K10 - Flexjob & Førtidspension

K10 - Flexjob & Førtidspension (https://www.k10.dk/index.php)
-   Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 (https://www.k10.dk/forumdisplay.php?f=28)
-   -   Ydelser - overgange? (https://www.k10.dk/showthread.php?t=36331)

gisne 06-05-2018 21:50

Nej, du får ikke nødvendigvis pension bagud. Det er ikke normalen, der må have været en særlig grund til at hun fik det.

Jeg oplevede fx at få tilkendt fleks med tilbagevirkende kraft fordi de anerkendt at jeg havde ret i min klage over deres første afslag på fleks og så blev det tilkendt tilbage til den dato de oprindelige gav afslag.

Men min førtidspension trådte ikraft fra måneden efter den var tilkendt i altså den blev tilkendt i marts med virkning fra 1. April

Normalen er at førtidspensionen træder i kraft den første i måneden efter du er tilkendt førtidspensionen.

Hvad præcis har sagsbehandleren skrevet i bekræftelsen?

Har du modtaget det rehabiliterende teams indstilling skriftlig, det skal du ifølge loven enten ved mødets afslutning eller senest i ugerne efter?

Der skal jo i pensionsnævnet opstartes en pensionssag og afgøres når de mødes, men du kan jo være heldig at de haster den igennem, hvis de mødes i maj måned. Det rehabiliterende team kan ikke opstarte en pensionssag, det kan kun pensionsnævnet efter en anbefaling af det rehabiliterende team

Jeg fik fx ledighedsydelse indtil pensionen - altså ledigheds udelse udbetalt sidste gang 28 februar (for marts måned) og så førtidspensionen 31 marts (for april måned) så der var ingen huller imellem.

MistyMiss 06-05-2018 21:53

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 362939)

Men min førtidspension trådte ikraft fra måneden efter den var tilkendt i altså den blev tilkendt i marts med virkning fra 1. April

Normalen er at førtidspensionen træder i kraft den første i måneden efter du er tilkendt førtidspensionen.

Jeg fik fx ledighedsydelse indtil pensionen - altså ledigheds udelse udbetalt sidste gang 28 februar (for marts måned) og så førtidspensionen 31 marts (for april måned) så der var ingen huller imellem.

Er ftp ikke bagudbetalt?
Så hvis det bevilliges fra 1. april, udbetales første ftp vel først sidst i april?
(Og så udbetales sidste ledighedsydelse tilgengæld sidst i marts, til at leve for i april)

SVEND - 75 06-05-2018 22:00

Ja MistyMiss, det er sådan jeg har oplevet det!

KageØre 06-05-2018 22:16

Citat:

Oprindeligt indsendt af gisne (Send 362939)
Nej, du får ikke nødvendigvis pension bagud. Det er ikke normalen, der må have været en særlig grund til at hun fik det.

Pension efter de nye regler om førtidspension ER bagudbetalte, og det er folkepensioner der gives i fremtiden også.

Citat:

Oprindeligt indsendt af Bodrum (Send 362934)
Når du har fået et brev fra kommunen, om at du er tilkendt førtidspension, så er du bevilget førtidspension fra den dato, de har sendt brevet.

Nej, de kan fuldt lovligt sige at de tilkender fra den næste 1.

mukke 06-05-2018 22:28

Gisne. Jeg fik den forklaring, at nu - denne gang - var det KUN teamet, der skal afgøre det.
Det lød som om, de godt vidste, at jeg burde have haft den for to år siden.

Jeg vil ikke gengive hele brevet.
Det er et standardbrev, der hedder "Overordnet beskrivelse for plan" og omfatter punkter som:

AFTALER: Du afventer afgørelsen fra rehabiliteringsteamet.
Fritagelse fra joblog (det har jeg informelt været i ca to år. "Sygemeldt").
Jeg (konsulent)lukker sagen i jobcenteret, når afgørelsen er truffet.

ANDEN INFO: Du har d.d. deltaget i møde med rehabiliteringsteamet, der har indstillet dig til førtidspension.
Du har frasagt dig udtaleretten, da du er enig i indstillingen.

Rehabiliteringsteamet forventer at kunne træffe afgørelse med virkning fra 1. juni 2018

Der iværksættes ikke yderligere tiltag, da sagen overgår til førtidspension.
Jeg (konsulent) har fortsat ansvaret for din sag indtil sagen overgår til førtidspension."

MistyMiss 06-05-2018 22:36

Citat:

Oprindeligt indsendt af mukke (Send 362945)

Rehabiliteringsteamet forventer at kunne træffe afgørelse med virkning fra 1. juni 2018

Så den endelige afgørelse er ikke truffet, lyder det til. (som jeg læser det)

KageØre 06-05-2018 22:44

Citat:

Oprindeligt indsendt af mukke (Send 362945)
AFTALER: Du afventer afgørelsen fra rehabiliteringsteamet...

...Jeg (konsulent)lukker sagen i jobcenteret, når afgørelsen er truffet.

Det er står i brevet er helt i overensstemmelse med lovgivningen... og der står at du afventer REHABILITERINGSTEAMETs afgørelse af om de vilindstille til pension.

Jeg frasagde mig også fremmøde for pensionsteamet, men det betyder altså ikke at sagen ikke formelt vurderes der.

mukke 06-05-2018 23:12

Det blev der ellers sagt.

Vovse 07-05-2018 09:29

Det, at man kommer fra en forud-betalt ydelse og overgår til en bagud-betalt ydelse, har været vendt her på K10 for en del år siden, og her erfarede flere, at når de overgik fra kh til fp, så fik de en ekstra fp-udbetaling til at dække "hullet".

Eftersom fradraget kun kan bruges én gang pr. måned blev den lidt lavere end en normal fp-udbetaling, men højere end en kh-udbetaling.

mukke 07-05-2018 09:35

Ok, tak. Vi ser.


Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:47.

Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension