man kan prøve mange forskellige funktioner/arbejdsopgaver.
Det er ikke nok bare at have været der.

Det er ikke din skyld, men det går ud over dig...

dinosaur 19-01-2016 23:00

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abdul (Send 336645)
Jeg har været i min anden praktik mere en 1 måned. Men jeg har ikke fået nogen arbejdsopgaver. Men jeg har altid mødt op efter vagtplan. Virksomhedskonsulent overveje at afbryde praktikken. Men det vil jeg ikke. Det var konsulenten der lavede aftale med arbejdsgiver ( kommunes integration afd). De kan ikke tilbyder opgaver som aftalt. Det er ikke min skyld, vel? Jeg vil ikke starte en anden praktik forfra.
Arbejdsgiver har ikke noget mod at jeg fortsætter uden arbejdsopgaver. Kan konsulenten tvinge mig til anden praktik?

Hvis du ikke har nogen arbejdsopgaver kan din erhvervsevne ikke bedømmes.

Erhvervsevnen skal beskrives ud fra de arbejdsopgaver du har haft. Det er ikke muligt hvis du ikke har haft nogen opgaver.

Din sagsbehandler/eksterne leverandør skal sørge for at lave de fornødne beskrivelser af din arbejdsevne. Uden disse beskrivelser kommer du ingen vegne. Jeg taler af bitter erfaring i en sag hvor sagsbehandler/ ekstern leverandør har svigtet totalt.

Mvh. Susanne

Abdul 19-01-2016 23:01

Virksomhedskonsulenten har lavet en gældende aftale med arbejdsgiver (kommune). Der står jobfunktioner i aftalen. Jeg har også givet accept.
Det viste sig senere, at der ikke er nogen opgaver. Er det ikke en aftalebrud nå de ikke kan give det som de har lovet?
Jeg har protesteret kraftig fordi man ikke kan nå inden sygedagpenges udløb.

Hvad synes I, jeg skal gøre?
Jeg har lagt vægt på aftalen hvor der står opgaverne. Jeg har prøvet at argumentere, de skal finde løsninger. De kan ikke bare fyre mig.
Tror I ikke, jeg har lov min side. Jeg har været i praktikken hver eneste dag uden at give afbud

dinosaur 19-01-2016 23:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abdul (Send 336653)
Hvad synes I, jeg skal gøre?
Jeg har lagt vægt på aftalen hvor der står opgaverne. Jeg har prøvet at argumentere, de skal finde løsninger. De kan ikke bare fyre mig.
Tror I ikke, jeg har lov min side. Jeg har været i praktikken hver eneste dag uden at give afbud

At du har loven på din side kan du ikke bruge til noget. Tiden går og hvis sygedagpengene udløber er det bare ærgerligt, selv om det er kommunen der ikke har lavet ordentlig sagsbehandling.

Jeg taler igen af bitter erfaring som nævnt tidligere.

Mvh. Susanne

Abdul 19-01-2016 23:38

Det er ikke en ekstern aktør. Afklaring foregår hos Kommunes ressourcecenter. Min praktik er oprettet Kommunes anden afdeling.
I aftalens står liste af opgaver.
Jeg har i mit liv lavet mange aftale, leje aftale f.eks. Hvis der lejevilkår i aftalen , gælder det. Jeg fatter ikke hvorfor den slags ikke gælder her!!
Kan de virkelig straffe mig for nogen som jeg ikke har skyld i?

dinosaur 19-01-2016 23:49

Citat:

Oprindeligt indsendt af Abdul (Send 336657)
Det er ikke en ekstern aktør. Afklaring foregår hos Kommunes ressourcecenter. Min praktik er oprettet Kommunes anden afdeling.
I aftalens står liste af opgaver.
Jeg har i mit liv lavet mange aftale, leje aftale f.eks. Hvis der lejevilkår i aftalen , gælder det. Jeg fatter ikke hvorfor den slags ikke gælder her!!
Kan de virkelig straffe mig for nogen som jeg ikke har skyld i?

Det kan de sagtens. Der er ingen forlængelse med henvisning til svigt fra kommunens side:mad:

I den sag jeg deltager i sagde man fra sundhedsforvaltningens repræsentant: det er beklageligt, det tager jeg mig til mig, men det ændrer ikke ved........

Jeg ved ikke hvordan du vil gøre kommunen ansvarlig, gode input modtages gerne.

Mvh. Susanne

Abdul 20-01-2016 00:01

På den måde:
I aftalen mellem Kommune og mig:
Det henvises til afsnit 6. nr., at praktikant vil varetager .... opgaver med henblik på at vurdere arbejdsevne.
Arbejdsevne er ikke blevet tilbud som aftalt. Trods gentagne gange rykket ..ikke
Praktikanten har altid mødt op efter vagt.
Der er overholdt aftale fra praktikants side. Kommune (arbejdsgiver) har ikke overholdt sin del af aftale.
Kommune har heller ikke overholdt almindelig vilkår ifølge .. rettigheder af praktikant.
Kommune har derfor pligt rette op forhold. I modsat fald..

Akvamarin 20-01-2016 15:05

Du skal bede om at komme i praktik et sted hvor din arbejdsevne kan blive bedømt. Altså et sted hvor der er arbejdsopgaver til dig.

Det der er spild af tid og som du er klar over så udløber dine sygedagpenge bare uden der er en afklaring. Så skal du bare i en anden afklaring under et jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse.

Abdul 20-01-2016 18:38

De kan kun sætte mig i administrative opgaver ifølge min jobplan. Det er derfor meget svært at få en praktikplads. Du har ret, Akvarmin. Uanset hvad jeg vælger, komme jeg at miste sygedagpenge. Jeg holder mig i ro og afventer deres udspil.
Kommunes ressourcecenter har lavet denne praktik i Kommunes integration afdeling.

Pip 20-01-2016 20:15

Tænker at det eneste du kan gøre, er at bede din sagsbehandler om at indkalde til et fællesmøde mellem dig, sagsbehandler og arbejdsgiver, og så få udredt om din arbejdsprøvning overholder betingelserne for at den er brugbar.

Det vil måske kunne presse din arbejdsgiver lidt, til at finde opgaver, eller presse din sagsbehandler til at finde noget andet..

Abdul 20-01-2016 21:17

Hvordan vidste du det? Du burde være selv konsulent. :) Det er netop det som min sagsbehandler har indkaldt lige i dag som hun kaldte rundbord møde. Jeg havde klaget kraftigt over Ressource centers social konsulent til sagsbehandler og faglig leder. Jeg har også formuleret mine argumenter. Optimistisk er jeg ikke. Men jeg giver aldrig op uden kamp.
Jeg roser også Akvarmin. Han forudså for et år siden, at jeg kunne havne i denne situation.

Pip 21-01-2016 00:51

Jeg er bare helt vildt gammel og klog.. :cool:

Og været hele vejen gennem systemet...

Det er en hård kamp du skal igennem, men det hjælper at undersøge tingene som du gør.

Keep up the good spirit, og kæmp med oprejst pande. Det er din evne til at sætte dig ind i alting, der vil holde dig oven vande, selvom det er en frustreret rejse.

Det er lidt den der med om at se glasset halvt fyldt eller halvt tomt.

Altid se glasset som halvt fyldt uanset hvor hårdt det bliver. For det er der din kampgejst kommer fra.

Abdul 22-01-2016 23:17

Problemet er nok løst. Kommune har vurderet, at jeg har 4 timers arbejde i praktikken og givet ekstra arbejdsplads med 5 timers arbejde. Alle praktikperioder bliver tælt med. Jeg er glad for udfald

Abdul 25-01-2016 21:33

Det er utrolig svært at finde et praktikplads. Man ved aldrig om man få praktik om 3 måneder eller 1 år. Uden praktik er ingen afklaring. Derfor er jeg nødt til at holde fast det, jeg har. Jeg vil ikke give dem nogen undskylding at fyre mig. Jeg er mødestabil uanset hvad. Det viser sig, at min strategi virker. Nu går er jeg praktik i flere afdelinger :D
i alt 10 timer

Pip 26-01-2016 00:20

Godt at høre at det lykkes.. *S*

Abdul 27-01-2016 23:14

Pip, Akvarmin, Kan I fortælle mig hvor meget virksomhedskonsulent kan blande sig i min praktik? Mange problemer kan jeg godt løse i dialog med min arbejdsgiver. Men konsulenten vil have, alt skal gøres via ham. Jeg kunne klare mig meget bedre hvis jeg kunne have mere frihed.
Jeg har under min ledighed var i praktik. Dengang gjorde konsulent ikke andet end telefonsamtale med arbejdsgiver. Det gik meget bedre. Jeg havde fred

Webmaster 27-01-2016 23:24

Det vil være en fordel for dig selv hvis alt går igennem jobkonsulenten...også selv om det er besværligt..

På denne måde er jobkonsulenten fuldt ud opdateret om alt der sker og skal ikke først vente på en rapport fra arbejdsgiver bagefter..

Personligt ville jeg lade alt gå igennem jobkonsulenten..

BTW

Jeg ville også skrive dagbog hver dag og så sende denne til konsulenten hver uge eller hver 14 dag

Akvamarin 27-01-2016 23:28

Når du er i praktik mhp afklaring af din arbejdsevne skal konsulenten skrive en rapport til jobcenteret om hvordan det er gået. Det er vel sagtens derfor hun/han gerne vil være indover. Men jeg tænker der er vel forskel på hvilke problemer det drejer sig om.

Kan du give et eksempel på en problemstilling, hvor konsulenten mente hun/han skulle have med i løsningen af problemet, og du mener at det løser du selv?

Da jeg var i min sidste praktik løste jeg de fleste problemer selv med min kontaktperson på virksomheden. Og så orienterede jeg konsulenten når vi mødtes. Jeg mødtes med konsulenten hver 2. uge. Skrev dagbog hver eneste dag og gav hende kopi af den når vi mødtes. Så hun vidste alt hvad der foregik og hvordan jeg havde løst problemerne sammen med kontaktpersonen.

Abdul 27-01-2016 23:52

Min afklaring styres via Socialkonsulent i ressourcecenter og praktikansvarlig er en virksomhedskonsulent.
Min praktikplads er i kommunes integration afdeling. Der kommer ikke så mange flygtninge i disse dage. Derfor var der ikke nogen at lave. Jeg ville ikke stoppe. De har delt mine opgaver i to afdelinger. Men de har faldende asylsøger. Jeg fandt selv en mulighed i information skranken. Jeg vil have, at jeg alene vil går til samtale og konsulenten laver aftale hvis de vil tage mig. Jeg klarer samtale bedre uden andre. Men han vil hver gang vil være med i samtale. Der er andre problemer også. Han vil have, jeg giver afbud eller ligende via ham

Akvamarin 28-01-2016 00:11

Du er for selvstændig til dem Abdul :D

Prøv at samarbejde alt du kan. Det er jobkonsulenten der skal godkende dine arbejdsområder, så kan godt forstå vedkommende vil være med på sidelinjen når du laver aftaler om nyt arbejdsområde.

Du må prøve at tale med konsulenten om at det er svært for dig at "søge job" når hun/han sidder med. Så se om I kan aftale at vedkommende er tilstede, men lader dig føre samtalen.

Husk det her bare er en periode. Du skal bare have den her arbejdsprøvning i hus og tilkendes fleks. Så samarbejd samarbejd så skal det nok gå.

HUSK det nu
DET HER ER EN PERIODE det er ikke resten af dit arbejdsliv du skal danse med den konsulent.

Abdul 28-01-2016 00:39

Tusind tak, for dit råd. Jeg prøver at følge med
Angående mentor, mentor ordning er nu afsluttet. Men sagsbehandler har spurgt mig om jeg fortsat havde brug for mentor. Kan man bede om mentor i praktikplads?

Akvamarin 28-01-2016 00:49

no idea. Det håber jeg da, for det står der der i min fleksjobbevilling at jeg kan få i opstart af et fleksjob.

jjsonn 28-01-2016 10:28

ja man kan godt få mentor i opstart til et fleksjob, det er der mange der får, tit er det en af de ansatte på arbejdes pladsen der bliver købt af jc til,at hjælpe en ind i arbejdet, har selv haft en revisor, der skulle lærer mig et nyt regnskabs system, hun blev så købt af kommunen i 3 timer, så jeg kunne lærer det nye system.

kender en der arbejder i rema 12 timer ugeligt med mentor i 10 timer, det er en af de andre ansatte, der skal hjælpe ved problemer

Abdul 06-02-2016 00:16

Det gik alligevel ikke. Opgaverne er vundet af private aktørene. Jeg har overhovedet ikke nogen at lave.
Før de sendte mig til praktikken har de lavet jobplan i sammenarbejde med ekstern konsulent. Mit mål var sat som uddannelse assistant i flygtninge integration process. Nu vil sende sende mig til supermarked. Kan I fortælle mig hvordan jobplan og praktik vil hænge sammen? Kan socialkonsulent redegøre det? De vil jo starte praktik forfra.
Jeg har kun brug for sagens akter der er lave ressourcecenter. Hvem skal jeg henvende mig for akterne?
Hvem er leder for socialkonsulent?

Pip 06-02-2016 01:53

De har sendt dig i en praktik, der viste sig ikke at kunne leve op til kravet som udredningspraktikplads.

Du vil ikke få noget ud af den praktik. De har spildt din tid til ingen verdens nytte, men sikkert ikke af ond mening.

Det er ikke praktikperioden i sig selv der tæller, men udredningen af erhvervsevnen, så derfor har det ikke i sig selv nogen betydning at du starter i en anden praktik.

Tiden tæller ikke med. Man er i en praktik så lang tid som det tager at nå til et resultat kommunen kan bruge. Når man det ikke på 3 mdr, forlænger de bare. I min kommune hedder det mindst 3 mdr på et sted der udreder en bredt i flere funktioner for at kunne søge fleks, og mindst 6 mdr for at kunne søge pension. Er det en alm arbejdsplads, kommer man i flere praktikker.
Naturligvis er der undtagelser, men det er udgangspunktet.

Men du kan jo bede om at det praktiksted du har været på, udfærdiger en rapport, så godt som de nu kan, når der ikke har været noget at lave. Så den kan indgå i dine papirer. Men den kan ikke stå alene, så de er nødt til at sende dig i en ny praktik.

Abdul 06-02-2016 02:21

En ting har kørt rundt i mit hoved og jeg har aldrig fået fred. Jeg har stadigvæk ikke fået svar. Jeg giver et ekampel:
Jeg har lejet et hus. Jeg kan bo i huset hvis betaler huslejer. Huslejer skal leverer vand. Må udlejer stoppe vand selv om jeg betaler for det?
Jeg møder op i praktikken ifølge vagtplan (dvs betaler husleje). De har skriftlige lovet opgaver.( vand) Kan de bare ikke give opgave?
2 professionelle har indgået en bindende aftale. Ifølge dansk lovgivning har man erstatning ansvar hvis man misligeholder aftale

Akvamarin 06-02-2016 02:39

Det er ikke sådan det fungerer Abdul.
Brug ikke din tid på at bekæmpe systemet. Kom i mål med en fleksjob bevilling.

KEEP YOUR EYE ON THE BALL

Pip 06-02-2016 11:41

Du kan godt bruge en masse krudt på at prøve at sagsøge dem for at have trukket tiden ud så du ikke er blevet udredt osv.. men de vil sikkert kunne godtgøre at det er udefrakommende ting, der har påvirket situationen, og at de har grebet ind og standset praktikken så snart de er blevet klar over at den ikke førte til afklaring.

Det svarer jo til i et alm firma, at der ikke er kommet de forventede ordrer ind.. så nu begynder de at fyre medarbejdere.

Det er at kæmpe mod vindmøller hvis du kræver at de skal ændre firmaet så du kan få de opgaver du blev stillet i forventning.

Brug dit krudt på at sikre at den nye arbejdsprøvning er et relevant tilbud, der kan føre til en afklaring, så det ikke bare bliver spild af tid igen.

Ja det er uretfærdigt. Men lad være med at spilde mere tid og energi på det end du har..

Abdul 06-02-2016 21:28

Selv om jeg får evne afklaret i et andet sted, får jeg aldrig får ro i min sind hvis jeg ikke kæmpe mod uretfærdig. Allerede siden har jeg svært ved at sove. Jeg giver Akvarmin 100% ret, men jeg ikke kan leve med uden jeg laver nogen ..
Jeg vil starte praktik i Supermarked snar. Men ved siden af forløbet vil jeg ordne den uretfærdighed.
Jeg er nødt til bruge alle mine krafter i protest sag. Fortæl mig, hvor er det bedst at starte fra. Skal jeg klage over socialkonsulenten eller arbejdsgiver ( det er også kommune? Hvem skal jeg klage til?
Socialkonsulenten vil blive sur og skrive dårlig rapport til sidst. Jeg vil løbe det risiko. Men er det noget måde jeg kan mindske skade? Pip, jeg ved, du altid kommer med god ide. Sagsbehandler har igen indkaldt rundbord møde hvor sociakkonsulent også vil deltage. Bør jeg sige alt til sagsbehandler?

Pip 06-02-2016 21:48

Hvis du vil støtte din egen sag og afklaring mest muligt, så skal du ikke klage selvom det er uretfærdigt at det gik ud over dig.

Du står bedst hvis du fortæller at du føler at din afklaring er trukket i langdrag uden at du selv har været skyld i det. At du har gjort alt hvad du kunne og nu står uden afklaring, selvom tiden bare er gået.

På den måde har du fortalt om din utilfredshed uden at anklage nogen af de der står for din afklaring direkte. Du har også givet udtryk for at du samarbejder fuldt ud.

Det vi få dem til at give dig ret i at det er en uheldig situation, og de vil være motiveret til at arbejde på at du får en god udredning fremadrettet, så du kommer igennem det her og videre med dit liv som afklaret.

Sender du en klage, vil de sandsynligvis gå lidt i baglås, og være mere fokuseret på om klagen vil gå ud over dem, og de vil bruge mere tid på at sikre at de ikke sender dig ud i noget du også vil kunne klage over på en eller anden måde og derved risikerer du at de måske trækker din afklaring i langdrag så det tager længere tid at komme igennem.

Det er en kompliceret proces at gå igennem en udredning og der er mange ting der kan få det til at trække i langdrag eller afstedkomme endnu en afprøvning.

I loven står der nemlig at man skal være tilstrækkeligt afprøvet.. men intet om hvor lang tid eller hvor mange afprøvninger det må tage.

En afprøvning kan blive nedkendt som ikke tilstrækkelig hvis man ikke møder op - det gør du - men den kan også blive det hvis de f.eks kommer i tvivl om der kunne være flere behandlingsmetoder alligevel. Eller at afprøvningen ikke har vist aspekter nok indenfor erhvervslivet, så man måske kunne klare mere hvis den bestod af noget andet. Eller sågar hvis man har hjemmeboende børn, og ens erhvervsevne måske ville være større når de flytter hjemmefra.
Der er simpelthen så mange ting de kan bruge til at underkende en afprøvning, og sende en ud i en mere, at det drejer sig om at samarbejde om at komme i mål, istedet for at gå i åben krig mod dem.

Abdul 06-02-2016 23:25

Det meget fornuftig råd jeg bør følge

Abdul 13-02-2016 21:38

Jeg er nu i praktik i en Rema 1000. Jeg kan lide hverken arbejdsopgaver eller omgivelser. Hvad I ville gøre i min plads? Skulle I holde ud i 3 måneder eller finde en anden praktik? Socialkonsulent mener, han godt kunne vurdere arbejdsevnen selve herfra.
Næste uge bliver min anden uge. De har allerede nedsat timer fra 10 til 8

Akvamarin 13-02-2016 22:22

Du bliver bare. Fortæl dig selv at "this too will pass"

Gør evt. som rekrutterne. De har et målebånd og så klipper de en dag ad af gangen.

13 uger er ikke ret lang tid, og nu er den ene uge allerede gået.

Du er stadig på sygedagpenge, ikke? Tænk på hvor meget det vil betyde den dag du står med et fleksjob og er ledig. Så vil du få den høje ledighedsydelsessats indtil du finder et job.

Abdul 14-02-2016 14:04

Min sygedagpenge blev forlænget den 7. maj 2015 med 69 uger. De siger, at det hel process vil tage ca 4 måneder. Jeg kan nå det. Eller hvad?

Akvamarin 14-02-2016 15:33

Jo det burde kunne nås inden den udløber (engang i august ?).

Du ved jo selv hvor lang tid det kan tage at finde en ny praktik, så derfor synes jeg du skal blive i praktikken du er i nu.

Abdul 14-02-2016 21:03

Praktikforløb mislykkedes/afbrudt flere gange uden jeg havde skyld i det. Jeg var også i praktik hos politi.
Hvem ved om det lykkes denne gang. Hvad får jeg hvis det ikke nås inden sd udløber? Jeg forsøger. Jeg har formue og indtægt fra formu

Pip 14-02-2016 21:10

Det er bedst bare at stå det igennem.. det er målet det er det vigtigste, nemlig en afklaring hurtigst muligt.

Abdul 15-02-2016 16:21

Det er hårdt job. Jeg bærer tung pakker, står i stige og tage tung tunge tingene ned. Disse opgave er strid mod lægernes anbefaling.
Hvis jeg ikke gør disse har de ikke andre opgaver. Det betyder, jeg igen skal venter på nr. 4 praktik. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:27.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension