K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   hvor lang tid før i fik FP (https://www.k10.dk/showthread.php?t=13056)

nille60 06-06-2010 18:45

hvor lang tid før i fik FP
 
hejsa hvor lang tid gik der før i fik jeres pension hvor lang tid har i været i "systemet" før i fik den ? bare høre fordi min konsulent skal bare have skrevet min vurdering og sendt til min sagsbehandler, så nogle der ved hvor lang tid der muligvis kan gå der før man får at vide om det kan sendes til pensionteamet eller om der skal indhentes flere oplysninger inden den sendes videre ??? vente tiden er godt nok lang :eek:

ace dk 06-06-2010 19:16

jeg kan for eget vedkommende sige at jeg gik sygemeldt i ca 8 mdr. med kraftigt piskesmæld, efter ulykke i jobbet.

derefter begyndte en jobprøvning, med dertil hørende skånekrav etc etc etc......

det viste sig ikke og være rentabelt, og der blev spekuleret i andre steder jeg kunne "prøves" men man fandt matchet, havde været optimalt, og da der ikke kunne trækkes mere end ca 10 timer max ud af mig ugentligt.
var der desværre ikke nok til at fleks kunne komme påtale... det var lidt surt.

men jeg blev så efter sygedagpengeforlængelse (26 uger)... indstillet til ftp.

som derefter ret hurtigt faldt på plads, da min sagsbehandler ikke mente der var noget synderligt værdigt i at jeg først skulle parkeres på kontanthjælp, en ukendt årrække, da min situation jo var blevet erklæret stationær af lægen, og kommunens konsulent på området var enig ....

så for og summere op gik der temmeligt præcist 18 mdr.

mvh eders ace dk

ps skylder nok og sige jeg var omgivet af "proffer"... samt et SKIDE GODT NETVÆRK HERINDE..... som hjalp mig med råd og vejledning i alle mine "dumme" spørgsmål

Enteneller 06-06-2010 19:16

Hej Nille60,

Nu har jeg set at du figurere under fleksjob spørgmål, så det kommer jo også an på om sagsbehandleren føler at du kan "springe" en arbejdsprøvning over ??

Jeg startede min sag i august 2008 og nu efter 4 forskellige sagsbehandlere er vi stadig ikke ved vejs ende, men det håber jeg snart at vi er.

Forklar evt. lidt mere om din sag.

Kh. EE

Ups: Beklager hvis jeg forveksler dig med Nilla. Dog vil jeg gerne høre lidt mere om din sag og hvad er det for en konsulent du har med dig ?

Ninja 06-06-2010 19:39

Efter 21 år på kontanthjælp, fik jeg førtidspensionen igennem på lidt over 1½ år.....ansøgte i December 2007, og fik den tilkendt i Juli 2009.

fillemusen 06-06-2010 19:48

Hej

Det tog ca. 2 år,at få flexbevilling...jobbede flex i 8 år...og så ca. 2 år om at få førtidspension....blev fp her pr. 1. april

Ja ventetiden er dræbende...føler med dig

Håber det går hurtigt for dig,held og lykke ;)


Mvh fillemusen

nille60 06-06-2010 19:51

hejsa har skrevet en masse herinde men har været i systemmet siden jeg var 18 er i dag 28 og har været sendt i en masse aktiveringer/kurser osv som kommunen gør når man er på kontanthjælp lige fra deres rengørring hos ældre til praktik i kantiner/storkøkkener, jobsøgning osv og har været på teknisk skole, vuc, handelskole, egu=erhvers grund uddannelse osv som heller ikke blev gennemført alle de gange jeg har været sendt ud kunne jeg ikke holde til det psykisk og har skiftet kommuner et par gange også, også starter ens sag forfra eller går helt i stå, jeg har været på et behandlingsted fra 2004-2006 pga psykiske problemmer det første år var i dags behandling, det sidste år i deres støtte bolig. Så her i 2007 flyttede jeg til frederikhavn og har været tilknyttet SIF særlige individuelle forløb, har været i praktik 2 gange af 4 uger, hos 2 forskellige ejendomsmæglere ibyen, der er lavet vurdering på disse men ikke alle de andre steder jeg har været sendt ud i desværre. Så her for et par måneder siden fik jeg skiftes konsulent pga hun fik nyt job og ny sagsbehandler da jeg blev flyttet over i dette som hedder special teamet, så nu er jeg tilknyttet kommunes projektafdeling 7½ ugenligt med en dag fri hvor jeg har personligudvikling og motion sammen med andre der har det svært, det er jeg nu meget glad for, så går tiden da med det. Min nye socialfaglige konsulent er også min kontaktperson og hun har fået min sag og har været til samtale med hende nogle gange og RP er lavet og godkendt, der foreligger papir fra neuropsykolog, psykolog og min egen læge og der er lavet funktionsbeskrivelse også, så nu skal det hele bare sættes sammen til en vurdering og sendes til sagsbehandler som så skal tage stilling om den kan sendes direkte til pensions teamet eller om der skal indhentes flere oplysninger inden da.
Er født 6 uger fortidligt og har en del senfølger da der ikke blev givet noget behandling osv da jeg blev født, lå det første år af mit liv på sygehuset i kuvøse osv og har fået tale undervisning og sådan noget pga min motorik osv men ellers ingen ting derud over. Døjer med disse her ting: angst og utryghed, atsmatiks bronkitis, forsinket sprogudvikling, indlærinsproblemer, koncentrationsbesvær, lavt energi niveau, lavt selværd og psykisk skrøbelighed, manglende mod og selvtillid, motorisk sen udvikling, opmærksomhedsforstyyrelser, passitivitet og indesluttethed, sociale vanskeligheder, svækket hukommelse, svækket immunforsvar, det var hvis dette.

Håber i kan bruge det til noget :kram:

Enteneller 06-06-2010 19:58

Jeg kan simpelt hen ikke forstå at man kan være så mange år i kontanthjælp systemet når man er syg. Kommunerne/staten, burde indføre check op efter 5 år, med henblik på at vurdere en helbredsmæssigt og evt. sigte mod en fleksjob eller pensionssag. ??

Nilla når du skriver igen, så husk linie skift i dit indlæg, således er der ikke så mange der givet op med at læse det.

Jeg håber det bedste for dig, men indstil dig på en lang og sej kamp. Husk på evt. bisiddere om nødvendigt.

Kh. EE

nille60 06-06-2010 20:24

tak er ikke så godt til det med linie afstand osv og det er ikke nilla men nille60 :-)

Vovse 06-06-2010 20:41

Fra jeg sygemeldte mig og til jeg blev tilkendt fp gik der tæt på 15 år.:p :rolleyes:

Dakota 06-06-2010 21:08

Jeg har kæmpet imod min sygdom (psykisk lidelse) siden teenage årene uden egentlig at vide hvad der var galt, men altid kunne passe mit arbejde.

Så tilbage i 1999 blev jeg langtids sygemeldt stadigvæk uden at finde årsagen til min sygdom. Jeg kom tilbage på arbejde.

Blev langtids sygemeldt igen et år efter. Kom tilbage på arbejdet. Klarede mig nogenlunde men med mange af de her mandags sygemeldiniger.

Feb 2006 måtte jeg dog kaste håndklædet i ringen og blev langstids sygemeldt igen denne gang kom jeg førts i behandling hos min egen læge og senere hos psykiatiker. Jeg nåede 52 ugers grænsen og sygedagpengen blev taget fra mig med sætningen "ja du er jo for syg til at kunne fortsætte med at få sygedag penge":mad:. Heldigvis var min arbejdsgiver så behjælpelig at han fandt så meget arbejde han kunne og kørte det hjem til mig så jeg kunne sidde og arbejde hjemme. Dog var jeg meget ustabil i mit arbejde og jeg tjente nok kun halvdelen af hvad jeg plejede.

Jan 08 kom jeg til ny psykiatriker som sendte mig videre til psykitrien på Helsingør hospital hvor jeg kom til behandlinge hos overlægen - han sygemeldte mig straks og sagde at dette nok endte ud i fp og at jeg absolut ikke skulle i arbejds-prøvning da jeg var for syg. Juli 08 havde jeg igen opbrugt min kvote af sygdage og min sagsbehandler sagde at der vist kun var fp tilbage og hun ville indstille mig med det samme. Men vi skulle først ha en speciellægeerklæring. Denne erklæring skulle laves af samme spykiatriker som jeg gik hos på Helsingør hopital og det tog vel godt og vel 4 måneder at lave den. Her fik jeg også dianose på hvad jeg fejler nemlig skitzotopi, social forbi, angst og svær depresion. Dec 08 fik jeg svar fra kommunen at jeg havde fået og jan 09 trådste min fp i kraft.

Puha det var en lang smøre.

buster 06-06-2010 21:50

Manden:

fra sygemelding, arbprøvning, revalidering,flexjob til ftp = 9 år -incl forværring!

Undertegnede:

fra sygemelding, revalidering, flexjob = 5 år -incl forværring!

MEGET kort version :D

popiae 06-06-2010 23:33

Fra sygemeldning, til Førtidspension 6.5år. Dog 6 mdr tilbagvirkende foreløbig.

Se evt. under min tråd "magtmisbrug" der ligger også 3 indstillinger fra ressourceprofil.

VH Popiae

Ruby 06-06-2010 23:45

Jeg har været i fleksjob siden 2001.. jeg henvendte mig første gang på kommunen for at oplyse at jeg ikke kunne klare mit fleksjob i november 2008 - og jeg har lige i torsdags fået at vide at min sag nu er sendt til pensionsnævnet.... huuuuuuuuuu ventetiden er uudholdelig... virkelig... føler med dig... Jeg forsøger efter bedste evne at passe mit fleksjob samtidig...

lola44 07-06-2010 09:20

Skal forhåbenligt i den sidste arbejdsprøvning nu, har forsamtale på onsdag, har ikke fået ftp endnu.
I april 2008 sagde min daværende sagsbehandler at der lige skulle en ny psykriatervurdering og en sidste arbejdsprøvning til før vi kunne ansøge ftp, , syltning fra april 08 til maj 09 hvor jeg fik min vurdering, syltning igen til november 09, arbejdsprøvning på en virksomhed, klarede kun 1 1/2 uge, aftalte med jobkonsulent at jeg skulle en tur på reva igen, det blev først godkendt i marts, ventetid igen.
Hele min sag startede i 2004 og hvis jeg er meget heldig, starter min pensionsansøgning nok til efteråret.

simba 07-06-2010 09:25

Fra sygemelding - arbejdsprøvning - førtidspension= 16 måneder

rts 07-06-2010 09:57

sygemelding efter trafikulykke i august 2007
Delvis raskmeldt (tilbage på arbejde) juni 2008-nov 2008.
arbejdsprøvninger i 2009
Indstillet til førtidspension i april 2010 - Godkendt efter 9 dage

JJC 07-06-2010 10:03

Hej nille60.

Fra sygemelding til flexjob 1 1/2 år

3 år i flexjob.

Fra sygemelding til pension uden arbejdsprøvning 1 år.

Mvh Jan.

tije 07-06-2010 10:24

min første sygemelding var i 1997 så 13 år i sygedagpenge/kontanthjælp/revalideringer/aksse/revalidering/sygemelding og endelig ftp

gitte12 07-06-2010 10:48

Jeg blev syge meldt Januar 2009 og er blevet tilkendt FP dog med kontrol i 2 år fra den 1/6 2010.
Jeg har hverken været i arbejdsprøvning eller noget andet, det eneste der er lavet er en resurse profil. Det er underligt at der skal være så meget forskel på hvordan man bliver behandlet som sygemeldt. Jeg har en ide om at det kommer an på om man har en ordenlig sagbehandler.
Mvh Gitte12

ace dk 07-06-2010 14:37

gitte12....

i denne konklusion, mht sagsbehandler har du fuldstændig ret......

nogle tager virkeligt deres job seriøst.... de er så desværre ikke så længe i de respektive kommuner, da de får den ene spand **** i hovedet af deres overordnede, efter den anden.

så de gode/seriøse søger oftest andre jobs, det kan være som misbrugskonsulenter etc etc... på reva-centre eller lign.....

mvh eders ace dk

twoc 07-06-2010 15:07

Fra sygemelding til førtidspension 2 1/2 år ....var ikke i arbejdsprøvning...har PTSD anerkendt som arbejdsskade med 20% mengrad

nille60 07-06-2010 21:42

hejsa har skrevet til min konsulent for at få at vide hvor lang tid der ville gå før min sag sendes til pensionnævnet/teamet, så må hun jo kunne give mig et svar, da jeg ikke skal sendes ud i flere praktiker/arbejdsprøvninger men bare være der hvor jeg er nu de der 7½time pr uge pga det sociale indtil min sag er afsluttet.

Flower 08-06-2010 12:35

...
 
10 mdr & still counting! Og det er fra sygemelding... Min sagsbehandler var klar til at indstille sagen for 1½ måned siden, men lægekonsulenten mente liiiiige at der skulle afprøves lidt mere. -Så det gør vi da bare :)
Håber dælme at det snart er nok!

nille60 09-06-2010 09:04

hejsa ventetiden er godt nok lang for nogle kan jeg se, har selv været i sytemmet i 10½år nu og har lige fået en mail fra min social faglige konsulent/kontaktperson at hun er ved at skrive det hele på mig nu og at jeg ikke skal forlænges yderligere tid i det er aktiverings noget for det er der ingen grund til da jeg kun kan være der så få timer, så har sidste dag der den 29 juni og at hun har haft kontakt til min sagsbehandler og at de ikke mener der er mere at komme efter og at den bare skal sendes ind, når den er skrevet færdig så nu krydser jeg alt hvad jeg har og håber den bliver sendt ind til pension nævnet/teamet og at den går i gennem til pension men hvad ved jo aldrig hvad dersker i dette system.

fibro 06-08-2010 15:12

Hej...

Det er virkeligt slemt med de lange ventetider, jeg selv er startet op for kort tid siden. Jeg har slem Fibromyalgi og piskesmæld og er meget nedsat i hukommelse, koncentration og tempo. Er meget smerteplaget hver dag og enormt træt. Jeg har været til et hav af undersøgelser allerede nu, og er meget spændt på, hvad der kommer til at ske. Jeg føler i den grad jeg er færdig på arbejdsmarkedet, mit job som jeg er fyret fra for 4 mdr siden, var et yderst nemt job på 4 timer dagligt. Var flad efter 1½ time.

Er så spændt på, hvad de vil udsætte mig for, er plaget bare af at gå roligt rundt hjemme, hvordan skal jeg så klare evt. arbejdsprøvning? Neuropsykologen skrev til kommunen, at han mente der kunne ske væsentlig bedring ved kognitiv træning og derfor mener han ikke mine skånehensyn vil kunne vurderes før efter endt behandling på ½-1 år!!

jeg synes det er frygteligt svært at udfylde den pokkers ressourseprofil, kan se, at ligemeget hvad man svarer, så kan det slå en i nakken! Nogen siger jo altid, at man skal virke positiv, virke motiveret, tage initiativ osv og bare klø på med det, de kommer med.
Men hvordan gør man dette, når man ikke magter det?

Jeg har været ærlig at nærmest svaret det samme på halvedelen af spørgsmålene, at jeg ikke ser mig selv i arbejde om 5-10 år nej, at jeg ikke ved, hvad der skal til, for at jeg kan klare et arbejde, at jeg ikke kan dit og ikke kan dat... det er jo sandheden for søren! Hvad gør i andre?? Spiller en rolle? Det er jo et kæmpe FY ORD, at sige ærligt til sagsbehandleren, at man ønsker pension, fordi man ikke kan mere..

MTVRV1 06-08-2010 16:00

har ventet i 2.5 halvt år, fra jeg stoppet med at arbejde
læger siger pension
arbejdsprøvning= pension

regner med ydeligere et år, inden kommune må give sig

UllaCliffShads 06-08-2010 16:44

i ca. 10 år

Carmen 06-08-2010 18:04

Siden sygemelding i 2000 stort set ignoreret af kommune i 10 år.

Arbejdsprøvning i 2003 på egen læges initiativ, visiteret til flex, men hjemsendt af Job på Særlige Vilkår i 2004 med vurderingen: Borger for syg til flexjob.

Selv søgt pension 2005, som først behandles i visitationsteam 2010: Afslag.

PiaCP 06-08-2010 18:30

Har jeg ikk fået endnu :-)
 
I 2002 fik jeg min arbejdsskade - så fik jeg revalidering - det gik ikke - kunne ikke skrive jo :)
Så prøvede jeg at blive selvstændig - hvad mine arme og skuldre angik gik det søreme ret flot - hvad økonomien angik...gik det ikke så godt.
i 2008 (sep) prøvede jeg så det alm arbejdsmarked igen - det tog 4 dage - så var mine/arme skuldre og nu også nakke bare fuldstændig færdig....
siden okt 2009 har jeg været på flex.ledighedsydelse og venter nu faktisk bare på at få fp - så min fysisk kan få ro ovenpå alle de kurser og arbejdsprøvninger,,,,,,

såååe 8 år og stadig ikke på fp :-)
meen jeg har bevaret håbet om menneskers medmenneskelighed :kram:

Go weekend til jer alle :kram:

Enteneller 07-08-2010 08:45

Piacp, godt for dig at du er på ledighedsydelse. Håber at der kommer en anden midlertidig ydelse for alle der ellers bliver smidt på kontanthjælp indtil de er afklaret.

Det er uholdbart, at ventetiden ruinere familier der må gå fra hus og hjem, lede sig skille osv.

Jeg blev sygemeldt fra mit arb. i 2006, røg ud af sdp. i 2007, søgte selv afklaring ab 2008 og er stadig igang med denne.

Kh. EE

Enteneller 07-08-2010 08:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af fibro (Send 117092)
Hej...

Det er virkeligt slemt med de lange ventetider, jeg selv er startet op for kort tid siden. Jeg har slem Fibromyalgi og piskesmæld og er meget nedsat i hukommelse, koncentration og tempo. Er meget smerteplaget hver dag og enormt træt. Jeg har været til et hav af undersøgelser allerede nu, og er meget spændt på, hvad der kommer til at ske. Jeg føler i den grad jeg er færdig på arbejdsmarkedet, mit job som jeg er fyret fra for 4 mdr siden, var et yderst nemt job på 4 timer dagligt. Var flad efter 1½ time.

Er så spændt på, hvad de vil udsætte mig for, er plaget bare af at gå roligt rundt hjemme, hvordan skal jeg så klare evt. arbejdsprøvning? Neuropsykologen skrev til kommunen, at han mente der kunne ske væsentlig bedring ved kognitiv træning og derfor mener han ikke mine skånehensyn vil kunne vurderes før efter endt behandling på ½-1 år!!

jeg synes det er frygteligt svært at udfylde den pokkers ressourseprofil, kan se, at ligemeget hvad man svarer, så kan det slå en i nakken! Nogen siger jo altid, at man skal virke positiv, virke motiveret, tage initiativ osv og bare klø på med det, de kommer med.
Men hvordan gør man dette, når man ikke magter det?

Jeg har været ærlig at nærmest svaret det samme på halvedelen af spørgsmålene, at jeg ikke ser mig selv i arbejde om 5-10 år nej, at jeg ikke ved, hvad der skal til, for at jeg kan klare et arbejde, at jeg ikke kan dit og ikke kan dat... det er jo sandheden for søren! Hvad gør i andre?? Spiller en rolle? Det er jo et kæmpe FY ORD, at sige ærligt til sagsbehandleren, at man ønsker pension, fordi man ikke kan mere..

Hej Fibro,

Så lige dit indlæg på denne tråd, som jeg lige har lyst til at "besvare".

Det handler om at du er dig selv, sagsbehandleren er ligeglad med hvor syg du ser ud for at sige det kort og kontant. Hun skal have dokumentation for din arbejdsmæssige og helbredsmæssige afklaring, således at hun kan afklare dig mod arbejdsmarkedet på ordinære vilkår, med evt. skånehensyn eller i sidste ende ftp.

Man kan sagtens have et godt samarbejde med sin sagsbehandler, men lad være med at spille roller, dog skal du være opmærksom på at hun også gør sit arbejde, således at de ting der sker i din sag sker så hurtigt som muligt.

Hvad ydelse er du på, du siger at din afklaring lige er startet ?

Det er naturligt at være nervøs for hvad der nu skal ske og hvad de mon vil "byde". Her er det helt fint af sende en mail til din sagsbehandler om hvad det nu skal ske og hvordan tidshorisonten på din sag ser ud. Det er for tidligt at tale om pension, det kommer helt af sig selv hvad vej det går. Vær opmærksom på at yde kun det du kan inden for dine egne grænser i en evt. arbejdsprøvning.

Held og lykke, skriv igen, evt. i din egen tråd, såfremt du har andre ting du lige vil have vendt med os på K10 ;)

Kh. EE

Jørgine 07-08-2010 09:02

Hej nille60.

Det tog 3 år fra sygemelding til pension. Senfølger efter piskesmæld. Jeg var deltidssygemeldt og arbejdede nogen få timer om ugen i hele perioden, ligesom jeg også blev arbejdsprøvet i mit tidligere job. Arbejder stadigt nogen få timer om ugen.

Jørgine

Agnes XXX 07-08-2010 14:31

Fra det blev nævnt hos psykiateren første gang til jeg fik den tilkendt gik der elleve måneder. Fra papirer blev samlet til jeg gik på pension gik der ca. seks måneder.

PiaCP 08-08-2010 09:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af Enteneller (Send 117162)
Piacp, godt for dig at du er på ledighedsydelse. Håber at der kommer en anden midlertidig ydelse for alle der ellers bliver smidt på kontanthjælp indtil de er afklaret.

Det er uholdbart, at ventetiden ruinere familier der må gå fra hus og hjem, lede sig skille osv.

Jeg blev sygemeldt fra mit arb. i 2006, røg ud af sdp. i 2007, søgte selv afklaring ab 2008 og er stadig igang med denne.

Kh. EE

Tak Enteneller - men det så ikke helt rigtigt...min socialmishandler er nemlig lige nu ved at finde ud af om jeg skal smides af - da jeg jo har nægtet aktivering der ligger hele 3 sygemeldinger (fra lægen) som hun ikke godkender.

Vi har bedt om en rundbordssamtale hvor vi vil bede om fp - så den venter vi på.
Deres egen lægekonsulent på arbejdsprøvningsstedet - mener nok han vil tage med - hvis han har tid :-) men for mig :D

Så Enteneller det er faktisk ikke helt enteneller her heller :D

trold70 09-08-2010 11:14

Det tog ca et år inden jeg fik min

Fæhunden 09-08-2010 11:28

sygemeldt 28/11 -05. sygedagepenge, kontathjælp, har søgt om FP, venter nu


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:26.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension