K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Dit og Dat (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Boligselskab: Anmodning om redegørelse for husstand ? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=34962)

Kio 14-02-2017 12:31

Boligselskab: Anmodning om redegørelse for husstand ?
 
Hvad skal der stå på min "postkasse" ?

Jeg kan forstå at flere boligselskaber, nok efter kontanthjælpsloftet osv,
hvor flere borgere desperat prøver at skabe lidt indkomst til betaling af
husleje, mad og fornødenheder til sine børn osv, er blevet "pålagt" at
"kontrollere" hvem der bor i deres lejligheder.

Fik så selv et brev fra FSB i går.

Overskriften var:

Anmodning om redegørelse for husstand 1-XX-1X2-X

------------------------------------------------
fsb er i gang med en gennemgang af hvem, der er registreret på vores
lejemål. I den forbindelse har vi konstateret, at der udover dig, der er
registreret som den formelle lejer også står andre navne på postkassen.

Dette kan der være en helt naturlig årsag til, hvis der for eksempel er tale om
en ægtefælle/samlever eller en ven, der er flyttet ind.

Du bedes venligst meddele os skriftligt om hvem denne/disse personer er samt
redegøre for din relation til personen/personerne, senest 10 dage fra dags
dato til [email protected].

Med venlig hilsen
fsb kundeservice 13. februar 2017
Udlejningen

----------------------------------------------

Dette virker komplet idiotisk på mig..

Jeg har boet i FSB i ca 35 år, og på denne adresse de sidste 20 år.

Min datter flyttede efter 18 år, for 2 år siden i egen lejlighed,også i FSB.

På min postkasse står der "X & X XxxXXx"

Et er hvad der står på postkassen, et andet er jo hvem der rent faktisk
bor i lejligheden. Selv om jeg ændrer mit navn på postkassen til "XxxXXx" kan
der jo stadig bor andre i min lejlighed, jeg kunne f.eks leje et værelse ud,
uden at sige det til nogle.

Den eneste måde for FSB at kontrollere det, er at få adgang til min lejlighed.

Må et boligselskab få adgang til min lejlighed for at checke det ?

Jeg kunne have en kæreste der har nøglerne til min lejlighed incl hoveddøren
og kælder, så hun kan komme når hun har tid og lyst, må hun det ?

Hvor mange dage om ugen må min kæreste så overnatte hos mig, incl mig hos
hende, før kommunen vurdere det som om at jeg ikke er enlig ?

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11049&page=3

Min datter, som går på UNI på 2'et år, skal måske på studie-rejse eller
studierelateret arbejde i udlandet, hun spørger mig, Far, kan jeg ikke lige få
postadresse (eller c/o adresse ?) hos dig det næste ½ eller hele år, så du kan
checke min post.

Må hun det ?

Jeg ved med 99 % sikkerhed at andre naboer "udlejer" et værelse for at få en
ekstra indkomst, uden at oplyse det til boligselskabet, skat eller kommunen,
det er jo socialt bedrageri så får man jo for meget ydelse, §34, boligtilskud,
evt befordningsfradrag, skattefradrag og evt andre tilskud osv. Det må man
jo ikke.

Hvad er forskellen på Postadresse, folkeregisteradresse, Bopælsadresse,
opholdsadresse og c/o adresse ?

Postadresse skal meldes til Folkeregistret, og c/o adresse hos Post Danmark, korrekt ?

Jeg har været inde og kikke på CPR Loven, Post Loven og andre sider

PostDanmark/Postnord skriver f.eks:
her skriver de: "Ægtefælle og eventuelle børn eller logerende bør medtages."
de skriver ikke "Ægtefælle og eventuelle børn eller logerende SKAL medtages."

Er en "logerende" en person man evt udlejer et værelse til i en periode ?

Kommunen har åbenbart ganske særlige regler for logerende.
Hvad er mon forskellen på at have en "logerende" og på at have en "boende"?

http://www.k10.dk/showthread.php?t=11049&page=3

og andre steder, men jeg kan ikke finde rundt i alle de §§ og lovsprog :(

Nogen der ved noget om dette plz ?

.

MistyMiss 14-02-2017 12:50

C/O adresse = alm adresse, hvor ens navn ikke står på postkassen.
Så C/O adresse er faktisk også bopælsadresse. Man må ikke have co adresse et sted hvor man ikke bor.


Sådan helt ærligt, så tror jeg bare at de kunne omformulere deres spørgsmål til:
"Vi kan se at der står flere navne på postkassen end dem der bor der. Er det fordi vedkommende har glemt at flytte adresse til din bopæl, eller er der en anden grund?"
Altså at de lige skal sikre sig, at det ekstra navn på postkassen, ikke er en der reelt set bor der uden at have adresse der :)

Post-adresse og alm adresse er ikke det samme.
Kender en der står og skal flytte, og han skal både flytte bopælsadresse (til folkeregistret), og også flytte post-adresse (ved postnord).
Så jeg tror at post-adressen bare er hvor ens breve skal leveres. Så længe din datter kun flytter post adresse og ikke alm/bopæl/co adresse hjem til dig, bør det være som det skal :)


Kan huske at man engang kunne få "omdirigeret" sin post til en anden adresse, hvis man var i udlandet. Ved ikke om det er ændret til at man flytter sin postadresse.

CPR loven:
"§ 6. Kommunalbestyrelsen skal i CPR registrere enhver på dennes bopæl i kommunen, hvis vedkommende efter kapitel 4-6 skal være registreret her i landet. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor en person regelmæssigt sover, når denne ikke er midlertidigt fraværende på grund af ferie, forretningsrejse, sygdom eller lignende, og hvor denne har sine ejendele. "

Den paragraf omtaler bopæl/folkeregister/co/opholds adresse :)

Kio 14-02-2017 13:08

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 351753)

Sådan helt ærligt, så tror jeg bare at de kunne omformulere deres spørgsmål til:
"Vi kan se at der står flere navne på postkassen end dem der bor der. Er det fordi vedkommende har glemt at flytte adresse til din bopæl, eller er der en anden grund?"

Altså at de lige skal sikre sig, at det ekstra navn på postkassen, ikke er en der reelt set bor der uden at have adresse der :)

Så jeg tror at post-adressen bare er hvor ens breve skal leveres. Så længe din datter kun flytter post adresse og ikke alm/bopæl/co adresse hjem til dig, bør det være som det skal :)

Tak for svar Misty.

Jeg tror heller ikke at der står noget nogle steder, uden at jeg ved det,
om at det er et krav at min datter Forbogstav + & skal fjernes.

De har lige svaret fra Fsb:
-----------------------
Hej Kio,

Mange tak for redegørelsen. Du må have en god dag.

Med venlig hilsen
fsb / kundeservice
------------------------

.

Vovse 15-02-2017 00:51

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 351752)
Selv om jeg ændrer mit navn på postkassen til "XxxXXx" kan
der jo stadig bor andre i min lejlighed, jeg kunne f.eks leje et værelse ud,
uden at sige det til nogle.

Hvis vedkommende, der bor hos dig ønsker sin post leveret på adressen, så skal navnet stå på postkassen.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 351752)
Må et boligselskab få adgang til min lejlighed for at checke det ?

Nej. Boligen er ukrænkelig.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 351752)
Jeg kunne have en kæreste der har nøglerne til min lejlighed incl hoveddøren
og kælder, så hun kan komme når hun har tid og lyst, må hun det ?

Denne kæreste vil vel ikke have sit navn på postkassen?

Det er jo ikke unormalt, at der er andre end dem der bor i boligen der har nøgle til den.
Jeg har f.eks. nøgle til både min datters og min mors lejlighed, og de til min.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 351752)
Jeg ved med 99 % sikkerhed at andre naboer "udlejer" et værelse for at få en
ekstra indkomst, uden at oplyse det til boligselskabet, skat eller kommunen,
det er jo socialt bedrageri så får man jo for meget ydelse, §34, boligtilskud,
evt befordningsfradrag, skattefradrag og evt andre tilskud osv. Det må man
jo ikke.

Udover at det er socialbedrageri, så er det heller ikke lovligt, at man ikke har sin adresse der hvor man opholder sig mest.
Det skal være så man kan findes af myndighederne, f.eks. politiet.



Om der er noget forkert i, at have et navn på postkassen på en person som ikke bor der, ved jeg ikke.

Men enhver der bor på adressen, og ønsker post leveret på adressen, skal have sit navn på postkassen.

MistyMiss 15-02-2017 10:18

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 351789)
Men enhver der bor på adressen, og ønsker post leveret på adressen, skal have sit navn på postkassen.

Medmindre en af personerne bor der med en CO adresse. Så behøver den person ikke have sit navn på postkassen :)

Vovse 15-02-2017 11:07

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 351802)
Medmindre en af personerne bor der med en CO adresse. Så behøver den person ikke have sit navn på postkassen :)

Helt korrekt.:))

Det handler om, at når et brev er adresseret til "Olga Rusmanova, Smørhulsvænget 13, 1144 Søndre Skovly", så kan man ikke være sikker på, at postbudet tænker, at når der bor en "Olfert Rusmanova" på adressen, så er der en vis sandsynlighed for, at der også kan bo en "Olga Rusmanova" og kommer brevet i postkassen.
Nej, når navnet ikke står på postkassen, så er der en vis risiko for, at brevet ryger retur til afsenderen.

Hvis der derimod på brevet står "til Olga Rusmanova, c/o Olfert Rusmanova", så er det Olfert Rusmanova's navn der skal stå på postkassen. ;)

Taget i betragtning hvor mange breve der bliver fejl-leveret er det fuldstændig komisk.:)

Da jeg var barn var det kun min fars navn der stod på postkassen, men vi andre fik da også vores post.:p


Jeg blev obs på det for en del år siden, hvor min datter skulle holde fødselsdag for nogle af pigerne fra sin klasse, og jeg sendte invitationerne med posten.
Den ene invitation kom retur, så jeg ringede til postvæsenet og forklarede, at jeg var helt sikker på, at denne pige boede på adressen sammen med sin far. Så fik jeg den forklaring, at hvis pigens navn ikke står på postkassen, så bliver brevet ikke lagt i postkassen.

Jeg havde aldrig selv oplevet problemer med, at mine børn ikke fik post, til trods for, at det kun var mit navn der stod på postkassen, men jeg fik straks sat mine børns navne på postkassen.;)

gunvor 15-02-2017 11:11

Hej Kio

Du skriver flg.:
Citat:

Jeg kan forstå at flere boligselskaber, nok efter kontanthjælpsloftet osv, hvor flere borgere desperat prøver at skabe lidt indkomst til betaling af husleje, mad og fornødenheder til sine børn osv, er blevet "pålagt" at
"kontrollere" hvem der bor i deres lejligheder.
Kunne du angive kilder på dette?

Jeg er bekendt med LOV nr 405 af 31/05/2000 Gældende (lov om max. antal personer i almene boliger), hvoraf det fremgår:

1. de kan modsætte sig udlejning, hvis der er mere end 2 personer pr. rum, også ved fremleje og bytte.

2.
Citat:

§ 52 a. Et lejemål må ikke udlejes til eller bebos af flere end 2 personer pr. beboelsesrum (beboermaksimum). Dette gælder dog ikke ved forøgelse af lejerens husstand i lejeperioden, hvis husstandsforøgelsen skyldes lejerens børn, ægtefælle eller samlever eller disses børn, eller kommunalbestyrelsen har givet tilladelse efter § 52 b, stk. 1. Ved et lejemål forstås såvel en lejlighed som et enkeltværelse.

Stk. 2. Lejeren har ved lejeaftalens indgåelse pligt til at oplyse udlejeren om husstandens størrelse. Lejeren har endvidere pligt til at meddele udlejeren, når lejerens husstand i lejeperioden forøges, således at det samlede antal personer, der bor i lejemålet, overstiger 2 personer pr. beboelsesrum, uden at husstandsforøgelsen skyldes lejerens børn, lejerens ægtefælle eller samlever eller disses børn.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=4081

Mange hilsner

Gunvor

PS: er forbavset over dit boligselskab ikke henviser til lovginving el. andet i deres skrivelse.

Kio 15-02-2017 13:04

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 351809)
Hej Kio

Du skriver flg.:

Kunne du angive kilder på dette?


PS: er forbavset over dit boligselskab ikke henviser til lovginving el. andet i deres skrivelse.

Tak for Jeres svar.

@gunvor

Nej kan ikke dokumentere det.

Men var forbi ejendomskontoret i mandags, og fik af vide at de fra
Boligselskabet havde fået pålagt at checke alle postkasser (som alle står
nede foran opgangen) i vores afd. De havde så taget billeder, om af alle
postkasser ved alle opgange eller kun der hvor det så mistænkeligt ud, ved
jeg ikke, og sendt dem ind til FSB.

Nogle beboere påsætter jo selv rask væk div. navne op på deres postkasser.

Her spurgte jeg vores nye ejendomsinspektør ind til om reglerne om hvad der
SKAL stå på postkassen, samt hvad forskellen er på Postadresse,
Folkeregisteradresse, Bopælsadresse,opholdsadresse og c/o adresse, samt
hvor det står henne.

Det ville hun undersøge, hun vidste det ikke.

Fordi som jeg fortalte, og hun og FSB jo ved, at nu står der "Z & Y XxxXXx"
på min postkasse, som der har stået de sidst 20 år, hvor Z er min datters
initial, selv om hun ikke bor her, det ved FSB jo godt for jeg skrev det til dem,
og da FSB så svarer "Mange tak for redegørelsen. Du må have en god dag. "
er det åbenbart ok at der står "Z & Y XxxXXx" på min postkasse.

Ellers ville de nok skrive, "Mange tak for redegørelsen. Da din datter ikke mere
bor på adresse, skal du have fjernet hendes initial Z (navn) fra postkassen."

Jeg har jo boet her i denne lejl. i de sidste 20 år, og de første 18 år med min
datter, så FSB kender jo os.

.

Nørd 15-02-2017 20:54

I min boligforening er der mange boliger hvor enker og enkemænd stadigt har deres ægtefældes fornavn eller forbogstav på døren, selv mange år efter ægtefældens død, så det er ikke unormalt at have personer stående på døren som ikke bor der mere.

Strandpigen 16-02-2017 00:24

Flytter du til udlandet i mere end seks måneder, skal du melde flytning til den kommune, du rejser fra. Da din datter kun er væk et semester, er det ikke et problem at beholde sin danske adresse.

stampe 16-02-2017 11:27

Pænt formuleret og forklarende henvendelse, som du da heldigvis kan besvare pr. mail.

God dag.

Kio 27-02-2017 12:08

Vil lige høre, i hvor lang tid må man have en gæst boende, som gæst, ikke som logerende ?

Gerne med henvisning til §

.

phhmw 27-02-2017 13:38

Du nævner...........
 
Kære Kio

"Men var forbi ejendomskontoret i mandags, og fik af vide at de fra
Boligselskabet havde fået pålagt at checke alle postkasser
"

Reglerne om trådens budskab kender jeg ikke, men....

Vi har jo ført en hed debat og indsamlet materiale om, hvad politikere og embedsmænd ønsker for fremtiden.

Fri adgang til borgernes boliger, uden dommerkendelse.

Fri overvågning af borgerne, uden disses viden.

Fri afhøring af borgernes naboer, uden borgerens vide.

Indsendelse af foto-dokumentation, hvis du anmelder anonymt til borger.dk

Embedsmænd der arbejder politisk kommunalt som ved Folketinget.


Osv osv.

Derfor er din nævnte sætning interessant for mig:

"Men var forbi ejendomskontoret i mandags, og fik af vide at de fra
Boligselskabet havde fået pålagt at checke alle postkasser
"

Angiv din nabo:

https://www.k10.dk/showthread.php?t=25393

Spørgsmål:

Hvem har pålagt et boligselskab at kontrollere lejernes postkasser?

Findes dette på skrift, med lov-henvisninger?

Har FSB andre områder de har modtaget anvisninger som de skal følge?

Hvis JA, af hvem?

FSB
https://fsb.dk/om-fsb/fsbs-politiske...nsbestyrelsen/

Du kan kontakte organisationsbestyrelsen ved at skrive til formand Steen Søndergaard Thomsen på [email protected]

Alt kan have en naturlig årsag, men med vores erfaring fra "Angiv din nabo", SAK, Sammenslutningen af Kontrolmedarbejdere bør vi være nysgerrige.

Hilsen Peter :confused:

gunvor 27-02-2017 13:51

Hej Kio

Du må have en el. flere gæst overnattende lige så lang tid du vil set i forhold til almene boliger (dog tør jeg ikke udtale mig om ungdoms- og ældrebolig, som jeg ikke har erfaring med).

Dog skal du stadig overholde de tidl. nævnte max. 2 personer pr. rum (ikke indberegnet køkken og badeværelse).

Jeg kan ikke henvise til nogen § i almen lejelov, da denne ikke omtaler det. Men der er selvfølgelig inddirekte nogle restriktioner, hvis man læser under kap. omkr. hvornår udlejer kan opsige.

Som eks. kan jeg nævne:

de max. 2 personer pr. værelse/rum
hvis gæst/erne ikke overholder god orden og skik (som regel nedskrevet i husordenreglerne)
voldelig adfærd
hvis gæsten tidl. er blevet forment adgang til matriklen pga. adfærd

I disse og andre tilfælde står lejer, som ansvar at også gæster opfører sig efter god orden og skik i ejendommen, hvorfor man evt. kan opsiges med gældende varsler efter behandling af sagen.

Der kan selv nærlæses under kap. 15 på dette link:

https://www.retsinformation.dk/forms...4-88c114bbdcd8

Har man ikke lejekontrakt med almennyttig boligselskab skal det fremgår af lejekontrakt, hvad angår gæster. Hvis der ikke fremgår noget gælder samme bestemmelser.

Nu er alligevel er i gang, så i forhold til Airbnb (hvis vi talerhele lejligheden) bør man kontakte boligselskabet.

KAB har f.eks. denne regel, som der skal søges om:

ikke mere end seks uger pr. kalenderår. (Dele af en uge tæller som en hel uge).

Man kan læse mere på linket.

https://www.kab-bolig.dk/beboer/dine...efremleje.aspx

Lige et PS indspark ang. Fri overvågning af borgerne, uden disses viden

Indtil april 2018 vil det alene være Datatilsynet der, behandler og udstikker retningslinjer (ud fra selve lovgivningen) for TV overvågning på matriklen, dvs. ikke offentlige veje og arealer, man kan komme ind på uden nøgle. Disse hører under politikmesteren, hvor der selvfølgelig skal søges.

Nyeste er jo EU datalovgivningen ikræfttrædelse april 2018, som alle andre EU forordningen jo går forud for landets lov. Dog har jeg læst, at Justitsmininsteriet tumler med denne og evt. undtagelser for forordningen. Men hvor mange undtagelser kan vi få ud af EU samarbejdet, sidste var ikke populært.

Det vil sige, at danske politikere ikke kan nøjes med at lave lovændringer i LBK nr 1190 af 11/10/2007.

Pip 27-02-2017 15:34

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 352187)
Vil lige høre, i hvor lang tid må man have en gæst boende, som gæst, ikke som logerende ?

Gerne med henvisning til §

.

Med hensyn til boligsikring og evt indkomst, kan kommunen dog interessere sig for dette, for at sikre sig at det ikke er for at omgå reglerne på det område.

De må stadig gerne være der, men det kan påvirke boligsikring osv, hvis kommunen skønner at de reelt er flyttet ind.

Her hjælper det jo en del, hvis de selv har en bolig og adresse et andet sted, men flytter der en boligløs veninde ind, vil de måske på et tidspunkt skønne, at hun ikke kun er gæst mere. Og det er nok et individuelt skøn.

gunvor 27-02-2017 23:52

Hvad angår almene nyttige boligselskaber og antal personer i lejemålet bortset fra mine tidl. bidrag på denne tråd gør flg. sig gældende iflg. lov om almene boliger:

1. mere end 2 personer pr. rum undtaget (køkken og badeværelse)

Har forekommet i mange år, startende helt fra den gang man brugt udtrykket "gæstearbejdere" og helt op til idag med østeuropæiske håndværkere o.lign.

2. fremleje, delvis (ubegrænset) el. helt (max. 2 år) uden ansøgning om tilladelse fra boligselskabet. Ved fremleje har lejemålstager stadig ansvar for overholdelse af husorden ect. Dvs. hvis de/n værelse el. lejlighed er fremlejet til misligholder betaling el. husorden kan lejemålet opsiges med kort varsel.

Boligselskabet kan derfor ud fra ovenstående 2 ophæve lejemålet med kort varsel. Hvorfor jeg også vil mene, at de kun ud fa disse tilfælde kan undersøge om brevkassenavne svarer overens med de faktiske forhold i lejemålet. Og derfor burde have spurgt og henvist til disse 2 bestemmelser i lov om almene boliger.

Almene boligselskaber har også fået inddirekte indsigt i boligydelse på lejemålet, da dette nu bliver oplyst til dem af "Ud af DK" og fratrukket huslejen inden denne hæves fra kontoen. Kan ikke huske dato på hvornår ordningen blev sådan.

Men det pålægger ikke almene boliger, at "løfte dyner", hvad angår socialt bedrageri. Dette er der ingen lovhjemmel til. Men hvad naboer angiver til kommunen ved man jo aldrig.

Kio 28-02-2017 12:22

Mail til FSB sendt.

---------------------
Tirsdag d 28 feb 2017

Til
FSB
Rådhuspladsen 59
1550 København V
Tel 3376 8002
www.fsb.dk
[email protected], [email protected]
Cc.:
Formand Steen Søndergaard Thomsen
Mail: [email protected]



Vedr FSB's gennemgang af registrerede lejemål.


Jeg fik en henvendelse fra FSB d 13 feb 2017.

Vedhæftet: FSB gennemgang af registreret lejemål.pdf

I den forbindelse var jeg forbi ejendomskontoret, og fik af vide
at kontoret fra FSB havde fået pålagt at checke alle postkasser,
dette ved at tage billeder af alle postkasser.


Jeg har derfor nogle spørgsmål.

Hvem har pålagt FSB at kontrollere lejernes postkasser?

Findes dette på skrift, med lov-henvisninger?

Har FSB andre områder de har modtaget anvisninger som de skal følge?

Hvis JA, af hvem?




--
Med Venlig Hilsen

-----------------------------------

gøjneren 01-03-2017 21:25

Jeg har også fået den mail, vedr, redegørelse for husstand også fra fsb. Så jeg tror ikke - som en tidligere nævnede at det handler om en der havde stukket dig!
Jeg har spurgt dem hvorfor de har spurgt om dette og har fået følgende svar:

"Vi er som almennyttigt boligselskab forpligtet til at vide hvem, der bebor vores lejemål, samt at overholde almenboligloven i forhold til betingelserne for beboelse. Derfor har vi brug for både navn og fødselsdato for xx"

Xx = min kæreste der har boet her i snart 8 år ��

Vovse 01-03-2017 22:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af gøjneren (Send 352252)
Jeg har spurgt dem hvorfor de har spurgt om dette og har fået følgende svar:

"Vi er som almennyttigt boligselskab forpligtet til at vide hvem, der bebor vores lejemål, samt at overholde almenboligloven i forhold til betingelserne for beboelse. Derfor har vi brug for både navn og fødselsdato for xx"

Xx = min kæreste der har boet her i snart 8 år ��

Det er rigtig mange år siden jeg boede på klubværelse og første gang begyndte at sætte mig ind i lejeloven, de sidste 32 år har jeg boet almennyttigt og har altid interesseret mig for beboerdemokrati. De sidste ca. 14 år har jeg været aktiv i beboerdemokrati, dels i selskabsbestyrelsen, dels i afdelingsbestyrelser og i repræsentantskabet.

Jeg kan ikke mindes, at jeg nogensinde har hørt eller læst om dette før.

Nu har jeg skimmet almen-lejeloven og kan ikke finde noget om dette.

Mine 2 børn er født mens jeg har boet almennyttigt, og jeg kan ikke mindes, at være bedt om at oplyse mine børns fødselsdatoer.

Jeg bor til leje i et af de store almennyttige boligselskaber, som plejer at have styr på tingene, men jeg har aldrig før hørt om, at et boligselskab beder om oplysninger vedr. beboerne i lejemålene.

Er der nogen her der ved hvor der står noget om dette?

Ellers synes jeg det ville være rart hvis en af jer, der er blevet bedt om, at afgive disse oplysninger, vil spørge fsb hvilken § i almen-lejeloven de læner sig op af.

Jeg klan slet ikke forestille mig, at et boligselskab kan være forpligtet til at vide hvem der bor i lejemålene.
De har selvfølgelig ret til at vide noget om den der står for lejekontrakten, men hvem der ellers bor i lejemålet kan ikke komme boligselskabet ved.

gøjneren 02-03-2017 00:10

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 352256)
Det er rigtig mange år siden jeg boede på klubværelse og første gang begyndte at sætte mig ind i lejeloven, de sidste 32 år har jeg boet almennyttigt og har altid interesseret mig for beboerdemokrati. De sidste ca. 14 år har jeg været aktiv i beboerdemokrati, dels i selskabsbestyrelsen, dels i afdelingsbestyrelser og i repræsentantskabet.

Jeg kan ikke mindes, at jeg nogensinde har hørt eller læst om dette før.

Nu har jeg skimmet almen-lejeloven og kan ikke finde noget om dette.

Mine 2 børn er født mens jeg har boet almennyttigt, og jeg kan ikke mindes, at være bedt om at oplyse mine børns fødselsdatoer.

Jeg bor til leje i et af de store almennyttige boligselskaber, som plejer at have styr på tingene, men jeg har aldrig før hørt om, at et boligselskab beder om oplysninger vedr. beboerne i lejemålene.

Er der nogen her der ved hvor der står noget om dette?

Ellers synes jeg det ville være rart hvis en af jer, der er blevet bedt om, at afgive disse oplysninger, vil spørge fsb hvilken § i almen-lejeloven de læner sig op af.

Jeg klan slet ikke forestille mig, at et boligselskab kan være forpligtet til at vide hvem der bor i lejemålene.
De har selvfølgelig ret til at vide noget om den der står for lejekontrakten, men hvem der ellers bor i lejemålet kan ikke komme boligselskabet ved.


Jeg har boet i lejligheden i 10 år og mine børn har også boet her og stået på postkassen - har heller aldrig før oplevet dette! Jeg spørger dem!

Vovse 02-03-2017 11:06

Citat:

Oprindeligt indsendt af gøjneren (Send 352259)
Jeg har boet i lejligheden i 10 år og mine børn har også boet her og stået på postkassen - har heller aldrig før oplevet dette! Jeg spørger dem!

Det ville være rigtig dejligt hvis du kan bede dem om, at oplyse hvilken § i almen-lejeloven det fremgår af.:cool: :))

Kio 03-03-2017 12:12

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 352256)

... men jeg har aldrig før hørt om, at et boligselskab beder om oplysninger vedr. beboerne i lejemålene.

Er der nogen her der ved hvor der står noget om dette?

Jeg gør desværre ikke.

Men jeg ved flere beboere har fået henvendelsen.
Her kan du se min :

http://i68.tinypic.com/fpa6tg.jpg




Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 352256)
Ellers synes jeg det ville være rart hvis en af jer, der er blevet bedt om, at afgive disse oplysninger, vil spørge fsb hvilken § i almen-lejeloven de læner sig op af.

Ja det fik jeg desværre ikke skrevet :(

http://i68.tinypic.com/2hn29ec.jpg

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 352256)
Jeg klan slet ikke forestille mig, at et boligselskab kan være forpligtet til at vide hvem der bor i lejemålene.

De har selvfølgelig ret til at vide noget om den der står for lejekontrakten, men hvem der ellers bor i lejemålet kan ikke komme boligselskabet ved.

Svaret fra FSB

http://i63.tinypic.com/2me4eox.jpg

Må de godt det iht almen-lejeloven og alle andre love ?

Eller skal jeg svare med nye spørgsmål, og hvordan kan jeg evt formulere en ny mail ?

" Kan FSB venligst oplyse mig, hvilke § i almen-lejeloven det fremgår, af FSB har lovhjemmel
til at "gennemgå uoverensstemmelse mellem navne på postkasse og registrerede beboere i Jeres system"

Og evt:

"Kan FSB venligst oplyse mig, hvilke § i almen-lejeloven det fremgår, af FSB har lovhjemmel "som almen
boligorganisa har en forpligtelse til at sikre at boliger udlejes efter ventelisteprincipperne
"i loven" (hvilken lov?) samt sikre sig at lejligheder ikke bebos af mere end en husstand i
almenlejelovens forstand.""

Jeg er ikke god til at formulere dette, Vovse og/eller Peter kan garanteret gøde det bedre :)

.

Tak for svar gøjneren

Citat:

Oprindeligt indsendt af gøjneren (Send 352252)
Jeg har også fået den mail, vedr, redegørelse for husstand også fra fsb.

Så jeg tror ikke - som en tidligere nævnede at det handler om en der havde
stukket dig!

Hehe :)

Jeg er ikke blevet "stukket", jeg kan nemlig ikke stikkes, jeg har boet her i
denne lejlighed ca 20 år, de første ca 8 år med min EX og datter, så flyttede
min Ex, og de sidst ca 12 år mig og min datter, hvor min datter flyttede for
ca 2 år siden i egen lejlighed, også i FSB. :)

Men jeg ved at flere Beboere har "logerende" "studenter", venner og andre
boende, men jeg stikker ikke folk.

Og at flere Beboere selv sætter "navneskilte" op med tape eller skrevet med
tus. Også med op til 3-4 selv-påsatte navne på samme postkasse.

Og der er mangel på boliger, især almenboliger, som almindelige mennesker har
råd til.

Jeg er født og opvokset i samme kvarter gennem de sidste 52 år, og har siden
jeg var ca 17,5 år boet i FSB, så FSB kender mig :)

Citat:

Oprindeligt indsendt af gøjneren (Send 352252)

Jeg har spurgt dem hvorfor de har spurgt om dette og har fået følgende svar:

"Vi er som almennyttigt boligselskab forpligtet til at vide hvem, der bebor vores lejemål, samt at overholde almenboligloven i forhold til betingelserne for beboelse. Derfor har vi brug for både navn og fødselsdato for xx"

Xx = min kæreste der har boet her i snart 8 år ��

Ja, men må de det ?

MistyMiss 03-03-2017 13:49

Lejeloven:
"§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Stk. 2. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens ejendomme.

Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen."

Så jeg forstår da godt at de tjekker op på om man fremlejer nogen rum, da udlejer risikerer bøder....

http://www.socialjura.dk/content-sto...lejelov/#c7975

Vovse 03-03-2017 23:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af gøjneren (Send 352252)
Jeg har også fået den mail, vedr, redegørelse for husstand også fra fsb. Så jeg tror ikke - som en tidligere nævnede at det handler om en der havde stukket dig!
Jeg har spurgt dem hvorfor de har spurgt om dette og har fået følgende svar:

"Vi er som almennyttigt boligselskab forpligtet til at vide hvem, der bebor vores lejemål, samt at overholde almenboligloven i forhold til betingelserne for beboelse. Derfor har vi brug for både navn og fødselsdato for xx"

Xx = min kæreste der har boet her i snart 8 år ��

Det var især kravet om oplysning af fødselsdato der fik mig til at reagere. For det mener jeg ikke, at et boligselskab kan kræve at få oplyst.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 352285)

Må de godt det iht almen-lejeloven og alle andre love ?

Eller skal jeg svare med nye spørgsmål, og hvordan kan jeg evt formulere en ny mail ?

Hvis jeg var i din situation, med et barn der er flyttet hjemmefra og du ikke har fjernet barnets navn fra postkassen, så ville jeg skrive noget i stil med, at "Jeg kan oplyse, at navnet på postkassen, udover mig eget, er min datters. Min datter er flyttet hjemmefra, men for at undgå problemer med posten i perioder, hvor hun har c/o adresse hos mig, har jeg valgt at lade hendes navn blive på postkassen."
Hvis du er fræk;) kan du tilføje "Derudover kan jeg oplyse, at jeg ikke har lejet over halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse, i henhold til almenlejelovens §64. Og det samlede antal personer, der bor i boligen, overstiger ikke antallet af beboelsesrum."

Citat:

Oprindeligt indsendt af Kio (Send 352285)
Og at flere Beboere selv sætter "navneskilte" op med tape eller skrevet med
tus. Også med op til 3-4 selv-påsatte navne på samme postkasse.

Jeg mener ikke der er noget forkert i, at man selv sætter navne på postkassen, men loven skal selvfølgelig overholdes m.h.t. antallet af beboere, og hvor meget man lejer ud.

Citat:

Oprindeligt indsendt af MistyMiss (Send 352291)
Lejeloven:
"§ 69. Lejeren af en beboelseslejlighed har ret til at fremleje højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum til beboelse. Det samlede antal personer, der bor i lejligheden, må ikke overstige antallet af beboelsesrum.

Stk. 2. Udlejeren skal modsætte sig fremlejeforholdet, hvis lejligheden vil blive beboet af flere end 2 personer pr. beboelsesrum, jf. lov om midlertidig regulering af boligforholdene § 52 a, stk. 1. Undlader udlejeren dette, straffes udlejeren med bøde. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. 1.-3. pkt. gælder alene i kommuner, hvor kommunalbestyrelsen har truffet beslutning om, at lov om midlertidig regulering af boligforholdene §§ 52 a-c skal gælde og kun i de tilfælde, hvor udlejeren har meddelt kommunalbestyrelsen, at disse regler skal gælde i udlejerens ejendomme.

Stk. 3. Fremlejeaftaler skal indgås skriftligt, og lejeren skal inden fremlejeperiodens begyndelse tilstille udlejeren kopi af fremlejeaftalen."

Så jeg forstår da godt at de tjekker op på om man fremlejer nogen rum, da udlejer risikerer bøder....

http://www.socialjura.dk/content-sto...lejelov/#c7975

Misty, du gør et sindssygt flot stykke arbejde med at finde §'er o.l.(y)

Men du skal være obs på, at der findes en lejelov, og så findes der en almenlejelov.:))

Det er ikke så længe siden jeg selv blev obs på dette.:p

Du kan se almenlejeloven her: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=173828
Og her findes det i §64, ikke §69.

MistyMiss 04-03-2017 12:25

Citat:

Oprindeligt indsendt af Vovse (Send 352324)

Misty, du gør et sindssygt flot stykke arbejde med at finde §'er o.l.(y)

Men du skal være obs på, at der findes en lejelov, og så findes der en almenlejelov.:))

Det er ikke så længe siden jeg selv blev obs på dette.:p

Du kan se almenlejeloven her: https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=173828
Og her findes det i §64, ikke §69.

Mange tak for korrektionen :)
Jeg havde faktisk begge fremme, men fik nok stirret mig blind på dem. Så da jeg fandt den paragraf jeg søgte fik jeg en "ha! der er den!" oplevelse, og smed den ind uden at tjekke op på hvilken af lovene der var relevant her :)
Så mange tak for at du lige fik rettet på min fejl :P

gunvor 04-03-2017 12:40

Hej herinde på tråden

Ang. postkasser og navne på disse:

Det er normalt ejendomsfunktionerne i de almene boligselskaber, der varetager denne funktion. Hvorfor det også bør være disse man retter henvendelse til, hvis man vil have tilføjet et navn el. fjernet et navn.

Personligt finder jeg det uhensigtsmæssigt, at man selv sætter navneskilte op på postkasserne, da det netop åbner og for forvirring omkr. hvem der lovligt bor på lejemålet, specielt i forhold til netop fremlejesagerne, hvor der desværre er personer med lejemål i almennyttige boliger, som fremlejer ulovligt, dvs. uden godkendelse fra boligselskabet. Og nogle af disse er så drevne, at de tager store beløb (over den egentlig husleje, hvilket ikke er lovligt), ja, jeg har selv kendskab til en der i årevis lejede ud til 3 studerende og tredoblede lejen, og heller ikke betalte skat af disse indtægter, da boligskabets lokalafd. ikke gjorde noget for at komme disse ulovlige fremleje til livs. Som FSB rigtigt skriver skal fremleje gå efter ventelister (og evt. kommunal anvisning).

Ang. udformning af første brev og oplysninger:

Dit lokale ejendomskontor burde fra start have udformet deres henvendelse med den begrundelse, der fremgår af mail a.d. 1.03.17 nedenfor, altså med formål at afdække ulovligt fremlede delvis el. hel lejemål.

Uanset der i Almenlejelovens § 64 står, at man har ret til, at fremleje højst halvdelen af ens lejemål, så skal man på forhånd have oplyst en sådan delvis fremleje til boligselskabet. Boligselskabet har derfor krav på på oplysningen, men kan ikke afvise fremleje medmindre det er mere end halvdelen af lejemålet.

Det havde derfor været centralt, at FSB havde oplyst dette og henvist til Almenlejelovens hele § 64. Skrivelsen kunne være tilføjet en erklæring på tro og love, at lejemålstager ikke fremlejede delsvis el. helt uden underretning af boligselskabet. Med sådan et papir ville boligselskabet derpå have en "open and shut" case, hvis det dette ikke var korrekt.

Vedr. oplysning af fødselsdata:

Dette må ikke forveksles med CPR.NR., som almene boligselskaber før "UD af DK" overførte boligydelse til boligselskaberne ikke var berettiget til at få oplyst. Hvordan lovgivning på dette område ser ud i dag efter boligydelsen bliver overført til boligselskaberne, og lejemålstager ikke mere får dem ind på deres egen konti er jeg uklar på. Men logisk er det jo, at hvis man hedder Hans Hansen er det jo rart, at boligydelsen går ind på det korrekte lejemål og bliver trukket fra her.

Oplysning af fødelsdata kan jo være hensigtsmæssig set i forhold til netop flere Hans Hansen'er og ligeså ved antal mindreårige børn i lejemålet. Hvorvidt de har krav på det, er jeg heller ikke klar over.

MistyMiss 04-03-2017 13:30

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352343)

Vedr. oplysning af fødselsdata:

Dette må ikke forveksles med CPR.NR., som almene boligselskaber før "UD af DK" overførte boligydelse til boligselskaberne ikke var berettiget til at få oplyst. Hvordan lovgivning på dette område ser ud i dag efter boligydelsen bliver overført til boligselskaberne, og lejemålstager ikke mere får dem ind på deres egen konti er jeg uklar på. Men logisk er det jo, at hvis man hedder Hans Hansen er det jo rart, at boligydelsen går ind på det korrekte lejemål og bliver trukket fra her.

Oplysning af fødelsdata kan jo være hensigtsmæssig set i forhold til netop flere Hans Hansen'er og ligeså ved antal mindreårige børn i lejemålet. Hvorvidt de har krav på det, er jeg heller ikke klar over.

Det nærmeste jeg har kunnet finde om den del:
"241. Socialministeren kan efter lovens § 42, stk. 2, 2. pkt., fastsætte regler om udbetaling af boligstøtte.

Ved Bygge- og Boligstyrelsens bekendtgørelse nr. 615 af 8. juli 1992 om udbetaling af boligstøtte, der er optaget som bilag til vejledningen, er det fastsat, at kommunalbestyrelsen kan beslutte, at boligstøtte til en lejer skal udbetales til udlejeren. Dette kan f.eks. være administrativt hensigtsmæssigt, hvis der er tale om et større antal lejligheder i samme boligorganisation. Udlejeren kan ikke gøre krav på vederlag for den administration, der herved påføres denne. Det forudsættes, at udlejeren behandler oplysningerne om udbetaling af boligstøtte med den fornødne fortrolighed. Udbetalingen skal ske månedsvis. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...0-2002/#c18204

Vovse 04-03-2017 17:03

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352343)
Som FSB rigtigt skriver skal fremleje gå efter ventelister (og evt. kommunal anvisning).

Jeg har aldrig hørt om, at fremleje skal skal gå efter ventelister (eller kommunal anvisning).

Hvor skriver FSB dette?

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352343)
Dit lokale ejendomskontor burde fra start have udformet deres henvendelse med den begrundelse, der fremgår af mail a.d. 1.03.17 nedenfor, altså med formål at afdække ulovligt fremlede delvis el. hel lejemål.

Uanset der i Almenlejelovens § 64 står, at man har ret til, at fremleje højst halvdelen af ens lejemål, så skal man på forhånd have oplyst en sådan delvis fremleje til boligselskabet. Boligselskabet har derfor krav på på oplysningen, men kan ikke afvise fremleje medmindre det er mere end halvdelen af lejemålet.

Det havde derfor været centralt, at FSB havde oplyst dette og henvist til Almenlejelovens hele § 64. Skrivelsen kunne være tilføjet en erklæring på tro og love, at lejemålstager ikke fremlejede delsvis el. helt uden underretning af boligselskabet. Med sådan et papir ville boligselskabet derpå have en "open and shut" case, hvis det dette ikke var korrekt.

Helt enig.:))

Så havde der ikke været grundlag for misforståelser.:cool:

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352343)
Vedr. oplysning af fødselsdata:

Dette må ikke forveksles med CPR.NR., som almene boligselskaber før "UD af DK" overførte boligydelse til boligselskaberne ikke var berettiget til at få oplyst. Hvordan lovgivning på dette område ser ud i dag efter boligydelsen bliver overført til boligselskaberne, og lejemålstager ikke mere får dem ind på deres egen konti er jeg uklar på. Men logisk er det jo, at hvis man hedder Hans Hansen er det jo rart, at boligydelsen går ind på det korrekte lejemål og bliver trukket fra her.

Oplysning af fødelsdata kan jo være hensigtsmæssig set i forhold til netop flere Hans Hansen'er og ligeså ved antal mindreårige børn i lejemålet. Hvorvidt de har krav på det, er jeg heller ikke klar over.

Vi må gå ud fra, at beboerne i boligerne er registreret i folkeregistret, og dermed kan jeg ikke se hvad boligselskabet skal bruge fødselsdata til.

gunvor 04-03-2017 22:12

MistyMiss, du kan ikke anvende vejledning nr. 70 af 26/6 2003, som du citerer og linker til pga. "Ud af DK" først siden marts 2013 har varetaget boligstøtte udbetaling og pr. 1. juli 2014 nogle direkte til store almennyttige boligselskaber.

Endnu en ommer!

Vovse, der skulle selvfølgelig stå "udlejning" i stedet for "fremleje" fra FSB side! El. andre almennyttige boligselskaber.

Ang. fødselsdata: det er de almennyttige boligselskaber selv, der fører påsyn med ulovligt fremleje, som du også selv er inde på i § 64 i almenlejeloven, hvis man læser hele kap. 12 med evt. klage ved uoverensstemmelse til beboerklagenævnet i den pågældende kommune.

Men som skrevet:
Citat:

"Hvordan lovgivning på dette område ser ud i dag efter boligydelsen bliver overført til boligselskaberne, og lejemålstager ikke mere får dem ind på deres egen konti er jeg uklar på."
Men en eller anden sikkerhed i form af identifikation mel. "UD af DK" overførsel af pengene til den specifikke persons huslejeudregning (hvor der fratrækkes på huslejeregningen) vedr. boligstøtte til et almennyttig boligselskab, skal der jo ske.

Den eneste afgørelse (Journalnummer: 2003-323-0109) jeg umiddelbart har kendskab til fra Datatilsynet vedr. boligselskaber og behandling af CPR.NR. er desværre også før "Ud ad DK" blev pålagt opgaven med at udbetale boligydelse direkte til boligselskaber. Nemlig fra 2004 og heraf fremgår det:

Citat:

Datatilsynet er ikke umiddelbart bekendt med, at der findes hjemmel i anden lovgivning til, at et privat boligselskab kan behandle oplysninger om lejernes personnumre uden de pågældendes udtrykkelige samtykke.

Efter persondatalovens § 11, stk. 2, nr. 2, må boligselskabet herefter alene modtage og behandle oplysninger om personnummer, hvis den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil.
https://www.datatilsynet.dk/afgoerel...-boligselskab/

Men er dog sikker på, at der siden er lavet tillempning forud i lov/BEK for "Ud af DK" inden de begyndte, at overøre boligstøtte direkte til større boligselskaber pr. juni 2014. Da denne løsning netop er udtænkt fra politisk hold for at undgå at boligstøtten ikke bruges til andet en det påtænkte, nemlig en berettiget huslejetilskud. Ud over der måske også ligger en besparelse i en større overførsel til en virksomhed frem for enkeltpersoners Nemkonti. Men sikkert ud fra erfaring af kontanthjælpsmodtagere og andre, som har svært ved at få offentlige ydelser til at slå til og evt. har brugt den indsatte boligstøtte på egen Nemkonto til andre fornødenheder.

Vovse 04-03-2017 22:48

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352364)
Vovse, der skulle selvfølgelig stå "udlejning" i stedet for "fremleje" fra FSB side! El. andre almennyttige boligselskaber.

Så er vi jo helt enige.;)

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352364)
Men som skrevet:

Men en eller anden sikkerhed i form af identifikation mel. "UD af DK" overførsel af pengene til den specifikke persons huslejeudregning (hvor der fratrækkes på huslejeregningen) vedr. boligstøtte til et almennyttig boligselskab, skal der jo ske.

Når man lejer en bolig i et boligselskab laves der en lejekontrakt, som under-skrives af begge parter. Heraf fremgår adressen og navnet på lejeren.
Når man søger om boligsikring oplyser man bl.a. sin adresse og sit cpr.nr., og jeg kan ikke forestille mig, at dette ikke bliver tjekket i forhold til folkeregisteret.
Når Udbetaling Danmark overfører pengene til boligselskabet, så går jeg ud fra, at der oplyses navn og adresse.
Og jeg går ud fra, at der ikke kan udbetales boligydelse til mere end én person i en bolig.
Så jeg kan ikke se hvad et boligselskab skal bruge lejerens fødselsdato til.

For sjov kiggede jeg lige på de lejekontrakter jeg har indgået i tidens løb, nogle af dem er fra før internettet blev almindeligt.

På ingen af dem står min fødselsdato eller cpr. nr.

Men på den seneste, indgået i 2012, står mit "Medlemsnr./registreringsnr."

Og hvert lejemål har jo et nr.

MistyMiss 05-03-2017 00:17

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352364)
MistyMiss, du kan ikke anvende vejledning nr. 70 af 26/6 2003, som du citerer og linker til pga. "Ud af DK" først siden marts 2013 har varetaget boligstøtte udbetaling og pr. 1. juli 2014 nogle direkte til store almennyttige boligselskaber.

Endnu en ommer!

Beklager, skal nok holde mig fra love om udlejning og boligstøtte fremover :)

Men hvis de først fra 1. juli 2014 har varetaget boligstøtte til store alm boligselskaber siden 2014, hvordan har de så kunnet udbetale min boligstøtte til min boligforening siden jeg flyttede ind i 2010? o.O

gunvor 05-03-2017 00:41

Vovse, du skriver:
Citat:

Når Udbetaling Danmark overfører pengene til boligselskabet, så går jeg ud fra, at der oplyses navn og adresse.
Hvis du vil kontakte enhver offentlig myndighed (herunder også "Ud af DK") omkr. én forvaltningssag, beder de dig oplyse cpr.nr. Fordi de reg. dig via dit cpr.nr. og ikke på navn og adr. i deres registre.

Og ja, alm. lejekontrakt står der navn, adr., og lejemålnr. i større almennyttige boligselskaber, uanset hvad på sidste kaldes. Lejemålsnr. er alm. for opslag i boligselskabernes registre.

Dvs. de har 2 forskellige måder at slå op i deres registre. Dette må derfor på en eller anden måde samordnes, således at der er sikkerhed for at pengene fratrækkes den korrekte persons husleje.

Jeg plædere ikke for mere registre el. flere oplysninger end nødvendigt, men sådan som lovgivningen er gået de seneste 10 år flyder, der flere og flere oplysninger rundt og imellem forskellige instanser (og mange af dem uden borgernes viden). Og nogle oplyser rask væk alt for meget, hvis de bliver spurgt. Det har vi set utallige eks. på, og lidet har det hjulpet, at de få aktive borgere/foreninger har protesteret under høringerne af disse loves tilblivelse. Danmark er en af de mest (vil nødig skrive bedst) registrerede samfund på denne jord. Men også borgere, som bor i almennyttige boligselskaber har ret til "privatlivet fred" el. "boligens ukrænkelighed".

Persondataloven (PDL) (og nu snart EU forordningen om databeskyttelse (om knap 2 år)) er for mange ukendt, også offentlige myndigheder. Og ikke mindst hvad angår § 5, stk. 2 (udtrykkelige og saglige formål, også kaldet finalitéprincppet), stk. 3 (relevante og tilstrækkelige, også kaldet proportionalitetsprincippet). Som jeg netop har måtte henstille til "UD af DK", at overholde i en konkret sammenhæng, hvilket de derpå fik rettet ind på landsplan.

Men jeg har ikke klar kendskab til, hvorvidt de opfylder §5 stk. 2 og 3 set i forhold til måden for overførsel af boligydelse til de større almennyttige boligselskaber, som jeg tidl. skrev. Da jeg dels ikke har fulgt op på seneste lovgivning indenfor "UD af DK" siden 2014 og dels kan man i dagens Danmark ikke gå ud fra noget omkr. dataoverførsler, da alt for mange enten ikke har kendskab til den (også i forvaltninger); læser PDL som fanden læser biblen; arbejder efter: "går den så går den" el. da vi er en offentlig myndighed, og du modtager én el. anden form for ydelse, har vi ret til at bede om alt (for meget).

Sidstnævnte har også gjort sig gældende på sagsafgørelser i forhold til PDL § 8, som nu anvendes i stedet Forvaltningslovens tidl. § 28, hvorved der er givet forøget mulighed for videregivelse af oplysninger. Dette på baggrund af, at der i PDL står, at hvis en anden lov stiller personen bedre, så viger PDL. Ja, så skippede man da bare FVLs § 28, så var den hjemme. Meget belejligt, at borgere i berøringen m. forvaltningerne nu er dårligere stillet også på dette punkt. Der findes mange flere eks. på sådanne små snuptag, som aldrig har været til konkret debat på hverken Tinge el. i medierne.

Vovse 05-03-2017 10:46

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352371)
Hvis du vil kontakte enhver offentlig myndighed (herunder også "Ud af DK") omkr. én forvaltningssag, beder de dig oplyse cpr.nr. Fordi de reg. dig via dit cpr.nr. og ikke på navn og adr. i deres registre.

Og ja, alm. lejekontrakt står der navn, adr., og lejemålnr. i større almennyttige boligselskaber, uanset hvad på sidste kaldes. Lejemålsnr. er alm. for opslag i boligselskabernes registre.

Dvs. de har 2 forskellige måder at slå op i deres registre. Dette må derfor på en eller anden måde samordnes, således at der er sikkerhed for at pengene fratrækkes den korrekte persons husleje.

Jeg forstår hvad du mener. Men det burde vel være ganske enkelt, at bruge navn+adresse.

Der kan være flere personer med samme navn i en by, og måske endda i en bolig-blok eller opgang, men jeg har endnu aldrig hørt om 2 personer med samme navn på den samme lejekontrakt.;)

Citat:

Oprindeligt indsendt af gunvor (Send 352371)
Jeg plædere ikke for mere registre el. flere oplysninger end nødvendigt, men sådan som lovgivningen er gået de seneste 10 år flyder, der flere og flere oplysninger rundt og imellem forskellige instanser (og mange af dem uden borgernes viden). Og nogle oplyser rask væk alt for meget, hvis de bliver spurgt. Det har vi set utallige eks. på, og lidet har det hjulpet, at de få aktive borgere/foreninger har protesteret under høringerne af disse loves tilblivelse. Danmark er en af de mest (vil nødig skrive bedst) registrerede samfund på denne jord. Men også borgere, som bor i almennyttige boligselskaber har ret til "privatlivet fred" el. "boligens ukrænkelighed".

Til resten af dit indlæg kan jeg kun sige, at jeg heller ikke er helt tryg ved den måde vores oplysninger sejler rundt på, og det gælder alle instanser.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:03.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension