K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=90)
-   -   Modregning i kontanthjælp efter arbejdsskadeerstatning (https://www.k10.dk/showthread.php?t=26562)

PeaJay 09-04-2013 22:34

Modregning i kontanthjælp efter arbejdsskadeerstatning
 
Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay

Pip 10-04-2013 09:36

Kontanthjælpen bortfalder hvis du får en løbende ydelse der kan forsørge dig, så ja, du vil komme til at betale den kontanthjælp tilbage som du har modtaget fordi du får en anden ydelse udbetalt der kan dække din forsørgelse i samme periode.

Engangs erstatningsbeløb indsat på kreditorbeskyttet konto rører de til gengæld ikke.

Hvis du får førtidpension vil den løbende ydelse tælle som indtægt, og får betydning for førtidspensionen.

tumnus 10-04-2013 09:58

Du skal bede om at få 50% af erstatningen udbetalt som engangsydelse - og sat ind på kreditbeskyttet konto - den er der inden der kan røre

Det er bare at ringe til ask og bede dem om det - hvis ikke det er for sent

PeaJay 10-04-2013 10:38

Tak for dit svar Pip,

Jeg synes bare, det er så forskelligt hvordan man fortolker LAS § 14 og § 33. Der er nogen, som siger, at så længe det er erstatning efter lov om arbejdsskadesikring, så må kommune ikke modregne i kontanthjælpen, det gælder både engangsbeløb og løbende ydelser. Og så er der nogen, som fortæller mig det, du har skrevet.
Jeg fandt dog denne link:
http://www.ft.dk/samling/20121/almde...1610/index.htm

Gad vide om det kan bruges?

Hej Tumus,
Jeg har skrevet til ASK og beder dem om at få 50 % af min erstatning, dette kan dog først gøres 4 uger efter de har truffet min afgørelse.

tumnus 10-04-2013 12:46

Super, der er nogle, der ikke ved at det kan lade sig gøre

Bruno 10-04-2013 13:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af PeaJay (Send 267831)
Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay

Hej
Det er faktisk ret meget det vil påvirke din evt. fremtidige fp, når erstatningen er så stor pr. måned. Det er trist, men en realitet. Det er trods alt en større indtægt end ved højeste pensionsbeløb. Så på den måde er det selvfølgelig bedre, at du har været forsikret, end ikke.

Randerspigen 10-04-2013 22:39

Så længe pengene er fra ask må de ikke modregne, heller ikke selv om, at den er løbende. Fordi det er er en personskade erstatning. Var det fra et forsikringsselskab, så må de modregne det.

Zastrow 11-04-2013 06:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af PeaJay (Send 267831)
Hej,



Jeg har et par spørgsmål vedr. modregning i kontanthjælp, som jeg håber I kan hjælpe mig med.



Jeg er på kontanthjælp lige pt. og har i 2012 søgt om arbejdsskadeerstatning, skaden fandt sted i 2008, og på det tidspunkt arbejdede jeg for Århus Kommune.
Jeg har for et par dage siden modtaget den endelige afgørelse fra Arbejdsskadestyrelsen, de har truffet følgende afgørelser:

1) Jeg har et varigt men på 20 procent (Lov om arbejdsskadesikring § 18, stk. 1 og 2)

2) Mit tab af erhvervsevne er fastsat til 65 procent. Jeg får udbetalt en løbende ydelse på 22.000 kroner om måned. det månedlige beløb udbetales første gang den 1. maj 2013.

3) Min erstatning er tilkendt fra marts 2012 (Lov om arbejdsskadesikring § 17, stk. 5 og § 27), derfor har jeg månedlige beløb til gode i perioden fra marts 2012 til april 2013, og det månedlige beløb udgør 20.000 kroner.

Jeg har skrevet et brev til Aarhus Kommune forsikringservice og Arbejdsskadestyrelsen og beder dem om at overføre min mén godtgørelse til en kreditorbeskyttet konto, jeg har desuden bedt om mest mulig kapitalisering af min erhvervsevnetabserstatning.

Jeg har følgende spørgsmål, jeg håber, du kan hjælpe mig med:

1) De månedlige beløb, som jeg har til gode (marts 2012-april 2013): Jeg modtog i den samme periode kontanthjælp, kan min kommune kræve, at jeg betaler pengene tilbage (refusionskrav)?

2) Jeg er på kontanthjælp lige pt., men er blevet indstillet til førtidspension. Kan jeg bruge min erstatning, som jeg vil og uden konsekvens for kontanthjælpen og senere hen førtidspensionen? Her tænker jeg både på den kapitalerstatning og på de løbende ydelser. Har de eller en af dem betydning for min kontanthjælp? For så vidt jeg forstår det, skal Kommunen se bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter lov om arbejdsskadesikring.
Venlig hilsen
peaJay

Du skal være OBS på, at du sikkert også får en STOR skatteregning. Det gjorde min mand, da hans arbejdsskade kom til udbetaling.
112.000 kr - og der var ingen vej uden om...

Bruno 11-04-2013 20:22

Citat:

Oprindeligt indsendt af Randerspigen (Send 267982)
Så længe pengene er fra ask må de ikke modregne, heller ikke selv om, at den er løbende. Fordi det er er en personskade erstatning. Var det fra et forsikringsselskab, så må de modregne det.

Jo, men hvis vedkommende får tilkendt fp, er den løbende erstatning vel skattepligtig og dermed nedsættes grundbeløbet vel??

Zastrow 13-04-2013 07:59

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bruno (Send 267881)
Hej
Det er faktisk ret meget det vil påvirke din evt. fremtidige fp, når erstatningen er så stor pr. måned. Det er trist, men en realitet. Det er trods alt en større indtægt end ved højeste pensionsbeløb. Så på den måde er det selvfølgelig bedre, at du har været forsikret, end ikke.

Helt sikkert.
Man kan jo ikke få i både pose og sæk, så jeg synes da ikke det er trist at der kan modregnes.
Man skal jo, hvis man kan, forsørge sig selv, og får man en erstatning, der kompenserer den indtægt, man ellers (uden skade) ville have haft - finder jeg det naturligt, at der modregnes.

Bruno 13-04-2013 08:07

Jeg giver dig til dels ret, men hvis jeg kommer i betragtning til fp, vil jeg (med TAE) have 7.000 kr mindre om måneden, end da jeg var rask og havde job.
Så det er da lidt trist, at miste så meget fordi man tilfældigvis er blevet uarbejdsdygtig!

stampe 13-04-2013 16:36

Det er jo nok de færreste, der ønsker at blive uarbejdsdygtige. Man kan ofte ikke opretholde sin levestandard, men må sætte tæring efter næring. Men trids alt godt, vi har et velfærdssysten, der holder hånden over de uheldige.
Der er jo som regel diverse livsfaser, der gør, at man må sadle om.

PeaJay 14-04-2013 20:30

Mange tak for jeres svar. Det er sådan, at de løbende ydelser, som er erstatning, der udbetales efter lov om arbejdsskadesikring, må kommunen ikke betragte som indtægt, og derfor må den ikke modregne i kontanthjælpen.
I kan henvise til LAS § 33, stk. 2.

Zastrow 15-04-2013 07:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af PeaJay (Send 268411)
Mange tak for jeres svar. Det er sådan, at de løbende ydelser, som er erstatning, der udbetales efter lov om arbejdsskadesikring, må kommunen ikke betragte som indtægt, og derfor må den ikke modregne i kontanthjælpen.
I kan henvise til LAS § 33, stk. 2.

jeg mener stadig at det ikke er gældende ved kontanthjælp. Hvis det var en pension så måske ja - men som kontanthjælpsmodtager må du jo ikke have indtægt, ikke eje noget o.s.v.
Men du må jo se, hvordan det går med din sag, og hvordan kommunen vurderer den.

Det er jo ikke altid der spilles efter regler og paragraffer der.

mawebbro 15-04-2013 09:00

Hej med Jer

Lige et par spørgsmål:

Hvis man får udbetalt et beløb for tabterhvervsevne, udbetales disse af ask? - jeg mener hvem betaler ? - arbejdsgiver?/skadeforvolder? Det er vel næppe ask der udbetaler disse?

Når man så får kr udbetalt lad os sige som eksemplet i denne tråd 50 % som èn gangs ydelse på en personskade konto - skal der så betales skat af disse penge?
(altså via skattebilletten eller ?)
- Jeg betaler skat (bi kortet) af den løbende ydelse jeg pt modtager, så den del har jeg styr på.

Hvis man så er i den situation at man kan få erstatning udbetalt andre steder fra, når ask har fastsat tabet i %, hvor skal disse penge så hen? Og så på personskade kontoen? Eller ?
Og der skal vel betales skat af disse penge?

Hvis man får personskade erstatning udbetalt fra forskellige steder, er der så ens skatteregler for dette?

Kan man egentlig få erstatning for samme skade, fra flere forskellige steder?

Jeg synes det er en jungle at finde rundt i.

Håber i øvrigt det er ok, at jeg spørger i denne tråd...

:kram:

tumnus 15-04-2013 10:00

Hvis du får 50% udbetalt som engangsbeløb, skalder ikke svares skat af disse - og hvis de går ind på kreditbeskyttet konto kan ingen røre dem.

Du skal være obs på at den kreditbeskyttede konto KUN må indeholde erstatningen.

Det er forsikringsselskabet, der udbetaler, så de skal have kontonr. på din kreditbeskyttede konto.

Jeg får osse en månedlig ydelse fra BUBL og dem betaler jeg osse skat af.


Hvad der er over d 50% bliver udbetalt som månedlig ydelse, hvor der skal svares skat.

Jeg er ikke inde i hvordan det er med løbende ydelser og kontanthjælp

Huldra 27-04-2013 23:50

hold da op hvor er der mange misvisende informationer herinde. i denne tråd.

Kommunen må IKKE modregne tab af erhvervsevne udbetalinger i kontanthjælp. jeg fik midlertidige ydelser på kontanthjælp fra arbejdsgivers forsikring igennem ASK, det blev ikke modregnet.

det kan kun anbefales at få kapitaliseret sin erstatning til højest mulige beløb og resten i midlertidig ydelser, det må stadig ikke fratrækkes. det er først når du får pension at det medregnes som enhver andet indtægt ved siden af pensionen og bliver modregnet efter de regler som er.

kommuen kan derfor ikke kræve nogen refusion af det udbetalte beløb. og når ASK laver den endelige afgørelse bliver der automatisk sendt et brev til dem hvori de bliver spurgt til evt refusionskrav, som de skal reagere på inden 4 uger.

Vovse 28-04-2013 09:32

Citat:

Oprindeligt indsendt af Huldra (Send 269868)
hold da op hvor er der mange misvisende informationer herinde. i denne tråd.

Kommunen må IKKE modregne tab af erhvervsevne udbetalinger i kontanthjælp.

Super, at du kom på banen Huldra.:cool:

stampe 28-04-2013 10:06

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...kontanthjaelp/

PeaJay 30-04-2013 16:07

Hej alle,

Min kontanthjælp bliver ikke modregnet hverken efter engangsbeløbet eller de løbende ydelser. I skal bare henvise kommunen til LAs § 14, stk. 3 og § 33, stk. 2

Forresten, er der nogen, der ved hvad et acontohonorar betyder. Jeg fik i dag en check fra min advokat vedr. min men godtgørelse, og der står at han har afregnet et acontohonorar på 25.000 kr. incl. moms, hvad betyder det?

stampe 30-04-2013 16:27

Har han ikke fratrukket de 25 kkr som acontobetaling for det arbejdet, der er udført fra advokatens side? Beløbet afregnes så senere med den eksakte advokat- og evt. øvrige udgiftshonorarer.

Pip 30-04-2013 16:29

Lyder rigtigt godt at der ikke modregnes..

Et a conto honorar er lige som når du indbetaler a conto til varme..

Det betyder at der indbetales et beløb og så gøres regningen op senere.. er der indbetalt for meget får du noget retur, og er der indbetalt for lidt, får du en efterregning.

Så du skal måske skrive til advokaten og få helt styr på hvad han koster.. om du afregner en timepris eller han skal have en procentdel osv..

stampe 30-04-2013 16:55

Og de fleste advokater er dygtige nok til at tage et dækkende acontobeløb, så de ikke efterfølgende skal ud og opkræve kunden.

gisne 30-05-2013 06:12

Se følgende link som privatrådgiverne har lagt ud på facebook. En løbende erstatning må ikke modregnes i kontanthjælpen: http://www.3f.dk/midtlolland/nyheder...%20rettigheder

Anja-10 26-06-2013 22:29

Hej
Så prøver jeg lige og skriv herinde...
Håber i lige kan hjælpe her.

Min sygedagpenge ophøre d. 30.-6-2013 og så skal jeg søge kontanthjælp som er på 10.500 kr før skat. ( jeg er 27 år og enlige )

Samtidige får jeg 9.500.- før skat af PFA for Tabt erhvervsevne hver måned så længe jeg fortsat er syg.

Mit spørgsmål er:

Er det så bedst at lad være med at søge kontanthjælp og bare leve for min ydelse fra PFA?
Og så "overleve" for 1000.- mindre før skat.?

Eller er det bedst at søge kontant hjælp og så modregner de min ydelse og så får jeg kun 1000 kr i kontanthjælp efter min ydelse modregnes ?

Jeg orker ikke at blive behandlet som L..... Af kommune og alle de papir som jeg skal udfylde og bilag som skal vedhæftes magter jeg ikke.

Med de sygdom jeg har er det en MEGA opgave som jeg slet ikke har energi til.
Jeg skal til at klage over afgørelsen men kan se at det kan tage 9 mdr at behandle en klage så tænker at jeg vil prøve at "overleve" på min ydelse til afgørelsen kommer.

Kan nemlige heller ikke rigtig se bogen ide i at søge kontanthjælp nu hvor min ydelse alligevel bliver modregnet..

Hvad synes I ?

Og hvor meget modregner de af ens løbende ydelse? Er det alle pengene eller kun en procent del?

Nogen der har været i samme situation ??

Bodrum 26-06-2013 23:09

Engangsydelser er ikke skattepligtige og skal ikke modregnes. Det skal loebende ydelse, da det ikke er en engangsydelse.

http://www.ask.dk/da/Nyttig%20viden/...r-og-skat.aspx

Jeg laeser en masse svar som modsiger det som der staar paa ask hjemmeside

Anja-10 26-06-2013 23:17

Min ydelse har intet med ASK at gøre. Jeg får udelukket en månedlig ydelse af PFA Pension i forbindelse med min pension aftale som jeg har hos dem..

Nogen som ved om regler vedr det ??


Min kæreste er på kontant hjælp og fik en erstatning af ASK som engangsbeløb og kommunen har aldrigt sagt noget til det...

Bodrum 27-06-2013 06:44

Det er jo dét jeg siger, at engangsydelser ikke skal modregnes, men løbende ydelser er skattepligtige og bliver modregnet kontanthjælpen.
Jeg kan ikke se, hvad der sku være forskel på din PFA TAE erstatning og en alm løbende ydelse ved ask.

I mine øjne er de begge skattepligtige.
Men du kan vel ringe til PFA og høre dem ad?

Anja-10 27-06-2013 10:07

Bliver hele beløbet modregnet ved du det ?
Og hvis man f.eks får kontanthjælp indtil afgørelsen over klagen kommer, og man skulle havevære på sdp. Får man så modregnet sin kontanthjælp når man skal få tilbagebetalt sin sdp. Eller får man sdp fulde beløb retur ?

Kan se I har diskuteret det herinde men kan ikk rigtig finde rundt i det :) ?

Bodrum 27-06-2013 11:19

Hej, jeg kender desværre ikke til hvordan de modregner løbende ydelser.

men jeg tror det er sådan her:
Du får 9500 i løbende ydelse. KTH sats er 8500 - differencen er 1000. så meget kontanthjælp kan du få. der er selvf os nogle kriterier som formue osv som skal indgå om du er berettiget.

Du bliver nødt til at se på, hvad du vil få ud af at søge kth lige nu.
er din sag afklaret, har ud gang i en masse ting med kommunen i forvejen osv osv.
Du har ingen forpligtigelse overfor kommunen lige nu, men modtager du ydelser derfra, så bliver du muligvis kastebold i systemet, og jeg ved ikke hvad din sag handler om. Du må se på om det er dét værd eller ikke.

Det lyder lidt indviklet det spørgsmål, så jeg vil forsøge at forklare dig mit sagsforløb, så kan du se hvordan det bliver foretaget.

01.09-12 Sygedagpengestop
01-09-12 ryger på kontanthjælp
01-09-12 anker sagen til BAN
23-04-13 BAN afgørelse berettiget til sygedagpenge
27-06-13 Modtager tilbagebetalt sygedagpenge som jeg var berettiget til.

Måden det regnes ud på, er at de går ind og kigger på hvor mange penge du har modtaget under kontanthjælpen, og så modregner de i sygedagpenge ydelsen, således her:

KTH sats minus sygedagpenge sats og så er der difference.

Jeg prøver at lave en udregning så du kan se hvordan det er.
16.0000 (SDP) minus 6767 (KTH)
Difference 9233
Så mange penge mangler jeg hver måned, du skal nu gange de antal måneder du har modtaget kontanthjælp for at se hvor mange penge du réelt set mangler.

Lad os så sige det er 11 måneder. = 101563 så meget sygedagpenge med tilbagevirkende kraft, vil du modtage. der skal selvf trækkes skat fra.

Men jeg har bare gjort det således her.
under sygedagpenge fik jeg 11.000 udbetalt, under kth fik jeg 5500. differencen på 5500 mangler jeg hver måned x 11
Så meget vil jeg få udbetalt.

Kommunen går ind og modregner, du skal IKKE tilbagebetale kontanthjælp og så modtage sygedagpenge med tilbagevirkende kraft, af den årsag at du skal stilles som om, at du aldrig havde modtaget kontanthjælp.

Hvis dit sagsforløb er det samme som mit selvf. at du har fået medhold i BAN, om at du er berettiget til at modtage sdp med tilbagevirkende kraft. Jeg har ikke læst alle indlæggene, kun det sidste du har spurgt om.

Anja-10 27-06-2013 11:58

Okay så forstår jeg det..

Jeg er så forvirret og udmattet fordi jeg står i en situation hvor jeg ikke rigtig ved hvad der er bedst.

Jeg blev sygemeldt i juni 2012 efter 10 år på arbejdsmarked pga angst, ptsd og 2 tennisalbuer.

Jeg har siden juni 2012 t.o.m 30-6-2013 modtaget sdp. Jeg er i de 52 uger på ingen måde fået hjælp af kommunen til afklaring og det man kalder ressourse profil ( tror jeg det hedder) intet! Hver gang jeg mødte op hos min sagsbehandler sagde hun at hun vurdere at jeg er for syg til at deltage i et aktiv tilbud eller andet.
Men i december 2012 anmoder hun min psykolog om en "vurdering" hvor min psykolog skriver at jeg skal starte med at arbejde i 2-3 timer dagligt og onsdag fri og at der i min situationer brug for skåne hensyn.

Min egen læge vurdere det samme og giver kommunen besked. Og min egen læge henviser mig til en Psykiater men der er optil 1 års ventetid.

Jeg har så min PFA pension, som udbetaler mig 9.500 kr før skat hver måned så længe jeg er syg. Så JEG kontaktede dem og spurgte om de ikke kunne hjælpe mig med at få en hurtigere tid til en psykiater og noget behandling til min tennis albuer. Kommunen kunne nemlige ikke hjælp.

PFA henviser mig 7 dage efter til en privat Psykiater som jeg har gået hos siden april og de henviste mig til Quick Care for at få afklaret det med min tennis albuer. Fysioterapeuten hos Quick Care skriver i vurderingen at jeg Har brug for skåne hensyn da min 2 tennisalbuer har meget nedsat funktion. Denne vurdering giver jeg min sagsbehandler i Maj måned 2013 samtidige med at jeg fortæller hende at min psykiater som jeg går hos har givet med diagnosen PTSD ligesom min egen læge og psykolog og jeg fortæller at der er fremskridt og gerne vil videre i forløbet for at komme i arbejd igen hurtigst mulige.

D 4 juni til samtale hos min sagsbehandler siger hun at min sdp stopper den 30-6-2013 da den IKKE kan forlænges. Jeg fortæller hende at min psykiater siger at jeg er klar indenfor 2x52 uger og det er jo en af de regler for forlængelse.

Min sagsbehandler siger at hun ikke ønsker at få en vurdering af min psykiater ( så den sidste vurdering hun selv har bedt om er fra dec.2012 fra min psykolog)

Jeg går derfra med et brev om partshøringen senest d. 10 juni 2013.

Samme dag har jeg en tid hos min psykiater som bla skriver til kommunen at prognosen er god til at jeg er rask indenfor 2 x 52 uger og kan starte med at arbejde hvis jeg fortsætter behandlingen. Den modtager min sagsbehandler d. 5 juni 2013.

Min partshøring aflevere jeg d. 10 juni og den 13 juni får jeg afslag.

Lige nu skal jeg " skynde mig " og søg kontanthjælp men jeg regner ikke med at gør det da jeg slet ikke kan finde overskud og energi til det. Så jeg kommer nok til at "overleve" fra min PFA ydelse på 9.500 før skat og så kan de jo bruge mit skatte kort.

I går var jeg hos kommunen og allerede d. 8 juli 2013 skal jeg til samtale med henblik på afklaringen . Det var præcis det jeg var for syg til ifølge min sdp sagsbehandler.

Men det er jo det jeg alt har bedt om så nu sker der noget. Men er så frustreret over at de ikke tilbød mig det da jeg var på sdp :( :(

Nu har jeg 3 uger tilbage ca til at klage så håber jeg får energi og mod til den snart så den kan sendes afsted :(

Bodrum 27-06-2013 14:09

Hej Anja.

KOmmunen må ikke stoppe dine sygedagpenge uden at lavet en ressourceprofil.
Du skal anke sagen og anmode om at blive forlænget i forbindelse med de 2x52 uger ved beskæftigelsesankenævnet.

Vær tålmodig. Beskæftigelsesankenævnet er meget sløve.
Du kommer til at vente 1 måned før din sag bliver sendt til BAN, og yderligere 8 måneder før der truffes afgørelse, og yderligere 1-2 måneder før kommunen træffer den nye afgørelse.

Jeg har talt med min fagforening omkring løbende ydelser lige før.
Når ydelsen er en løbende ydelse fra ASK, så må den ikke modregnes i ydelser som kontnathjælp eller sygedagpenge.

Men der kan være forskel på en PRIVAT forsikring, og en arbejdsskade løbende ydelse.
Du må ringe til PFA inden du er sikker.
Jeg er selv forvirret på det område, og beklager selvfølgelig at jeg har forvirret dig. :(

Ring til PFA og få det endelige svar.
De må kunne henvise til hvilken lovgivningen eller principafgørelse det står i.

Anja-10 27-06-2013 14:21

Puha det bliver en lang proces. Jeg håber jeg kan klare det og ikke giver op undervejs.

Jeg har lige talt med PFA og kommunen og min ydelse vil blive modregnet.
Så jeg søger ikke kontanthjælp og PFA har i dag anmodet SKAT om mit skattekort. Så jeg vil fremover indtil afgørelsen er truffet få 9500 kr før skat, af PFA .
:( det er en nedgang på 11.000 kr om måneden :(

Kan se du bor i Aalborg kommune, det gjorde jeg også og det er Nørresundby afd som min sagsbehandler sidder :(

Hvad skal jeg lægge vægt på i sådan en klage ??
Hvordan gjorde du ?

Bodrum 27-06-2013 14:58

Du skal være glad, for at du i det mindste har mulighed for at modtage nogen ydelse imens din sag kører ved beskæftigelsesankenævnet, jeg kommer til at stå uden ydelse de næste 6-8 måneder, grundet min lave alder og den enorme modregning, som jeg har stået overfor. Og ASK har ikke truffet afgørelse om anerkendelse endnu efter snart to år. Har fagforening på sagen.

Klag over at din sagsbehandler ikke vil indhente relevante og opdaterede læge oplysninger, de sidste 6 måneder, når du har oplyst vedkommende om at der er nye oplysninger som kan indhentes. Lig vægt på at din psykiater har fortalt dig ordret at du kan vende tilbage indenfor 2x52 uger, og at du finder det urimeligt at der skal truffes afgørelse på baggrund af seks måneder gamle lægepapirer, når situationen har ændret sig.

Klag over at du ikke har fået lavet en ressourceprofil. Bare i det hele taget, klag klag klag.

Jeg har selv lige skrevet et brev til Mai Britt Iversen idag. Nu får den hele armen.
Lang proces? Ja meget lang, men jeg giver mig ikke!!!!

(Beklager, er lidt tosset lige nu, ryggen kan ikke mere, har siddet og skrevet to lange klagebreve)

Anja-10 27-06-2013 16:27

Puha får helt ondt af dig, og samtidig synes jeg at det er SÅ flot at du kæmper videre og ikke giver op.

Hvor gammel er du? Du nævner nemlige din lave alder?

Jeg er meget taknemlig for min PFA ydelse, selvom den ikke dækker min mdr udgifter. Jeg har min kæreste som bor med mig og han var i 2011 ude for en arbejdsskade og har lige siden være på kontanthjælp så sammen kan vi liiiige få økonomien til at gå op.

For mig har det også handlet om den vrede, frustration eller "chok" jeg fik da jeg fandt ud af hvor nedværdigende kommunen behandler os/mig. Vi er trods alt mennesker som har knoklet i årevis og nu er forhindret pga sygdom. Men de gav mig en fornemmelse af at jeg bare sidder på min flade R...og vil leve af andres penge.

I går da jeg var hos kommune for at snak kontanthjælp føltes det som om jeg tiggede penge fra kommune. Jeg var virkelig utilpas og fik det dårligt over at jeg er så langt nede i systemet fordi jeg er syg. Jeg har aldrig nogensinde i mit liv fået hjælp,ydelse, kontanthjælp eller andet fra kommunen men i går fik jeg bare den følelse af at blive set ned på...

Puha, men nu må vi se. Jeg håber jeg får krafter til at lave en klage i løbet af weekenden ...

Bodrum 27-06-2013 16:45

Hej Anja.

Jeg er gift og bor sammen med konen, jeg er 24 år, og derfor vil jeg kun få udbetalt 6700 kroner i kontanthjælp, lad os så sige at jeg får 60.000 og har formuebeløb på op til 20.000
så skal 40.000 beregnes om, således at det max er kontanthjælpsats pr måned. det er ca 6 måneder uden nogen form for ydelse.
Så fylder jeg 25 til december, og så kan jeg modtage ydelse igen fra Januar.

Jeg har oplevet det stik modsatte under kontanthjælpen, de har været yderst hjælpsomme og gør nærmest ALT for at hjælpe mig. Det er nærmere sygedagpenge enheden som ikke følger op på Beskæftigelsesankenævnets afgørelse, samt tilsidesætter nye oplysninger.

Jeg har verdens sødeste sagsbehandler under kontanthjælpen, som virkelig har gjort en indsats for mig.

Hold humøret højt, og vis at du godt VIL.
Skriv en klage og sæt gang i tingene, jo længere du trækker din sag ud, jo længere går der før de får den sendt videre. Hvis du har ti dage ti lat skrive en klage, og du sender den på dag nr 10, så skal du forvente en yderligere sagsbehandlingstid. Jo hurtigere jo bedre :)

Der står i din profil at du er fra Århus, jeg kommer oprindeligt selv derfra også :)

Anja-10 28-06-2013 11:32

hold da op, tænk engang at de regner det tilbagebetalte sdp som en indkomst/formue som man skal leve af. så er der jo ingen ide i at få sin sdp med tilbagevirkende kraft, eller??

Jeg vil lige høre dig ad om du evt ved hvordan en "samtale med henblik på afklaring af det videre forløb" foregår på jobcenteret?

jeg har nemlig modtaget et brev fra jobcenter med indkaldelse til sådan en samtale. Men jeg er så bang/utilpas når det kommer fra kommune/jobcenter. så måske du ved lidt om hvad det præcis er og om der er noget jeg burde være opmærksom på inden og under samtalen. ? ? ?

supersus 28-06-2013 14:15

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bodrum (Send 276303)
Det er jo dét jeg siger, at engangsydelser ikke skal modregnes, men løbende ydelser er skattepligtige og bliver modregnet kontanthjælpen.
Jeg kan ikke se, hvad der sku være forskel på din PFA TAE erstatning og en alm løbende ydelse ved ask.

I mine øjne er de begge skattepligtige.
Men du kan vel ringe til PFA og høre dem ad?


Min løbende ydelse blev IKKE modregnet kontanthjælpen som jeg fik igennem flere år.... Så nej der modregnes ikke.

Erstatningen skal jo supplere op ens tidligere løn, hvis der modregnes har den jo ingen fidus...

Bodrum 28-06-2013 20:20

Var det en loebende ydelse fra ASK? Eller privat forsikring udbetaling?

Jeg kan desvaerre ikke svare paa dit spg :(

Anja-10 01-07-2013 12:50

Okay nu har jeg da for alvor brug for råd :(

jeg står uden indtægt fra kommunen, men fandt ud af i går at jeg søreme også er gravid !! (Efter 6 års barnløshed) åh nej tænker jeg når jeg kommer i tanke om kommunen :(

Jeg kommer først rigtig til at nyde det, når jeg lige vd hvordan jeg tackler den situation jeg er i nu og hvad det har af betydning for min afklaring som jeg for første gang skal til om 2-3 uger....

:( flere ting at bekymre sig om....


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:24.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension