K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Nyt om loven (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=53)
-   -   "Huller" i fleksloven (https://www.k10.dk/showthread.php?t=4195)

zuza 28-02-2008 14:12

"Huller" i fleksloven
 
Huller og uligheder i fleksloven

Fik bare lige lyst til at lave en liste over de love, der betyder huller eller ulighed for fleksjobbere i forhold til ordinært ansatte:

1. Ledighedsydelse lavere end understøttelse (begrundelsen var, at man ikke skulle være i a-kasse som flekser. MEN a-kasse er ingen tvang på det ordinære arbejdsmarked - derfor holder undskyldningen IKKE.)

2. Sygedagpenge lavere end ordinære sygedagpenge.

3. Ingen garanti for forsørgelse ved strejke

4. Man er AFHÆNGIG af kommunen, når man skal søge job.

5. Man er IKKE garanteret 12 måneders beskæftigelse efter løntilskudsperiode.
(Hejdien afventer svar fra Line Barfod)

6. Der er INGEN minimums-timeantal, som afgrænser fleksjob og førtidspension. Kun størrelse af tilskud til virksomhed.

7. Der er ingen tidsbegrænsning på, hvornår man skal "opgive" at få en ledig fleksjobber i arbejde, og i stedet tilkende pension.

8. Der er IKKE taget hensyn til, at fleksere kan have ekstra udgifter, som raske IKKE har... eks. til medicin, fysioterapi, transport, som skal dækkes af ledighedsydelsen.

9. Der er IKKE taget hensyn til, at der ved opfølgning, revurdering osv. kan være en urimelig lang ventetid på endnu en speciallægeerklæring, som rammer den sygemeldte flekser endnu hårdere efter lang tid som ledig i modsætning til borgere, som skal vurderes for første gang. Denne ventetid kan betyde, at forsørgelsesgrundlaget bliver endnu mindre udelukkende pga. kommunens beslutning om endnu en lægeeklæring. Man ryger på kontanthjælp med loft pga. ventetid på lægeerklæringer.

10. Ressourceprofilen i praksis... den virker ikke. Kommunerne forholder sig til den, som fanden gør til Biblen.

11. Kommuner "spekulerer" i færre end 9 måneders ansættelse, men over 6 måneder. (Skal fleksjobberen sygemelde sig, indtil de 9 måneder er opnået, da man vist ikke må fyre en sygemeldt?)

12. Når arbejdsevnen er konstateret nedsat, bør der STRAKS bevilges fleksjob.
Og det SKAL være afklaret, FØR sygedagpengene udløber.


Har I andre bud vedr. fleksloven? (Jeg har IKKE glemt bl.a. lægekonsulenter, men det "kører" jo i en tråd for sig selv.)

Stella 28-02-2008 14:17

Fleksjobbere har ikke ret til at tage Orlov for egen regning som andre dagpengemodtagere ret til


Fleksjobbere er udelukket fra tage job i et andet EU land under lov om den frie bevægelighed
For at modtage hjælp i forbindelse med et fleksjob skal man opholde sig i Danmark. Fleksjobansatte har derfor ikke mulighed for at blive udstationeret i udlandet.


Fleksjobbere er stavnsbundet til Danmark.


Niveauet for ledighedsydelsen
Det fremgår af lov om en aktiv socialpolitik § 74 d, at ledighedsydelse udgør et beløb svarende til 91% af arbejdsløshedsdagpengenes højeste beløb. Ydelsen kan dog højst udgøre et beløb, der svarer til, hvad den pågældende i gennemsnit har modtaget i arbejdsindtægt eller anden indtægt, der træder i stedet for arbejdsindtægt, i de forudgående tre måneder. Det er uligebehandling, at erstatningen for arbejdsløshedsdagpengene ikke har den samme maksimumgrænse som arbejdsløshedsdagpengene


Ledighedsydelse og udlandet
Det fremgår af § 5 i lov om en aktiv socialpolitik, at man, medmindre der er tale om særlige omstændigheder, skal opholde sig i Danmark for at få ledighedsydelse.

I forbindelse med arbejdsløshed kan ledighedsydelsen ikke medtages til udlandet, idet personen i denne situation skal stå til rådighed for et fleksjob. Personer, der modtager arbejdsløshedsdagpenge, kan søge arbejde i udlandet og samtidig modtage danske arbejdsløshedsdagpenge i op til tre måneder.


Personer, der er fyldt 60 år, kan kun modtage arbejdsløshedsdagpenge i 130 uger. Modtager man allerede arbejdsløshedsdagpenge på det tidspunkt, hvor man fylder 60 år, og har man gjort dette i 130 uger eller mere, mister man retten til arbejdsløshedsdagpenge ved det fyldte 60. år.Personer, der modtager ledighedsydelse, kan højest modtage denne ydelse i sammenlagt seks måneder, når de er fyldt 60 år.


Indbetaling af fleksydelsebidrag fortsætter til personen fylder 65 år
Personer, der modtager fleksydelse, skal i modsætning til personer, der modtager efterløn, fortsætte med indbetalingen af bidraget til ydelsen indtil det tidspunkt, hvor de har ret til folkepension.


Præmieordning
Personer ansat på ordinære vilkår, som opfylder betingelsen for efterløn, men som vælger at udsætte efterlønnen, eller som slet ikke gør brug af efterlønnen, har mulighed for at gøre brug af "præmieordningen". Det betyder, at personer, der er ansat på ordinære vilkår, ved overgang til folkepension kan få udbetalt maksimalt 120.000 kr. (2004).

Der er ikke en tilsvarende "præmieordning", såfremt en person ansat i et fleksjob vælger at udsætte eller ikke at benytte muligheden for fleksydelse.


http://www.clh.dk/notat/fleksjob/clean.html

læs selv de andre uligestillinger for fleksere.

Nogle er ændret f.eks mentor..

Hejdien 28-02-2008 14:57

Citat:

9. Der er IKKE taget hensyn til, at der ved opfølgning, revurdering osv. kan være en urimelig lang ventetid på endnu en speciallægeerklæring, som rammer den sygemeldte flekser endnu hårdere efter lang tid som ledig i modsætning til borgere, som skal vurderes for første gang. Denne ventetid kan betyde, at forsørgelsesgrundlaget bliver endnu mindre udelukkende pga. kommunens beslutning om endnu en lægeeklæring. Man ryger på kontanthjælp med loft pga. ventetid på lægeerklæringer.
En sygemeldt flekser er på ledighedsydelse hvis de er ledige når de sygemeldes og tror også de kommer det hvis sygedagpengen udløber ... tjekker lige op på det...

Stella 28-02-2008 15:02

hvis man sygemeldes som ledig flekser kan man kun få ledighedsydelse IKKE SYGEDAGPENGE det er kun for ansatte i fleksjob der sygemeldes der får sygedagpenge.

Stella 28-02-2008 15:13

Fleksere har ikke ret til at være medlem af en a kasse på samme vilkår som andre arbejdstagere selv om de skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet på samme vilkår som arbejdsledige dvs karantæner regler og sanktioner .

MxDK 02-03-2008 12:55

Hej zuza.

jeg er lidt uenig med dig i disse 1.

4. Man er AFHÆNGIG af kommunen, når man skal søge job.
Det kan misforståes lidt. for du har jo lov til selv at opsøge virksomheder og tilbyde dig selv som flex'er. men i sidste ende skal kommunen godkende flex jobbet. men du kan jo sagtens slev søge job uden om kommunen.

MxDK 02-03-2008 12:56

Citat:

Oprindeligt indsendt af Stella (Send 22718)
Fleksere har ikke ret til at være medlem af en a kasse på samme vilkår som andre arbejdstagere selv om de skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet på samme vilkår som arbejdsledige dvs karantæner regler og sanktioner .

Korrekt. men det er jo også fordi det ikke giver nogen fordel af være medlem af en a kasse som flex. så jeg kan ikke rigtigt se hvor dennne skulle passe ind i overstående. Men forstår godt hvad du mener ;)

zuza 02-03-2008 13:15

Citat:

jeg er lidt uenig med dig i disse 1.

4. Man er AFHÆNGIG af kommunen, når man skal søge job.
Jeg mener, at man UDEN sygdom SELV kan søge job hvor som helst og når som helst... uden bureaukrati.

Og hvis nu SAMTLIGE kommuner udarbejdede et fleksjobbevis, så var det endnu nemmere at søge selv.

Det kan man IKKE som flekser. Jo, man kan da godt søge, men det hele afhænger jo af, om kommunen vil godkende ansættelsen. Denne godkendelse er man som flekser afhængig af.

Det er meget få stillinger, der er opslået som fleksjob, og man risikerer så at bruge en formue i porto og/eller transport på at søge job, som ikke egner sig til fleksordningen. Det er jo mange penge, hvis man er på starthjælp.

Hertil kommer, at ledige fleksere skal revurderes, hvis man flytter kommune. Er man i fleksjob, fortsætter ordningen. Det er da en masse unødig bureaukrati at udsætte fleksere for. Dette bureaukrati slipper raske for.

Men godt nok, du holder mig i ørerne, for jeg kan sandelig godt vrøvle.

:kram:

tuxon 02-03-2008 22:12

Hej Stella.
Er dette fakta ? Det virker da helt grotesk !

"Indbetaling af fleksydelsebidrag fortsætter til personen fylder 65 år
Personer, der modtager fleksydelse, skal i modsætning til personer, der modtager efterløn, fortsætte med indbetalingen af bidraget til ydelsen indtil det tidspunkt, hvor de har ret til folkepension."

zuza 02-03-2008 23:38

Ringere arbejdsmarkedspensioner
 
Tuxon... Stella har kopieret det, så det passer sikkert... desværre.:(

Her er endnu en ulighed for fleksere:

Citat:

personer med handicap/ansatte i fleksjob har problemer med at blive optaget i en pensionsordning, så de får de samme ydelser som personer uden handicap.
http://www.clh.dk/index.php?id=1356

tuxon 02-03-2008 23:59

Hej zuza.

Ja - undskyld mig - men umiddelbart tror jeg simpelt hen ikke på det !
Det, I siger er jo, at man efter at være gået på "efterløn", skal betale bidrag til sin efterløn !
Jeg tror ikke på den !

zuza 03-03-2008 00:24

Tuxon... jeg kan se, du har skrevet et indlæg, men jeg kan ikke komme til at læse det, men nu skriver jeg lige det her til dig.

Jeg synes også, det lyder mærkeligt, og jeg har nu læst i fleksjobpjecen om fleksydelse, og der stod INTET om indbetaling indtil pensionsalderen.

Desværre faldt jeg så over endnu en ulighed, som gør situationen værre og værre for fleksere... og tilsyneladende et spild af de indbetalte bidrag for mange fleksere - især ledige fleksere.

Læs her:

Citat:

Hvor meget udgør fleksydelsen?
Fleksydelsen udgør som udgangspunkt 161.592 kr. (2007) om året, hvilket svarer til 91% af sygedagpengenes højeste beløb. I dette beløb sker der modregning for eventuel udbetaling af pensionsordninger og eventuelt erhvervsarbejde.

Fleksydelsen kan dog højst udgøre et beløb, der svarer til, hvad personen i gennemsnit har modtaget i fleksjob, ledighedsydelse, den særlige ydelse, syge dagpenge eller har haft i indtægt som selvstændig erhvervsdrivende, der har fået økonomisk støtte for at bevare beskæftigelsen i egen virksomhed i de forudgående 12 måneder.
Dvs. som ledig flekser i 50'erne, der kan man som 60-årig KUN modtage ledighedsydelse i 6 måneder, derefter er det kontanthjælp.

Har denne ledige flekser indbetalt til fleksydelsen og har været på ledighedsydelse, kontanthjælp, starthjælp eller særlig ydelse, så er beløbet langt mindre end de 161.597 kroner (2007).

Man risikerer at stå med kontanthjælp med loft som 60-årig indtil pensionsalderen, hvis man har været ledig i en årrække.:mad:

Gad vide, om det indbetalte fleksydelsesbidrag så modregnes kontanthjælpen, hvis man vil have det udbetalt? Det skulle IKKE undre mig.

Ulighederne får da aldrig nogen ende... det er horribelt. I forvejen er der jo mange ekstraudgifter, som ikke dækkes af det offentlige, når man har en eller flere kroniske sygdomme.

:kram:
__________________________________________________ ___________

Nu kan jeg læse dit indlæg, Tuxon.;)

Det er ikke os, der siger det, men noget, Stella har fundet på www.clh.dk

Jeg vil indrømme, at jeg også synes, det lyder vildt. Vil du hjælpe mig med at finde noget lovgivning eller andet, så man kan se, hvornår INDBETALINGEN til fleksydelse stopper?

:kram:
__________________________________________________ ___________

Frederikshavn Kommune mener OGSÅ, at man skal betale, indtil man er 65 år.

Citat:

Den samlede uafbrudte optjeningstid skal mindst være på 10 år, før du kan få fleksydelse. Du skal betale fleksydelsesbidrag uafbrudt, fra du bliver tilmeldt til ordningen, og frem til du fylder 65 år.
http://www.frederikshavn.dk/da/menu/...r/fleksydelse/

Men jeg prøver lige at finde noget lovgivning om det.;)

tuxon 03-03-2008 01:12

Jeg håber da ved gud, at det er logik for høns !
Nej - hold nu op - du betaler det samme i "bidrag" !
Så må betingelserne da også være ens !

zuza 03-03-2008 01:31

Pyha... Tuxon... det er et større detektivarbejde lige at finde en lov, hvor det præcist er angivet, at indbetalingerne fortsætter, indtil man er 65 år.

Men her står en hel masse om fleksydelsesordningen, som kommunerne åbenbart AUTOMATISK tilmelder borgere, når de visiteres til fleksjob.:confused: Det er godt nok mange penge at undvære, hvis man er på starthjælp, og hvis man ALDRIG får et fleksjob. Så er pengene "lånt" ud til staten i alle årene. GYS!!! siger jeg bare.

Dvs. man betaler en hulens masse penge for at undgå at stå til rådighed. Man bliver fratrukket fleksydelsen (som kan være kontanthjælp), alt fra pensionsordninger til legater. Sikken GYSERHISTORIE!!!!!:eek::eek:

Citat:

4. Hvad koster det?

Du skal betale 1195 kr. pr. kvartal (2007) i fleksydelsesbidrag for at kunne være med i fleksydelsesordningen. Bidragene bliver opkrævet kvartalsvis forud.

Bidragene skal du betale uansat om du er i fleksjob eller ej, og du skal betale helt til du fylder 65 år. Bidragene er fradragsberettigede.

Så længe du er visiteret til et fleksjob, kan du komme med i ordningen. Du skal derfor ikke give besked til kommunen, hvis du mister fleksjob og eventuel får ledighedsydelse.
http://www.esbjergkommune.dk/Borger/...eksydelse.aspx

Hejdien 03-03-2008 01:34

ØØHH jeg er træt så jeg er kun lige inde og læse .

Men må altså lige sige at jeg håber at det jeg læser her kommer sig af at jeg er træt og at der er noget jeg misforstår....

man skal betale ind til fleksydelsen i ti år , javel men er de ti år så ikke medregnet tiden som man har betalt efterlønsbidrag via fagforening ?

jeg mener mange har jo betalt både massevis af år til efterlønnen, og det overføres jo så over til fleksydelsen ...

hvad med dem på efterløn, når de går på efterløn betaler de så stadig ind til den (spørger min mor i morgen hvis ikke der er nogen er kan svaret hun er lige gået på efterløn )

Og hvad er det man får betalt ud fra i efterløn (snakkede med min mor til aften der fortalte at hun fik 8000 udbetalt ) men ved ikke hvad brutto er , skal efterløn og fleksydelse ikke beregnes efter hvor meget man har betalt ind ??

Øhhh hvis ikke der er noget sammenhæng i mine spørgsmål så glem dem he he

kigger lige på det i morgen også ...

kan i sove godt

Hejdien ... (med en hjerne der er stået af :D )

zuza 03-03-2008 01:40

he-he, Hejdien.... så kan du læse det her i morgen.

Jeg har i min jagt på nettet læst, at man IKKE kan sammenligne fleksydelse og efterlønsydelse, fordi fleksere er "tilgodeset" ... og så en hel masse ævl.

Man får den fleksydelse udbetalt, som er et gennemsnit af den "indtjening", man har haft de seneste 12 måneder, FØR man kommer på fleksydelse. Dvs. max. cirka 161.000. Har man været på kontanthjælp, fortsætter man på dette niveau.

Jo, fleksere bliver sandelig forskelsbehandlet.

Mht. til optjeningsperioden, så ændres det konstant. Hvis du går ind på linket på Esbjerg Kommune ovenfor, så kan du se, at der snart kommer ny lov igen.:eek:

Så hvad der gjaldt i går, er forældet i morgen. Ingen har en chance for at følge med i noget som helst mere. Det er bare hæsligt.

:kram:

zuza 03-03-2008 02:19

Så fandt jeg noget lovstof.:eek:

Den fremhævede sætning må så være den, kommunerne også tolker som, at fleksydelsesbidraget fortsætter, indtil man er 65 år, selvom man modtager fleksydelse.

Citat:

Fleksydelsesbidrag

§ 7. Kommunen opkræver fleksydelsesbidrag af personer, der er tilmeldt ordningen, når det er konstateret, at personen vil kunne optjene ret til fleksydelse.

Stk. 2. Kommunen skal indtil overgangen til fleksydelse højst opkræve bidrag i det antal år, der kræves efter § 2, stk. 1, nr. 4, og § 2 a, stk. 4 og 5.

Efter overgangen til fleksydelse opkræver kommunen bidrag, indtil personens ret til fleksydelse ophører.

https://www.retsinformation.dk/forms....aspx?id=31311

Hejdien 03-03-2008 10:05

jeg prøver senere at finde nogen at skrive til, det lyder så vildt at man ikke skal kunne sammenligne det med efterløn det er jo netop det man får besked på når man bliver fleksvisiteret , du skal gå i fagforeningen og så skal din efterløn rykkes og du fortsætter med at betale ind til din fleksydelse i stedet for ...

og at flekser bliver forfordelt ja det gør de , de står først i rækken hver gang der uddeleles dårlige kår :mad:

det er nok noget vi skal prøve at undersøge nærmere....

også slår det mig lige, jer der har betalt ind til efterløn og fleksydelse og så er tilkendt førtidspension hvad sker der med jeres indbetalinger når i bliver førtidspensionister ?

zuza 03-03-2008 12:44

Det er da vildt, at kommunerne AUTOMATISK tilmelder ved visitation.

Tænk, hvis man er på starthjælp, og skal betale næsten 1.200,- i kvartalet, og når man så bliver 60 eller 62, så får man KUN fleksydelse på starthjælpsniveau... og skal fortsætte med at betale, til man er 65 år.

Det er godt nok en meget dyr ordning for fleksere, hvis man kun får cirka 5.000,- før skat, eller evt. cirka 9.000 i kontanthjælp.

Og så er der selvfølgelig også modregning for andre indtægter.:mad:

:kram:

Stella 03-03-2008 13:11

Nu er jeg med...jeg har ikke været på siden i går :) og ser denne tråd...jeg er ikke selv berettiget til fleksydelse fordi jeg ikke var tilmeldt efterlønsordningen...jeg har ikke ret til fleksydelse når jeg bliver 60 år man bliver ikke tilmeldt automatisk men får et brev og så skal de finde ud af om man har ret til fleksydelse og man kan afmelde sig hvis man ikke vil have det.

Men jeg tror bestemt det er rigtigt at fleksere skal betale til de er 65 fordi regeringen mener de skal betale " tilbage" af de penge de har "fået" af staten.

OK der er nogle beviser på det fra de dokumenter Zuza har sat ind fra Esbjerg.

zuza 03-03-2008 13:22

Nu har jeg ikke gennemtygget hele fleksydelseslovgivningen, men det er helt sikkert kommunen, der skal undersøge, om du er berettiget til fleks.

Af det, jeg har læst, er der mulighed for at blive tilmeldt, SELVOM man ikke har betalt til efterløn. Der er en del undtagelsesmuligheder. Vist noget med, at man skal betale i mindst 10 år (men det er jeg lidt usikker på).

Så umiddelbart vil jeg da tro, at du også kunne have været tilmeldt ordningen, dengang du blev visiteret, Stella.;)

Ja, gid kommunerne kendte lovgivningen bedre... og overholdt denne.

Men jeg er da meget usikker på, om det overhovedet kan betale sig med fleksydelsesordning for dig.

Måske gør det, for den dag, du bliver 60, overgår du jo til kontanthjælp et halvt år efter... GYS!!!
Og husker jeg ret, får du ledighedsydelse i dag.

:kram:

Stella 03-03-2008 13:30

det er blevet undersøgt grundigt af fleksydelses kontoret og jeg har ikke ret til det.

har ikke nok anciennitet og var ikke tilmeldt efterlønsordningen...

zuza 03-03-2008 13:34

Er retssikkerheden god i din kommune?;)

Følger din kommune loven?;)

Laver den fejl på andre områder i din sag?;)

Undskyld, Stella, men jeg har ikke "fidus" til din kommune. (Jeg har til dig, men ikke kommunen.)

:kram:

Stella 03-03-2008 13:37

Jeg kan da ringe og spørge dem igen...jeg fik det hele på skrift og nu skal jeg finde det frem...jeg har heller ikke fidus til min kommune mere..:(

zuza 03-03-2008 14:04

Prøv at læse her. Der er undtagelsesmuligheder. Du skulle jo nødigt ende på kontanthjælp, når du bliver 60,5 år.:mad:

Var du tilmeldt efterlønsordningen, FØR du blev visiteret til fleksjob?

Citat:

Ved opgørelsen af anciennitet i ordningen medregnes perioder med medlemskab af en anerkendt a-kasse før 1. april 1999 og indbetaling af efterlønsbidrag efter 1. april 1999 indtil visitation til fleksjob, samt fleksydelsesbidrag.

Personer, som tidligere har betalt efterlønsbidrag, og som i de 12 måneder umiddelbart forud for den første visitation til fleksjob ikke har haft mulighed for at optjene anciennitet i efterlønsordningen, kan få medregnet op til 12 måneders anciennitet. Det kan fx være i situationer, hvor de pågældende har mistet tilknytningen til efterlønsordningen efter en periode på kontanthjælp eller sygedagpenge umiddelbart op til visitationen.

For personer, som er født før den 1. juli 1964, er der en række overgangsordninger, som betyder, at kravet om anciennitet kan opfyldes, selvom man ikke har 25 års anciennitet inden for de sidste 30 år.

I særlige tilfælde kan kommunen dispensere fra kravet om mindst 25 års anciennitet
.
http://www.clh.dk/?id=1337#c3302

:kram:

Stella 03-03-2008 14:05

Var du tilmeldt efterlønsordningen, FØR du blev visiteret til fleksjob?

NEJ...:o

det er for indviklet at forklare..så læs her ;)

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=31311#K2

:kram:

Stella 03-03-2008 14:24

jeg henviser til denne tråd for opfriskning


En ledig fleksjobber, der er fyldt 60 år kan kun modtage ledighedsydelse i ½ år. Herefter henvises til kontanthjælp. Da en ledig fleksjobber også modtager ledighedsydelse under sygdom er der meget kort vej til kontanthjælp og i mange tilfælde ingen indtægt. Vi henviser til vedlagte udklip fra vort lokale blad, hvori man kan læse om konsekvenserne for en af vore ældre fleksjobbere.

http://www.k10.dk/showthread.php?t=1...se+til+60+%E5r

Stella 05-03-2008 14:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af tuxon (Send 23004)
Hej Stella.
Er dette fakta ? Det virker da helt grotesk !

"Indbetaling af fleksydelsebidrag fortsætter til personen fylder 65 år
Personer, der modtager fleksydelse, skal i modsætning til personer, der modtager efterløn, fortsætte med indbetalingen af bidraget til ydelsen indtil det tidspunkt, hvor de har ret til folkepension."

Jo det er helt grotesk idet at det er folk med sygdom der faktisk straffes...
Endnu værre er det for fleksere der ikke kan få fleksydelse ...hvilket er mange i især dem der kommer fra kontanthjælp...for de har ikke ret til efterløn fra starten plus dem på ledighedsydelse der ikke opfylder kravet til at kunne få efterløn...de ender allesammmen på kontanthjælp når de er 60 et halvt år for der kan man ikke mere få ledighedsydelse.

hvis man er heldig at finde et fleksjob er man så henvist til at arbejde til man er 65 år som syg , hvorimod de raske kan stoppe når de er 60 år. kan du se pointen...?

Håber jeg forklarer mig klart.:rolleyes:

Stella 05-03-2008 14:39

Et til hul...

Fleksere på ledighedsydelse har ikke samme rettigheder efter ferieloven som andre...hvis man ikke bruger sine 5 uger om året til ferie så mister man de 5 uger når ferieåret er slut...

zuza 07-04-2008 14:46

Ret og pligt om flere huller
 
I dag i Ret og Pligt var der bl.a. en sag om en kvinde på fleksydelse, som måtte leve af 7.000,- FØR skat. Hun var 62 år.

Fleksydelsen blev fradraget pension, som hun IKKE fik udbetalt.:eek::confused::eek:

Men hør selv udsendelsen, som har andre relevante sager om fleksjob mv.

http://www.dr.dk/P1/retogpligt/20050902132728.htm

Klik på "Hør seneste Ret og Pligt", eller find indslaget dateret 7. april 2008.

:kram:

Havmanden 13-04-2008 00:55

hej

jeg har lidt at tilføje i forhold til hvad kommunens opgave er vedr. " løn og arbejdsvilkår for fleksjobansatte " dette er afskrift fra " fleksjob " beskæftigelses ministeriet 16. udgave Det Centrale Handicapråd

Løn og arbejdsvilkår for fleksjobansatte

Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og arbejdsvilkår i samarbejde mellem de faglige organisationer, arbejdsgiver og arbejdstager.

MVH Havmanden

curls 13-04-2008 10:01

Citat:

Oprindeligt indsendt af Havmanden (Send 26619)
hej

jeg har lidt at tilføje i forhold til hvad kommunens opgave er vedr. " løn og arbejdsvilkår for fleksjobansatte " dette er afskrift fra " fleksjob " beskæftigelses ministeriet 16. udgave Det Centrale Handicapråd

Løn og arbejdsvilkår for fleksjobansatte

Når kommunen har givet tilbud om fleksjob, fastsættes løn og arbejdsvilkår i samarbejde mellem de faglige organisationer, arbejdsgiver og arbejdstager.

MVH Havmanden


Jeg forstår ikke lige, hvad du mener med "huller" i loven i forbindelse med ovenstående? Vil du fortælle os, hvilke "huller" der er vedr. løn og arbejdsvilkår...?

zuza 13-04-2008 10:33

Jeg blander mig lige... selvom jeg ikke er Havmanden.;)

"Hullet" kan være, at man som almindelig lønmodtager får en højere løn end fleskjobbere for SAMTLIGE 37 timer. Det får man IKKE som fleksjobber.

Kommunen betaler KUN mindstelønnen for tilskuddet.

:kram:

curls 13-04-2008 12:26

Citat:

Oprindeligt indsendt af zuza (Send 26632)
Jeg blander mig lige... selvom jeg ikke er Havmanden.;)

"Hullet" kan være, at man som almindelig lønmodtager får en højere løn end fleskjobbere for SAMTLIGE 37 timer. Det får man IKKE som fleksjobber.

Kommunen betaler KUN mindstelønnen for tilskuddet.

:kram:

Du må godt blande dig... hehe :D

Det du nævner, tænker jeg bare, at vi fleksjobbere bør jo have ret til selv at forhandle lønnen med arbejdsgiveren, sådan at man ikke kun får mindsteløn....
Det håber jeg da, eller har jeg overset noget?

Jeg fandt lige den her om hvilke beregninger, der indgår i løntilskud i fleksjob:
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30294

Jeg troede egentlig ikke, at funktionstillæg var med i beregningen af tilskuddet, men det ser vist ud til, at den gør i nogle tilfælde.

zuza 13-04-2008 12:37

Det er også meningen, at lønnen skal forhandles med arbejdsgiveren, fagforeningen, kommunen og fleksjobberen. Det SKAL den faktisk, men...

kommunens tilskud er KUN mindstelønnen på overenskomstområdet.

Det er KUN arbejdsgiverandelen, der betaler mere end mindstelønnen, og det er urimeligt.

:kram:

gh72 13-04-2008 15:44

Jeg må indrømme, jeg ikke synes, det er urimeligt, at kommunens tilskud udgør, hvad der svarer til mindstelønnen. Jeg synes faktisk, det er en fin ordning, når det ellers fungerer:)

Hvis man så kan forhandle sig til lidt ekstra fra arbejdsgiveren, er det kun fint!

zuza 13-04-2008 17:47

Problemet er i disse ligestillingstider, at syge og handicappede er ringere stillet på så mange områder... også her, hvor den samlede aflønning af fleksjobbere er dårligere end raskes.

:kram:

gh72 13-04-2008 18:54

Ja, jeg kan godt se, hvad du mener, men må alligevel sige, jeg synes ordningen er fin. Jeg vil være tilfreds med mindstelønnen, og hvis jeg så kan forhandle lidt ekstra hjem for de timer, jeg reelt arbejder, er det dejligt. Jeg er taknemmelig for, at jeg faktisk kan få fuld løn, selvom jeg kun arbejder feks 15 timer, altså det er ikke sådan, at jeg bukker og skraber, men jeg synes, det er en fin ordning.

Men jeg vil da sige, jeg synes, det er noget svineri, at man skal igennem endnu en godkendelsesproces, hvis man flytter til en anden kommune. Ressourceprofilen blev jo netop bla indført for at give en lige behandling, uanset i hvilken kommune man bor - det er så ikke tilfældet... - men hvis man er godkendt, er man godkendt, og så synes jeg ikke en anden kommune kan omstøde det!

:kram:

zuza 20-01-2009 16:37

Se her for mere om huller i fleksloven.

Vi afventer i spænding, hvad svaret på Borgen bliver.:eek:

http://www.k10.dk/showpost.php?p=47701&postcount=23

:kram:

Stella 25-01-2009 12:36

fleksere har ikke samme rettigheder i ferieloven f.eks spare feriedage op som andre kan..ferien mistes hvis man ikke bruger den.

to mennesker med de nøjagtige samme diagnose begge visiteret til fleks..

Den ene må holde ferie den anden må ikke, den ene kan rammes af kontanthjælps loft, den anden kan ikke, den ene mister sin indtægt hvis vedkommen arver en lille slat penge den anden gør ikke , den ene optræder i statistikker som arbejdløs den anden gør ikke..
citat af hejdien i en anden tråd.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:26.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension